I

iina

Hur tränar ni galoppen...

Min lånade pålla har jag kämpat och kämpat med för att få henne att slappna av och att inse att det finns skritt på långa tyglar, trav som inte slutar i flygpass och... Vet inte om jag gått rätt till väga, men jag började i skritt, tog traven, tölten har kommit av sig själv geneom att hon slappnat av, gett efter,,

men nu så är det det här med galoppen, det är verkligen fullt ös som gäller i alla lägen, från stillastående till 120km/h.. och jag vet inte riktigt hur jag ska träna riktigt..ett stort problem jag har är att jag inte har möjlighet att rida volter osv vintertid.. blir mycket sicksack.. Hur lär jag henne att galopp också kan vara en lugn och sansad gångart? Jag har prövat med galopp ifrån kort tölt, då hon kännts lugn och eftergiven, och liksom bara låtit henne rolla in i galoppen en bit och lullat in i tölten igen,,, men jag skulle vilja ha lite tips på hur man ska träna (som sagt, vintriga skogs o grusvägar,,)

Tack

Sv: galopp

iina skrev:
Hur tränar ni galoppen...

Min lånade pålla har jag kämpat och kämpat med för att få henne att slappna av och att inse att det finns skritt på långa tyglar, trav som inte slutar i flygpass och... Vet inte om jag gått rätt till väga, men jag började i skritt, tog traven, tölten har kommit av sig själv geneom att hon slappnat av, gett efter,,

men nu så är det det här med galoppen, det är verkligen fullt ös som gäller i alla lägen, från stillastående till 120km/h.. och jag vet inte riktigt hur jag ska träna riktigt..ett stort problem jag har är att jag inte har möjlighet att rida volter osv vintertid.. blir mycket sicksack.. Hur lär jag henne att galopp också kan vara en lugn och sansad gångart? Jag har prövat med galopp ifrån kort tölt, då hon kännts lugn och eftergiven, och liksom bara låtit henne rolla in i galoppen en bit och lullat in i tölten igen,,, men jag skulle vilja ha lite tips på hur man ska träna (som sagt, vintriga skogs o grusvägar,,)

Tack

jag har oxå ridit en sån häst som bara har ett enda mål= så snabbt som möjligt. det är riktigt jobbigt för så fort man råkar höja handen eller korta tyglarna så vill de rusa iväg din är så med va?, ett tips är att i ex tölt och trav ha händerna ganska lågt och när hästen vill få upp huvdet och börja springa iväg "drar man lixom neråt" inte som nån stel pinne utan kanske halvhalter men så den förstå att nu ska det gå lunganare till. träna mkt på att skritta och korta tyglarna och länga och att hästen då inte springer iväg bli arg om den springer iväg. och berömm mkt när den gör rätt..du får lixom börja om från grunden som med en unghäst. tänk att du ska göra hästen förvånad (oftast galopperar man på samma ställen ex. backar) men galoppera eller trava/tölta på ett helt nytt ställe där den inte är beredd på det. ex om hästen går lung så sätt igång den i trav. går den inte lång ska den gå lunt innan du sätter igång den.
du kan även göra mkt övergångar det är bra av många orsaker. från skritt till trav/tölt sen tillbaka till skritt från skritt till galopp kanske från stillastående till galopp. sen från galopp ner till trav. om du brukar galoppera i backar så är det välldigt bra att lära den att när backen tar slut tar galoppen slut. så träna med att få ner hästen från galopp till stillastående på backkrönet. men ta det lungt i början så hästen inte stannar för tvärt som inte är bra för benen. men jag säjer bara att de blir otroligt lydiga om de kan det.sen då för att korta galoppen. kanske lägga ut bommar/trädgrenar på marken med först långt mellanrum sen korta. för då har ju hästen inget val än att galoppra efter bommarna. antagligen har hästen inte de rätta musklarna än för att galppera så sakta så den tycker helt enkelt att det är för jobbigt. men träna och träna mkt med lydnad oxå. gör tvätimot hästen. rid mkt i skogen runt träden öve grenar hoppa lite kanske? löshoppa?.
du kan även ha en dag där du galopperar mkt så h*n blir trött och till slut måste galoppera saktare och då berömmer du jättemkt. men tänk då på att vila mkt efter varje galopp inte stillastående utan skritta mkt. skritta mkt eftertåt oxå. men detta bör du nog inte göra så lång tid max en timme. sen de andra dagarna kanske du inte låter den galoppera alls. utan tränar mkt dressyr i de övriga gångarterna flytta sidorna, skänkelvikning, öppna sluta i kanske tölt. framdelsvändning allt du kan komma på
hoppas nåt av detta hjälpte? berätta gärna hur det gått.
lycka till. :bump:

Gullan86 skrev:
du kan även ha en dag där du galopperar mkt så h*n blir trött och till slut måste galoppera saktare och då berömmer du jättemkt.

Jag tycker att det låter som om hon har ett het häst, då anser iaf jag att den där tekniken gör mer skada än nytta då hästen enbart jagar upp sig mer ju tröttare den blir. Min lånehäst skulle lugnt kunna springa till hon stupar. :(

Till trådskaparen:
Om det nu funkar att låta henne ramla in i galoppen från tölt så utgå från det, styrkan kommer efterhand. Prova även från trav, om den är lugn. Släpp efter och "tillåt" galopp, dvs. och så fort hon börjar fundera på att ta ett galoppsteg eller öka så ger du eftergift/beröm och saktar av, antingen till skritt och börja om därifrån, eller till en lugnare trav om det går.
Tillåt henne aldrig att dra iväg. Och som tidigare sagt, träna på galoppen på ställen ni normalt inte galopperar på. Ojämna stigar, mkt svängar.. Vad som helst som får henne att tänka lite mer på annat än just galopp.

Det är galoppfattningarna som gör mest för galoppen, som stärker. ;)

Lycka till :)

kryptisk skrev:
Jag tycker att det låter som om hon har ett het häst, då anser iaf jag att den där tekniken gör mer skada än nytta då hästen enbart jagar upp sig mer ju tröttare den blir. Min lånehäst skulle lugnt kunna springa till hon stupar. :(

Till trådskaparen:
Om det nu funkar att låta henne ramla in i galoppen från tölt så utgå från det, styrkan kommer efterhand. Prova även från trav, om den är lugn. Släpp efter och "tillåt" galopp, dvs. och så fort hon börjar fundera på att ta ett galoppsteg eller öka så ger du eftergift/beröm och saktar av, antingen till skritt och börja om därifrån, eller till en lugnare trav om det går.
Tillåt henne aldrig att dra iväg. Och som tidigare sagt, träna på galoppen på ställen ni normalt inte galopperar på. Ojämna stigar, mkt svängar.. Vad som helst som får henne att tänka lite mer på annat än just galopp.

Det är galoppfattningarna som gör mest för galoppen, som stärker. ;)

Lycka till :)

Jo det där med att galoppera mycket hjälper inte,,, är en röd liten häst med temperament därefter, vi springer tills vi dör, ju mer man galopperar desto snabbare.. därför har det blivit väldigt lite galopp nu när vi försökt lugna oss,,, för efter en kort galopp så tar det en låång stund innan det funkar igen.. hon har blivit riden ute med gasen i botten förut, ökad tölt, racegalopp, o pass, detta gäller ute på vägarna, är dock inte likadan inne på ridbanan, där använder hon energin på ett positivt sätt istället, är väldigt ambitiös och duktig, men så har jag ju tyvärr inte något sådant alternativ för tillfället...
Det där med att ramla ner i galopp från tölt är ju mest för att lugna liksom, vet inte om det är styrkan det beror på att hon springer, tror mest att det ligger i psyket, men självklart behövs styrkan tränas upp,, det första stegen i galoppen utifall man fattar ifrån halt eller skritt känns väldigt runda och fina, sen planar hon ut och ökar

Det låter som att pållan i ett liv innan hon träffade dig fått lära sig att gasen i botten, full fart framåt är jättebra, precis rätt. Då tar det såklart tid att lära om.

Kanske att det skulle fungera att bara ta galopp en kort sträcka, och sedan omedelbart göra något annat, kanske en dressyrkrumelur, så att hon måste tänka på något annat och slappna av. Kan du sakta av i en krumelur, som att direkt gå in i en öppna, skänkelvikning, volt kring ett träd eller nåt som får henne att koncentrera sig på dig?

Massor, massor med beröm för varje försök att göra rätt, även fast det kanske bara märks pyttelite. Den lilla röda racern tror ju troligen att hon gör helt rätt när hon speedar på. Och nu ska hon förstå att du vill något helt annat. Funderar på om du ska berömma avsaktningen så mycket att du hoppar av och går en bit, kliar lite i mankammen och visar att du tycker att hon är bäst i världen som kan coola ner så fint.

Lycka till!!!

OlleAtlas

HEj
MItt råd är att hitta en bra backe (behöver inte vara så brant. Fatta lugnt galopp, låt hästen galoppera 3 språng och sedan ner i skritt igen. NY galopp när hon är lugn - 3 språng. osv. En av anledningarna, förrutom att hon troligtvis tror att hon gör rätt är nog också att hon inte klarar att balansera sig i galoppen ohc då går det oftare fortare ohc fortare. Genom att bara ta några språng i taget så lär hon sig att förvänta sig en avsaktning ohc börjar därför slappna av ohc bära sig allt mer. Träna så här under en längre period, kanske några månader så att hästen har en möjlighet att bli stark. Maximera antalet galoppsprång till 10 om hon klarar att bära sig i så många språng. Lär henne att fatta galoppen från skritt och gå direkt ner i skritt efter det. När du kommer till ett läge där du behöver driva för att hon ska fortsätta att galoppera har du ockås kommit till ett läge där du kan arbeta henne i galoppen och därmed förbättra den.

kotte

kotte skrev:
HEj
MItt råd är att hitta en bra backe (behöver inte vara så brant. Fatta lugnt galopp, låt hästen galoppera 3 språng och sedan ner i skritt igen. NY galopp när hon är lugn - 3 språng. osv. En av anledningarna, förrutom att hon troligtvis tror att hon gör rätt är nog också att hon inte klarar att balansera sig i galoppen ohc då går det oftare fortare ohc fortare. Genom att bara ta några språng i taget så lär hon sig att förvänta sig en avsaktning ohc börjar därför slappna av ohc bära sig allt mer. Träna så här under en längre period, kanske några månader så att hästen har en möjlighet att bli stark. Maximera antalet galoppsprång till 10 om hon klarar att bära sig i så många språng. Lär henne att fatta galoppen från skritt och gå direkt ner i skritt efter det. När du kommer till ett läge där du behöver driva för att hon ska fortsätta att galoppera har du ockås kommit till ett läge där du kan arbeta henne i galoppen och därmed förbättra den.

kotte

väldigt bra svar :banana:

Ofta är det balansen som gör att det blir full race, det är liksom lättare att hålla balansen - "springa ifatt sej".

Jobba gärna med övergångar, skritt-galopp eller trav-galopp och bara några få små steg i lugn galopp, bryt, beröm.

Du kan jobba på marken innan du rider, eller bara det ibland. Ha grimma+grimskaft eller träns o tyglar, låt hästen gå runt dej på en volt, tyglarna (gärna längre sådana) ligger kvar över halsen o du håller i den o leder hästen runt dej. När den sätter yttre bakben i marken smackar du på eller petar med spöt på inre bakben så den flyttar inre bakben emot sin tyngdpunkt. Gör samma i båda varven, max 5 min varje sida. Det är en balansövning som fungerar bra. Det ska gå till i lugn skritt, om hästen rusar för spöet mot bakbenet så kanske det räcker med smackning eller spöt varannan gång - allt beroende på hur hästen reagerar.

Det här tipset skall finnas på denna hemsida, www.ridkonst.nu, länkar, tips o trix. Läs annars igenom det hela, det finns många bra övningar där som hjälper balansen.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag rider en kallblodstravare på 16 år, och det börjar bli riktigt fint i skritt och trav nu. När jag började rida henne gick det...
Svar
16
· Visningar
2 697
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka