Galopp som knappt funkar på raksträcka

S

smultronfot

Jag har problem med galoppen. Den är hyffstat stadig på volt där vi tränat mestadels. Fattningar o.s.v. för att stärka galoppen.
Han bär sig i form på volten stundvis, de är fortfarande jobbigt men de går frammåt.

Nu har vi fått de problemet att vi knappt kan galoppera på raksträcka på banan..
Jag över just nu fattning på volt och styr sedan ut på raksträckan, jag driver och rider som sjutton men han tappar rytmen så de blir någon slags hackig vinglig galopp innan han bryter av till en hemsk trav.
På volten går de mycket lättare då får vi till en lugn och rund galopp.

Jag galopperar i skogen också rätt fram. Då är de nästan omöjligt att galoppera en lugn galopp. Då gasar han på och tycker de är skit kul, men jag har inte kommit så långt att jag orkar hålla ihop han.

Någon som har tips på hur jag kan lyckas hålla ihop honom på raksträcka?
Kan de va så att han har bygt sina muskler så han har lättare att galoppera på volt?

Jag vill ha tips från er och inte tips på att jag ska kontakta tränare.
De ska vi, men vi vill ha lite att träna på först!

Sv: Galopp som knappt funkar på raksträcka

Att rida rakt fram är det abslout svåraste momentet. Men det är också grunden i all ridning så vad du än tycker om tränare så tycker jag att du börjar i fel ände. Börja med att ta hjälp av en tränare för att få övningar som passar just dig och din häst. Det är ju det som tränaren är till för, att visa hur du ska träna när h*n inte är där.

jo men jag kommer inte få tag i någon tränare före jul.
De är just därför jag frågar här om några tips.

Hej!

Jag tycker att du ska fortsätta på inslagen väg, det vill säga jobba galopp på volten, öva mycket fattningar.
Eventuellt göra fattningar på rakt spår för att slippa svårigheten att "tappa" hästen när du går över från böjt till rakt spår.
Det kan vara en hjälp för att få till fattningar på rakt spår att sidvärtesföra hästen ett par steg. Om du ska ta höger galopp, så ta först ett par skänkelvikningsteg ÅT VÄNSTER och bakdelen måste med under hästen i skänkelvikningen.
Eller också, förbered hästen i en ganska kraftigt tvärad sluta.
Ju starkare hästen är, desto bättre kommer det att gå. Om hästen inte riktigt orkar hålla ut i galopp på volt i flera varv än, så orkar du nog inte hålla ihop den i övergången till rakt spår heller.

Jag tycker det kan vara helt OK om hästen har svårt för galopp, att galoppera den raskt ute för att den ska vara med på att det är galopp som gäller.

Lycka till!

Tack för svar!
Ska pröva dina tips till helgen!

Istället för att rida på "rund volt" så rid på en "fyrkantig volt med runda hörn". Så det exempelvis blir 2-3 raka galoppsprång per sida.

Så en hörna är på mitten av kortsidan, så du inte gör "fyrkantvolten" längs med spåret. Brukar hjälpa unghästar att inte ha stöd från paddockens eventuella staket.

Du kan oxå rida rak häst på volt istället för att ställa h*n inåt, eller att ställa h*n lite utåt.

Hoppas det var nåt tips:idea:

Okej. Vår hade samma problem, f f a om det inte fanns någon vägg att ta "stöd mot". När vi vände rätt upp gick det ca 5 meter sedan var som om hästen inte visste hur hon skulle göra utan började studsa fram, bytte galopp i vart annat steg osv. I och för sig klockrena byten men det var inte riktigt det vi ville just då. Vi tränade på att vända rätt upp eller snett igenom, rakställa och avbryta galoppen efter bara några steg rakt. Ryttaren fick också fokusera på att sitta absolut mitt över och jämn kontakt i tyglarna. Förvänd galopp på mjuk båge är också en bra balansövning.

Tack för alla tips!
Tänkte på en sak, om jag galopperar ute. Då han galopperar fram på raksträcka inte samlat men han galopperar iallfall.
Ger de något att galoppera i full fart ute i skogen eller är de bättre att träna fattningar på banan.
Han fattar inte på rakt spår, han måste vara ordentligt ställd åt den galopp vi ska galoppera i.

Tränaren jag red för senast tyckte att jag skulle träna fattningar på volt, de är nu de vi gjort och han har fått bättre styrka och en bättre galopp men då endast på volt.

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Piek
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 038
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 707
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 989
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka