Galopp under körning

B

Bettan_G

Hur är bästa sättet att reagera när hästen galopperar under körning?

Min sköthäst galopperar nästan hela tiden och det är skitjobbigt. hon skenar inte utan nästan vägrar att byta till trav.

Hur brukar ni göra? dra, ptrooa, snärta till med spöt?

svara gärna :bow: :)

Sv: Galopp under körning

Jag säger "hhooooooowww" och samlar hästen om det går för fort.
Och "ptrroooo" för stanna helt ;)! Öva på halter och halvhalter så blir det nog bra!

Mvh
Emma

Det beror på varför hästen galopperar.. En häst som tycket det är tungt har ju t.ex. lätt för att gå över till galopp.

Om vi t.ex. kör bredvid varann (jag och min kompis) så vill hon springa snabbare än den andra hästen, så hon galopperar. Men ibland om vi kör framför den andra hästen (som är liiiite snabbare) och så kommer den andra bkifrån och komemr närmare och närmare, då skenar hon ibland :(

Undvik tillfällena och träna på att hästen ska lyssna på dina förhållningar.

Ska försöka med det men hon brukar inte göra så om vi inte "pushar" henne. alltså vi smackar ju inte ihjäl oss elr slår med spöt tills hon börjar galoppera, utan att man kanske smackar och ber henne springa lite fortare. (ibland kör jag inte ens med spö)

Se till att undvika situationerna helt och hållet där ni kan råka i sken. Låter ju jättefarligt att skena med vagn tycker jag. :eek: Träna på halter, avsaktningar mm som redan har sagts. Kör inte fortare än att ni har kontroll över hastigheten. Träna ofta och be gärna någon duktig kusk ge lektioner och tips.

Jag hade samma problem emd min lilla tös förra sommaren.. anledningarna till det var bla... bakselen var för löst spänd så hon sprang för att slippa hålla emot vagnen med bukgjorden, löste vi genom att tillpassa bakselen bättre.. Hon var orutinerad och tyckte det var småläskigt med att det hände saker bakom.. Då var det lättare att bli av med spänningarna genom att galoppera tyckte hon. Hon var dessutom outbildad och jag löste kommandona genom att tömköra henne mer.
Sedan så tryckte hon upp huvudet i vädret blev hård i munnen och lyssnade inte så vi bytte till ett stångbett med hävstångseffekt... Vilket gav henne ett tryck inacken och då sänker de huvudet och jag fick kontakt med hennes mun och fick henne till arbete.
Idag är hon en glad avspänd köråsna som arbetar lugnt och harmonisk med fin kontakt på bettet och som endast ändrar gångarter efter mina instruktioner.

Så jag tycker du ska titta över din utrustning och sedan behöver du utbilda henne och dig själv genom tömkörning för det är farligt att inte ha full kontroll på körhästen...

Då ligger ju inte problemet hos hästen utan dig som kusk. Tvärtom en lydig häst som lyssnar om du driver den framåt. Var schyst mot hästen och sätt den inte i de situationerna och tänk framförallt på din och andras säkerhet!

svarar alla nu: hon gör inte så här bara med mig utan även med ägaren. och jag sätter ju henne inte i sånna situationer med mening, det fattar ni väl ändå? Men jag kan märka nån meter innan hon börjar skena att hon ökar traven så som hon aldrig brukar göra annars och då försöker jag ju sakta ned henne men då är det för sent om man säger så.

svarar alla nu: hon gör inte så här bara med mig utan även med ägaren. och jag sätter ju henne inte i sånna situationer med mening, det fattar ni väl ändå? Men jag kan märka nån meter innan hon börjar skena att hon ökar traven så som hon aldrig brukar göra annars och då försöker jag ju sakta ned henne men då är det för sent om man säger så.

Träna lydnad och kommunikation innom tömkörningen och ev. prova annat bett innan du fortsätter att köra.. Försök komma på VARFÖR hon reagerar som hon gör.

jo om det ändå var så enkelt på den hästen jag kör :angel:

Låter som din häst behöver lite mer träning innan du sätter henne/honom framför vagn igen.

Hon har blivit körd i cirka 6 år nu, men det är på senare tid hon har börjat..

Hej,

Jag skulle börja med att "kolla igenom hästen", massör/veterinär.
Om allt ok, gå vidare med att i lugnt tempo (kan ju vara årstiden som är lite jobbig) börja från marken.

//m

Hon har blivit kollad att hon inte har ont men du kanske har rätt i att dt är årstiden! :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka