Galopp under körning

Sv: Galopp under körning

tycker fortfarande du ska jobba med lydnaden i tömmen innan du fortsätter att köra.. Har ni varit slarviga med lydnande när ni kör så spelar det ingen roll om hon är körd i sex år.. De lägger sig snabbt till med olater om man inte är 100% konsekvent. Jobba med lydnade och när den fungerar kan ni fortsätta köra..

Okej, men hon gör aldrig så när man kör ensam

nä men då är det väl inte lika kul att leka... Träna ännu mer lydnad och skritta bara när ni kör ut två i början och träna halter i skritten innan ni går över till snabbar gångart...

Hur är bästa sättet att reagera när hästen galopperar under körning?

Min sköthäst galopperar nästan hela tiden och det är skitjobbigt. hon skenar inte utan nästan vägrar att byta till trav.

Hur brukar ni göra? dra, ptrooa, snärta till med spöt?

svara gärna :bow: :)

Med risk för påhopp...

Du har fått många goda råd, men efter att ha läst igenom tråden så tror jag att du behöver skärpa till betslingen ett eller kanske 2 snäpp och säga ifrån på skarpen till denna häst. Jag tror hon leker med dig, får tävlingsnerver när det är andra hästar i närheten. Hon behöver ta förhållningen på allvar.
Tills du fått ordning på det: Undvik situationer - håll inte på och kör om varandra. (Vet inte om ni verkligen gör det, men jag fick den uppfattningen.)

Med risk för påhopp...

Du har fått många goda råd, men efter att ha läst igenom tråden så tror jag att du behöver skärpa till betslingen ett eller kanske 2 snäpp och säga ifrån på skarpen till denna häst. Jag tror hon leker med dig, får tävlingsnerver när det är andra hästar i närheten. Hon behöver ta förhållningen på allvar.
Tills du fått ordning på det: Undvik situationer - håll inte på och kör om varandra. (Vet inte om ni verkligen gör det, men jag fick den uppfattningen.)

Håller med dig... och skrev också det i första inlägget. Men man måste kunna hantera skarpare bett innan man stoppar in dem i munnen på dem. Annars så tycker jag klart man kan stoppa ett stångbett med skänklar i munnen på dem om det behövs...

Med risk för påhopp...

Med risk för påhopp på svaret :p men tror du verkligen hon slutar att galoppera med ett starkare bett i munnen? alltså hon gör ju säkert det för stunden men på längre håll? Bara en undran :)

btw så är hon ganska känslig i munnen :grin:

Med risk för påhopp på svaret :p men tror du verkligen hon slutar att galoppera med ett starkare bett i munnen? alltså hon gör ju säkert det för stunden men på längre håll? Bara en undran :)

Har haft upplevelser med andra hästar där detta har funkat, men kan naturligtvis inte svära på min mors grav att det fungerar just på din häst.

Men (som Goatlover skrev) under förutsättning att du använder bettet på rätt sätt så bör det ge henne respekt för förhållningen. Du måste ha en känslig och stadig hand. Och minst lika viktigt, eftergift direkt när hon visar att hon lyssnar. Skarpa bett fel använt kan även förvärra problem, det ska jag inte sticka under stol med.

Du gör först en vanlig förhållning, om hon inte lyssnar så får du ta i lite mer, ända till hon lyssnar på dig. Och så ska du inte bara segdra hårdare och hårdare, måste ge lite eftergift emellan "tagen". Inte heller rycka och såga. Svårt att säga precis hur men jag hoppas du får bilden klar för dig ändå.

När hon väl fått klart för sig att ha respekt för förhållningen, då kanske du måste köra med samma bett ett tag, men kanske kan (om du har postkandar t ex) flytta upp tömmen ett snäpp för att få lite mjukare inverkan.

Om du använder du nån typ av kandar (som jag tycker att du borde) så bör du ta hjälp av någon som passar in det rätt, så att kindkedjan får rätt inverkan mm.

Senast ändrad av en moderator:

Men en fråga bara, varför ska jag ge eftergift mellan "tagen", om hon inte lyssnar?

Men en fråga bara, varför ska jag ge eftergift mellan "tagen", om hon inte lyssnar?

Därför att du vinner inget på att dra i munnen på henne..
Ett bett med skänklar fungerar ju även så att du får ner hennes huvud (om det är rätt använt och inställt)
genom tryck i nacken (hävstångsverkan) Vilket kan göra att du får bättre kontroll på henne för hon kan inte smita genom att sticka upp huvudet i luften. Jag fick en liten dam som i stället för att oroligt greja med bettet, sticka upp huvudet i luften och dra i väg i galopp till en liten dam som nu suger på bettet arbetar i en bra form (obs. bra form för en åsna inte att förväxlas med bra form på häst) och som lyssnar på minsta lilla förhållning. Vi har dessutom nu efter lång tid kunnat flytta upp tömmen så bettet inte inverkar så skarpt.. Grodbettet har gett en otrolig verkan på min lilla tös...

Om du bara segdrar så kan hon - om det vill sig illa - sätta sig emot smärtan och hänga i bettet istället. Då blir det en viljornas kamp igen, och det har du redan haft. Det är ett mönster som måste brytas. Att ta en ny, hårdare förhållning direkt efter en eftergift är inte det samma som att ge hästen en god upplevelse. Det snarare förstärker förhållningens verkan.

Jämför med om du trycker med pekfingret på din handflata. Börja med ett fast tryck och håll så en stund. Du vänjer dig vid att trycket finns där, och det känns knappt. Gör nu så istället att du trycker och släpper växelvis, ex 1 g / sekund. Nu märker du av trycket på ett helt annat sätt. Lite på samma sätt är det med bettet. Du får en skarpare verkan av att ge och ta och inte bara segdra.

Okej, jag förstår precis hur du menar! Låter faktiskt som nånting som kan funka :D Tack så jättemkt, ska prova nästa gång vi ska köra.. Just nu är vägarna avstänga pga översvämmning :b

Okej, jag tror inte jag får ta ett annat bett på henne, men jag ska höra med ägarna! tack för tipsen :)

Hon får lätt skavsår (ja, vi har bettskivor) och blir hård imunnen, elr inte direkt hård, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara ;)

Låter snarare som ett felanpassat bett och det kan vara därför hon inte vill ta en förhållning.
Vad kör ni på för bett idag???

Okej, jag tror inte jag får ta ett annat bett på henne, men jag ska höra med ägarna! tack för tipsen :)

Ett rätt anpassat stångbett med skänklar och kindkedja kan vara mildare än ett felanpassat två/ tredelat bett.

Okej, jag förstår precis hur du menar! Låter faktiskt som nånting som kan funka :D Tack så jättemkt, ska prova nästa gång vi ska köra.. Just nu är vägarna avstänga pga översvämmning :b

Bra. Lycka till!
Om du inte testat det tidigare så kan det kanske funka med det vanliga bettet också, om du inte får byta till kandar. Eller också byt till ett annat tränsbett. Om du kör 2-delat byt till 3-delat eller oledat t ex.

Jag har ett två-delat bett, men som sagt så tror jag inte att jag får byta bett..

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka