Galoppböcker????

Sv: Galoppböcker????

har sett Dreamer och gillade den men ännu bättre är Champion, rekommenderas varmt!

OK, nu har jag beställt Outsider också, här:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163111101&s=1

Massa böcker blire... :)

Hittade fortsättningen på Pistolero-recensionen (bokfan har inge kommit än :devil: ):

"Nu är jag klar och jag är klart överraskad possitivt.

Man känner verkligen igen sig från 16-årstiden med allt vad det innebär.

Man fick verkligen mersmak påd en här typen av lättläst och spännande galoppstory, den skulle man haft när man var 12-13 och inte tyckte om att läsa alls (kom senare för mig), och sista meningen i Pistolero var faktiskt förhoppninsingivande (jag avsläjar inget om handligen):

- Jag kommer tillbaka."

Pistolero kom igår

Men Outsider lyser med sin frånvaro. Slutsåld???

Jag håller med NinniW till 100 procent. Det var länge sedan jag läste en så rolig, lättläst och underhållande hästbok. :bump:

Det är desutom perfekt reklam för galopp med som någon annan skrev roliga paralleller som för tankarna till aktiva inom galopp.

Det blir förstås väl antagligen så att alla småintresserade ungdommar kommer att kunna köpa boken med rabatt genom Ung Galopp och Helena Gärtner, för en såhär kul introduktion till vår sport finns nog inte ens internationelt.

:banana:

Annars finns den här www.kikkuli.se

Återkommer om Outsider.

Jag köpte Outsider direkt från konsortiet Stallbackarna. Minns inte adressen men de har en hemsida där man kan beställa. Snabba var de också.;)

I Outsider står Ia Atterholm som kontaktperson för information och försäljning. Telefon 040-30 58 83 eller mail ia.atterholm@telia.com.

Jag fick den av min revisor, Kristina Anderson, som är den ena författarinnan. Minns att jag läste den och tyckte om den men att den var mer en ungdomsbok. Ska läsa om den för skojs skull och sen ska min brorsdotter, Johanna, få den.

Outsider är här, men jag har inte tid att hugga tänderna i den ännu.

Min kusin, prenumerant, berättade att Pistolero blev så så så sågad i senaste Hästmagasinet.

Så kan det gå. Inga träd växer upp till himlen.

Det finns ingen prenumerant som kan vill o orkar scanna in artikeln här - om man nu får göra så. :angel:

Sv: Ulrika Ekblom, King of Sunset?

Stallmagasinets chefred har tydligen skrivit en serie hästböcker i travmiljö.

Hittade en recension på nätet:

Martina och King of Sunset
Författare: Ulrika Ekblom
King of Sunset är vacker, vild och farlig - men framförallt snabb. Kanske är han en av världens snabbaste travhästar. 14-åriga Martina vinner den ståtliga hingstens förtroende och med hennes hjälp ska han bli en segrare. Men de har fiender. Den ena oförklarliga händelsen efter den andra inträffar. Någon vill se King of Sunset död. Någon vill stoppa hästens tävlingskarriär. Vad jag tycker om boken: Den var jättebra, en av dem bästa böcker jag läst. Den är spännande, sorglig och bra. Det är lite kärlek i boken också.
Elvira Liljestrand, Odelsbergsskolan 5b

Någon som läst någon King of Sunset-bok?

Jag har läst dom, tycker dom är bra.

HAr börjat läsa böckerna om Glory av Joanna Campell igen. ska fortsätta med några andra av böckerna sen. Kan komma till nytta när jag ska skriva min egen galopphistora. Sen får man väl kanske försöka få tag på nån av böckerna ni skrivit om här.
Men jag skulle aldrig släppa iväg nån som har ridit i 6 månader själv på ett nervöst eller het galopphäst... Tycker jag faktiskt låter lite konstigt. Skulle inte släppa iväg nån sån även om det var en "vanlig" häst.

Ur måndagens Expressen: SPOILERVARNING de lux

Hopp i full galopp

P D MALM | Pistolero - hästen som kom tillbaka från de döda | Kikkuli förlag

Ett märkligt förlag, en märklig bok, en märklig författare.
Kikkuli, döpt efter en fornasiatisk hästtränare, är ett förlag "för dig som håller på med hästar, barn och handikapp" vilket drivs av mångåriga hästboksförfattaren Ulla Ståhlberg. Förlagssajten ser lika hemsnickrad ut som dess Books-on-demand-produkter, Pistolero är inget undantag. Och någon P D Malm står inte att finna i vare sig galoppsports- eller ungdomskultursammanhang.
En debutant gissar jag, lite av en oslipad diamant. För hur otuktad, oredigerad och ofta berättartekniskt klantig den här över 200 sidor långa romanen än är har den originella kvaliteter.
Grunden är hästboksklassisk: 15-årig flicka möter superhästen som alla trodde var slut och gör oväntad succé. På sista sidan har hon besegrat en rad hinder på vägen och står som segrare i den stora tävlingen.
Men det är inte vilken tävling som helst utan Grand National på Strömsholm, det farliga steeplechaseloppet för professionella galoppörer och jockeyer. Och Emelie från Storuman som tränar för sin farbror på Täby Galopp är en ovanligt tuff, envis och humoristisk hästtjej som lär sig en massa om livet och vuxenvärlden på vägen mot seger - om feminism och alkoholism, nyhetskåta journalister och halvkriminella lurendrejare, klasskillnader och killar.
Killar förresten, där är Emelie glädjande fri och tillåter sig kyssa både tafflige Johan hemma i Norrland och rike René från fina förortsvillan. I tanken är hon också fri, trots att hon "borde" vara hjärntvättad av de dokusåpor hon följer och böcker hon aldrig läser, samt på ett oreflekterat vis hellre tror på Gud än Big bang.
Pistolero är helt enkelt och mest på gott en oren bok, där författaren skrivglatt har knölat in en hel massa egna darlings - till exempel om (miss)bruk av citationstecken (!). Det är roligt. Förhoppningsvis blir ändå Malms nästa bok något mindre osnygg i finishen.

Av NINA LEKANDER nina.lekander@expressen.se

Ett halvår senare...

:rofl:

Outsider var kanonbra. Köp den.

Jag upptäkte i går att Pistolero finns här på biblioteket i Åby (utanför Norrköping).

Åk dit och låna den som orkar...:banana:

Nu finns det en uppföjare som jag ännu inte läst. Såg på förlagets hemsida att Stig H Johansson är med i boken så det kanske är en travbok då...?

Malm har kommit med en ny bok, "Lone Star."
Går att köpa ihop med "Pistolero" från förlaget för 300 före jul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka