A

Anieee

Har ett problem som MÅSTE lösas.
Har just fått hästen, ( en veckan tsm nu ) och har fått problem med galoppen med henne.
Hon är fin i alla andra gångarter, jobbar fint på tygeln och verkligen jättetrevlig och försöker med sitt bästa.
Mitt problem är bara galoppen.
Hon byter galopp på rakt spår, byter bak på voltspår, och ibland fram på volten.
Jag har testat att galoppera på volt med att ställa henne inåt för att få henne att förstå att hon ska behålla just DEN galoppen som vi är i (förtydligar det). Och då går hon med på det.
Men, ibland byter hon iallfall? Vad gör jag för fel och vad kan man göra för att hjälpa henne? Hon reagerar ganska mycket på vart man lägger tyngden i sadeln, ändå tycker jag att jag har varit så noga som JAG kan.
Jag vill verkligen lösa det, och ska träna för en tränare framöver.
Men vad är era erafarenheter? Vad har ni får råd/tips? Och vad kan jag göra?:confused:

Sv: Galopp?

Det är nog nästan omöjligt att svara på sådär.

Men min byter t ex hej vilt om jag får minsta onödig spänning någonstans (företrädsvis i överskänklarna). Där gäller det att stita i balans och med mjuka ben.

TS: Det låter onekligen som att hästen kommer i obalans och det i sin tur brukar ju oftast bero på ryttaren. Just galoppen tycker i alla fall jag är jättesvår, jag får nästan alltid avbrott oberoende av vilken häst jag sitter på - just för att jag knökar till det på någt vis och hamnar snett eller vad jag gör. Din häst löser istället detta med att byta galopp.
Ta hjälp av tränare så kommer din sits att rätta till sig samtidigt som hästen blir starkare och orkar balansera upp sig bättre i rätt galopp. (förutsatt att det är häri felet sitter förstås!)

Hoppas det ordnar sig! :D

Men vad jobbigt. :p

Ställ inte så höga krav på er än, tänk på att ni fortfarande håller på att lära känna varandra.
Den främsta anledningen till att hästar byter galopp sådär är ju pga att ryttaren hamnar i obalans.
Träna på just sitsen & galoppen ett tag, försök känna hur du gör när hästen byter galopp. Koncentrera dig inte på att hästen inte ska byta, utan koncentrera dig på att sitta rätt. Gärna utan stigbyglar till en början och ännu mer gärna med någon rutinerad person som kan titta på dig och se vad du gör för fel.
Analysera dig själv!

Det kommer säkert lösa sig med tiden. :)
Lycka till!

Att hästen byter galopp beror nästan alltid på att ryttaren inte sitter i balans. Ett råd som alltid hjälper! Anlita en duktig dressyrtränare, inte sen utan NU, innan du skapar dåliga ovanor hos dig och hästen, risken är bara att du spänner dig för att försöka göra det bättre och istället blir allt sämre...

Du skriver att du sitter så stadigt som DU kan, men frågan är hur stadigt kunde FÖRRA ryttaren sitta? Och hur skadigt KAN DU LÄRA DIG att sitta...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 526
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar