Galoppen..

Micaela

Trådstartare
Hallåj!
Försöker med all kraft att få igång min häst nu som mest har gått i skogen i någon månad.. Det mesta funkar bra, och blir bara bättre och bättre med träning. Men höger galoppen fungerar inte! Han fattar vänster hela tiden, och om man skulle få till en höger galopp så orkar han inte hålla den om man inte sitter och trycker på hela tiden. Och tycker han att han har galopperat klart så börjar han sparka bakut och greja.. :crazy:
Vad tusan gör man för att, för det första, få honom att orka bära sig i galoppen? (han bär sig superbra i traven och skritten, men i galoppen flaxar han runt och koncentrerar sig mest på att sparka bakut),
Och för det andra, hur ska jag få honom att fatta rätt galopp? jag har testat att vara övertydlig, jag har testat att göra en volt och fatta galopp ur volten så att han är på ett böjt spår. Jag har testat mycket varianter, men det fungerar inte. Och vissa dagar kan det funka ganska bra..
Är det bara att träna träna träna, eller har ni några tips?:)

Sv: Galoppen..

han kanske har lite ont? :(

om det nu inte är så så är det väl "träna, träna, träna" som hjälper som vanligt.

har för mig att öppnor/slutor stärker hästen så den orkar hålla galoppen mer?

Jo, jag har funderat på om han har ont jag också, just för att han sparkar.. Jag har kännt igenom honom och inte känt något. Men det kommer en kiropraktor (eller vad det heter :o) , om en vecka. Sen ska hovis få titta på fötterna också..

Öppnor och slutor tror jag också kan vara bra, brukar träna det kanske mycket. Och visst märks det skillnad, men han fortsätter sparka.

När han sparkar ser det inte ut som att han har ont direkt, utan ser mer ut som Bus/glädje spark :smirk:

jo jag tror nog att han ont lite grann någonstans.. fast visst behöver det inte vara så ;)

ta det lugnt till kiropraktorn kommer :)

Jag har bara två tips som jag kan ge gällande galoppen, Alltså att han fattar fel galopp. Ställ honom utåt så han får in bogen, det funkade iaf på min kompis varmblod som inte ville fatta höger galopp. (=
Sen ett annat är att du ser till att du rätar upp dig & inte lutar dig framåt (Nu säger jag inte att du inte sitter rak i ryggen men jag brukar alltid tänka lite extra på de i glp fattningar) och att du kan kika lite åt ytter sidan, de får dig att omedvetet skjuta fram inner höft. De funkande för mig då gammel poan började byta galopp på volten för att han tyckte de var jobbigt..

Sen kan jag ju inte lova att de funkar på just din häst(=

Lycka till! /Miiico

Jag har bara två tips som jag kan ge gällande galoppen, Alltså att han fattar fel galopp. Ställ honom utåt så han får in bogen, det funkade iaf på min kompis varmblod som inte ville fatta höger galopp. (=
Sen ett annat är att du ser till att du rätar upp dig & inte lutar dig framåt (Nu säger jag inte att du inte sitter rak i ryggen men jag brukar alltid tänka lite extra på de i glp fattningar) och att du kan kika lite åt ytter sidan, de får dig att omedvetet skjuta fram inner höft. De funkande för mig då gammel poan började byta galopp på volten för att han tyckte de var jobbigt..

Sen kan jag ju inte lova att de funkar på just din häst(=

Lycka till! /Miiico

Tack så mycket för dina tips! Ska testas!
Och jag sitter faktiskt och hänger lite ibland eftersom jag har noll muskler kvar efter att jag varit hästlös hela sommaren och halva hösten :o, så jag ska börja tänka ännu mer på att verkligen vara rak.. Får börja gymma igen tror jag :p

Men tack för svaren =)

hm, tänkte på en sak idag när jag red. Red ut en vända i skogen, och sen på en lång landsväg testade jag galoppfattningar osv. Då fattade han höger galopp och vänster också hur bra som helst. Utan konstigheter, han bar sig fint, och sparkade INGET.. Hur sjutton kommer det sig?
Då har han ju iallafall inte ont, han är kanske bara vrång på banan? :crazy:

hm, tänkte på en sak idag när jag red. Red ut en vända i skogen, och sen på en lång landsväg testade jag galoppfattningar osv. Då fattade han höger galopp och vänster också hur bra som helst. Utan konstigheter, han bar sig fint, och sparkade INGET.. Hur sjutton kommer det sig?
Då har han ju iallafall inte ont, han är kanske bara vrång på banan? :crazy:

Kanske att du är mer upprätt och inte hänger fram över bogen för att se om han fattar rätt, när du är ute:angel: :D Jag menar allvar för att det är ett ganska vanligt fel när hästen har svårt med nån galopp. Du sitter troligen med upprätt ute och tittar framåt:confused:

Kanske är du också mer avspänd och gör inte stor affär av det:confused: Det finns en risk när något krånglar att man själv krånglar till det extra mycket. Tänk på att sitta rakt över hästen och inte vika dej i sidan, glöm inte ytterhjälperna och för fram inner sittben lite bara. Se till att inte tjuvhålla på innertygeln. Din inre axel ska du dra tillbaka lite, inte föra fram.

Kanske att du är mer upprätt och inte hänger fram över bogen för att se om han fattar rätt, när du är ute:angel: :D Jag menar allvar för att det är ett ganska vanligt fel när hästen har svårt med nån galopp. Du sitter troligen med upprätt ute och tittar framåt:confused:

Kanske är du också mer avspänd och gör inte stor affär av det:confused: Det finns en risk när något krånglar att man själv krånglar till det extra mycket. Tänk på att sitta rakt över hästen och inte vika dej i sidan, glöm inte ytterhjälperna och för fram inner sittben lite bara. Se till att inte tjuvhålla på innertygeln. Din inre axel ska du dra tillbaka lite, inte föra fram.

jag tror inte det är pågrund av att jag inte kikar ner osv ute. För när jag tränade galoppfattningarna och det, så vek jag mig nog ungefär lika mkt som på banan,(japp jag tränar på att sitta rakare i ryggen, men har en skitdålig sadel som gör det svårare, ska testa ny imorrn), eftersom jag var koncentrerad på just det då. Det var inte bara galoppera hur du vill liksom. Så det tror jag inte det var någon skillnad på.

och jag har svårt att tro att det var för att jag var mer avspänd. men när han började galoppera av sig självt (:o ) så fattade han högern utan problem.. Det kan ju ha varit för att jag var mer avspänd.
Men sen när jag började träna galoppfattningarna på raksträckan då tänkte jag ju verkligen dressyr. Så jag gjorde inte mindre affär av det för att det var utomhus.

ska testa det där med inner sittben imorrn på banan! =)

Svaret kanske blev lite fumligt, men är supertrött :p

hej! Jag har lite samma problem med min häst som snart fyller 4 år. Han vill gärna fatta vänster galopp hela tiden. Min erfarenhet är att det brukar funka ganska bra om jag fattar när jag är påväg ut ur hörnet mot långsidan,har honom ganska rak o lättar i innertygeln så han orkar häva sej igång, o va noga med att inte luta framåt.
I början kan det ju räcka att galoppera på långsidorna o ute, tills hästen är starkare.

Tack för tipset! :)
Jo, jag jobbar på att sträcka upp mig och sitta rakt. Går bättre nu när jag fått ny sadel också.
Lycka till med din häst =)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka