T

The_Big_M

hur tränar jag upp galoppen på min kallblodstravare på bästa möjliga sätt?...han kan galoppskänkel och älskar att galoppera....meeen oj så snabbt det går och inte har han nn speciel kontroll på benen, det blir en massa flaxande...har ni nå tips för att stärka upp galoppen?
han har inte ork för att gå in på volt i galopp än,...bara nått varv isf..
 
Sv: galoppen

galoppfattningar, massa galoppfattningar. Alltså fatta galopp, galoppera endast några steg och sakta av, fatta ny galopp osv. Det stärker, att bara galoppera långa sträckor tar mycket längre tid om man tänker på att stärka galoppen. Min travare (varmblod) när hon reds som mest (nu rids hon inte pga av att sadel"&%#¤%" inte kommit än) så kunde hon galoppera i samlad travtempo. När han väl kan galoppera relativt lugnt så försök få honom att fatta galopp från skritt, det är mer krävande och stärkande än från trav...tror jag :p
 
Sv: galoppen

Förutom det Gotlandsrusset skrev så galoppera i uppförsbackar i skogen! Med hjälp av motståndet backen ger så kan du försöka minska tempot i galoppen efter hand. Backen får honom att ta i mer med bakdelen, och det är säkert den han behöver stärka och flytta över tyngden till så att han orkar galoppera mer samlat! Backen gör också att han inte kan kuta så fort, kanske första gången, men om du tar din backe några gånger så orkar han inte rusa ifrån dig sen :)
 
Sv: galoppen

Hej hopp!!!
Med alla mina travare jag haft genom åren har jag tränat deras samling i galoppen genom att:
*Galoppera i uppförsbackar
*Använt mig att ängar/stubbåkrar med relativt tungt underlag=bra fäste!!!Där kan man lätt få dom att fatta galopp och faktiskt klara av att galoppera på stor volt.Dessutom mkt lättare att få dem fatta den galoppen de helst väljer bort:angel:
Tänk bara på att inte hålla på för länge då man lätt för en superhetsig/pigg häst efter en stund......;) +att det ä jobbigt me tungt underlag!
Dom ä ju bara så underbara dessa travare kallblod som varmblod:bump:
Lycka till!!!
 
Sv: galoppen

Glömde tipsa om att tömkörning ä väldigt bra för att stärka din häst på böjda spår:idea:
Det brukar va mkt lättare att få hästen att jobba när man inte själv sitter på!(Speciellt travare...)
Då jobbar du ju oxå på att hästen trampar under sig med bak ordentligt!
 
Sv: galoppen

Bygg upp hästen i skritt och trav innan du börjar galoppera.
Rid t ex skolorna och på volter.
När du omsider börjar galoppera rid på volt: gör fattningen, galoppera ett par språng och gå sedan ner i skritt eller trav igen. Ny fattning, ny avsaktning/avbrott. Försök få till fyra fattningar på en 20-metersvolt.

När du galopperar ute kan hästen gärna få sträcka ut, men du kommer snart att märka effekten av de övningar du gör på ridbanan.

Immer
 
Sv: galoppen

tack för alla tips:)...nu ska det tränas^^
och jag har börjat tömmköra nu en gång i veckan(elr började för ca 4v sen), tycker han funkar bra på det. har lättare att samla sig :)...
 
Sv: galoppen

tack för alla tips:)...nu ska det tränas^^
och jag har börjat tömmköra nu en gång i veckan(elr började för ca 4v sen), tycker han funkar bra på det. har lättare att samla sig :)...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Piek
·
Dressyr Hej! Imorgon ska jag tävla. Det är bara LC1, så inte jättemycket galopp, men jag skulle behöva lite råd även till träningar och framtida...
Svar
10
· Visningar
2 994
Senast: fio
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp