Galoppen har blivit konstig

P

peroseng

Jag har fått ett litet problem med min häst. Galoppen har alltid varit den lättaste gångarten att rida henne i. Men nu har jag fått problem med den. Galoppen är inte mera rund utan väldigt hackig känns som att hon står på stället och galopperar. Om jag rider henne mera framåt så går hon mera framåt men galoppen är fortfarande hackig om jag bara sitter och följer med så bryter hon ofta av. Vet inte vad jag ska göra saknar hennes gamla härliga galopp. Har ni någon ide om vad problemet är, ska kanske tillägga att hästen snart är 19 år om det kan inverka.:confused:
 
Sv: Galoppen har blivit konstig

låt en equiterapeut kolla igenom henne :) hon kanske har blivit sne eller något..
 
Sv: Galoppen har blivit konstig

Det är oftast en sidas galopp som är sämre när det är ngt fel på hästen- ring Vet.
 
Sv: Galoppen har blivit konstig

Bytt hovslagare? Kan ju oxå inverka.. :D
 
Sv: Galoppen har blivit konstig

Kolla fästingsjukdomarna! En häst på ridskolan fick en av dom (minns inte vilken det var) och det enda det märktes på var att hon inte galopperade ordentligt... :(
 
Sv: Galoppen har blivit konstig

Hej!

Ring vet. kan vara ledinflammation, och det kan oftast inte ET bota.

/ lavinia
 
Sv: Galoppen har blivit konstig

Hej!

Ring vet. kan vara ledinflammation, och det kan oftast inte ET bota.

/ lavinia

min häst gick för ung ett år sedan omkull i hagen när en idiot släppte sin hund i vår hage. vi tror att hon med hunden försökte vallträna sin hund (idiot) så den jagade ju självklart våra hästar. min gick omkull och en annan häst fick en senskada som tog ett år att läka. sen dess har min häst haft "knackig" och konstig galopp. han kom inte igång med bakbenen och "bakdelen" levde sitt egna liv såg det ut som. en ägare i stallet skulle nu (ca ett år efter "olyckan") ha ut en E.T till sin häst och då frågade vi E.T ifall hon kunde kolla igenom min häst. han var sne i bäckenet och hade en låsning i ländryggen. hon sa att "han måste ha svårt med höger galopp" och det stämde som sagt. hon rättade till honom (kom 2 gånger) och nu vill min häst inte sluta galoppera!

men självklart kan det ju vara av någon annan anledning "tråd hästen" har svårt för galoppen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppen har blivit konstig

Låter som en låsning i ländryggen.

Börja definitivt med en veterinär och sedan en equiterapeut.

Är hästen 19 år så kan det ju ha att göra med åldern men det är ju inte alls säkert.
Lycka till och skriv och berätta vad du gör.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp