galopp som komplement

G

Graendal

jag tänkte att jag som komplement till dressyren skulle börja rida galopp på min ponny. vi gjorde det förut en del (om än i hoppsadel), under våra hoppdagar, och tyckte båda att det var jätteroligt! :)

så jag funderade på om jag skulle skaffa mig en galoppsadel och ut och springa lite, mest på skoj. utan att ge järnet liksom, utan bara tralla runt i korta läder och utan hästen i form. :D är nog bra för mina (våra?) muskler och min balans också, och variation är ju alltid kul.

hur funkar det där med läskiga elastiska sadelgjordar egentligen? någon sadel som är lämplig för trallande? hur värmer man upp bäst? var tycker ni att man kan våga rida lite fortare, måste man masa sig iväg till banorna för att inte bryta benen av sig och pållen?

hjälp mig nu! :)

Sv: galopp som komplement

Graendal skrev:
jag tänkte att jag som komplement till dressyren skulle börja rida galopp på min ponny. vi gjorde det förut en del (om än i hoppsadel), under våra hoppdagar, och tyckte båda att det var jätteroligt! :)

så jag funderade på om jag skulle skaffa mig en galoppsadel och ut och springa lite, mest på skoj. utan att ge järnet liksom, utan bara tralla runt i korta läder och utan hästen i form. :D är nog bra för mina (våra?) muskler och min balans också, och variation är ju alltid kul.

Här kommer ett långt svar… *lite skuldmedveten* Men var på hjälpsamthumör i dag liksom! :crazy:

Graendal skrev:
hur funkar det där med läskiga elastiska sadelgjordar egentligen? någon sadel som är lämplig för trallande?
Jag tycker att det är både dyrt och onödigt att skaffa en ”galoppsadel” om du bara har tänkt att annvända ”galoppträning” som ett komplement. Galoppsadlar (de flesta nu mdera) saknar bom och är egentliggen inte särskilt skonsamma mot hästarnas ryggar. Med andra ord så bör man undvika dem om man kan. Att använda dem i lopp hinner inte ha någon inverkan på hästen, men löpsadlarna bör inte användas i träning under större utsträckning. Träningssadlarna som vi använder inom galoppen är tyngre och annorlunda utformade för att vara bättre för hästarnas ryggar, men egentligen så är de inte riktigt bra heller.

Jag tycker att om du har kvar din hoppsadel så kan du använda den! Alla sadlar, liksom din dressyr sadel, är utformade för att passa formen av ridning som du syslar med. Galoppsadlarna är tex anpassade för att man skall rida i mycket korta läder, något som jag inte kan tänka mig att du kommer att göra endå. En flatback eller en all-round sadel med inriktning hopp, tycker jag då passar utmärkt fram till dess att du kanske vill tävla galopp med din ponny.

De elastiska jordarna är mycket smidiga att arbeta med när man har lärt sig att använda dem. De är bland annat lättare att dra med och sitter där de skall. Dermot så är det lätt att dra dem som är hel elastiska alldeles för hårt och hästen får då bland annat tryck. I träning använder vi inom galoppen två separata jordar som motsvarar en ridhästjord, i ändan på vänster sida (där du drar) är det en bit som är elastisk. I lopp ändvänds både hel elastiska och del elastiska jordar. Skillnaden mot i träning är att man använder en så kallad underjord som går från stropp till stropp på vanligt sätt, och en överjord som ligger runt hela sadel paketet … :crazy:

Graendal skrev:
hur värmer man upp bäst? var tycker ni att man kan våga rida lite fortare, måste man masa sig iväg till banorna för att inte bryta benen av sig och pållen?

Efter som jag antar att du har tänkt använda galoppen som konditionsträning bör du tänka på att trava ordentligt innan precis som uppvärmningen inför hoppningen. När du börjar galoppera så gör det lugnt och inte för långt i början. Tänk på att minuterna försvinner fort när man galopperar! Så inte för länge eller för fort i början, utan bygg upp din ponnys träning försiktigt!

När du väl har kommit till att rida fort så finns det kanske inte någon snö kvar tyvärr… Men gör det, det så är mycket snö ett fint underlag. Har du tillåtelse attrida på fält, eller väl frusna sjöar (se till så att isen verkligen håller för ridning!!!) med snö på och din ponny har ordentliga broddar så är det perfekt. Men har du möjlighet att komma in till någon av banorna på så kallade ridhästträningar så går det ju också. Men innan du kommer in till banorna så tänk på att det underlaget som är här är BETYDLIGT tyngre än det som du troligtvis har tränat på. Ridhusen är tex INTE tyngre än sandbanorna som används för galopp.

Lycka till!!!!

tack så mycket! :)

men jag förtydligar sadelfrågan lite - just nu rider jag dressyr, och den enda sadel jag har är en dressyrsadel. en dressyrsadel med djup sits och massa klossar dessutom - totalt omöjlig att rida med annat än dressyrläder i mao. så vad rekommenderas då då? en vanlig flatback är ju betydligt dyrare än en galoppsadel, och eftersom vi inte hoppar så känns det lite onödigt, som du kanske förstår. vad tycker du?

Jag förstår att din dressyrsadel gör det svårt för dig att stå i fältsits. Men hur mycket har du tänkt att din nya sadel får kosta och hur mycket kommer du att använda den? Det är inte så att du helt enkelt kan låna en sadel under dina konditionspass?

För det första så är det svårt om inte omöjligt att få tag i begagnade galopp-relaterade sadlar. De nya är dyra, mot vad du egentligen får…

Skall du köpa löpsadel, vilka är lättast att få tag på och billigast. Så måste du köpa till åtminstone nya jordar och nya stigläder efter som dessa sadlar har mycket mindre dimensioner än ”vanligga sadlar”. De sadlar vi kallar träningssadlar kostar åtminstone 5000, men på dessa kan du använda ”vanligga stigläder och jordar” (inte riktiga dressyrjordar, men det är ju ganska självklart).

Skall du ändå kosta på dig runt 5000kr, så rekommenderar jag att du kostar på dig en begagnad stubben eller liknande (ex: http://www.blocket.se/vi/7032243.htm?ca=11_s ) eftersom denna typ av sadlar inte sjunker i pris på samma sätt som en löp eller träningssadel skulle göra… vill bara påpeka att jag inte har med annonsen att göra, den är ett exempel så ta nu inte bort detta inlägg!!! En begagnad märkessadel som tas som hand kan du få ut samma pris som du betalade för den, det kan du inte med en galoppsadel…

Här på Buke finns det mycket annonser och ett företag som säljer galopp produkter brukar göra mycket reklam i ovankant…

nu ska jag vara krånglig. :D

som det är nu rider jag mest barbacka, och har vant mig av med sadel nästan helt. tycker att det fungerar bättre utan sadel, och roligare. så en av anledningarna till att jag vill ha en galoppsadel är att den är så liten och platt som den är, utan massa klossar som mestandels är ivägen. :p

jag har en träningsadel med halvbom som jag galopptränar, rider i skogen, och hoppar med, jag har haft den både på fullblod och kraftigt nordsvensk passar utmärkt på båda, dessutom använder man en "vanlig" gjord. Kolla t.e.x på www.feednrace.se

Jag värmer upp ordentligt seddan om jag känner för det skänklar jag på galoppen å ponnyn min får öka på så mycket det går. Detta går faktiskt att göra i hoppsadel, dressyrsadel, allroundsadel å islandssadel, har provat själv i islandssadel, hoppsadel å allround sadel funkar alldeles utmärkt.

De små sadlarna är i stort inte mer än fästen för sadeljord och stigläder, med andra ord inte särskilt bra för hästens rygg då de inte fördelar tryck och belastning som ridning innebär. Vi har under en annan tråd diskuterat ”galoppjärnets” inverkan på hästryggar, om detta används i stället för sadel under en längre tid. Effekten med att rida med en löpsadel skulle bli den samma, typ dålig. Men skulle du investera i en träningssadel (som hobbe talar om) så skulle det röra sig om en investering på åtminstone 5000. På Feednanrace kostar sadeln 4500, men på det tillkommer åtminstone en ordentlig padd att ha under, efter som det saknas riktiga bommar i dessa sadlar räcker det inte med ett vanligt schabrak…

Har du tänkt att satsa så mycket tycker jag helt enkelt att du borde skaffa en riktig sadel som både du och hästen har glädje av… För samma pris får du en bra begagnad allround-sadel som inte kommer att förlora i pris om du tar hand om den!

Vad sägs om att skriva knapplån tack :p

eller trycka på rätt snabbsvars knapp :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka