Galopp program med gaffelbandsskada?

B

Bergmutt

För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en hältundersökning då jag hade en magkänsla av att något var fel på min häst. Efter två besök med massor av böjprover, bedövningar, röntgen och ultraljud blev diagnisen (bland annat) gaffelbandskada på hb och intervertebralledsartos på flera ställen i ländryggen. Han visade då som mest 1 grads hälta på hb både med och utan böjning på rakt och böjt spår.

Pga gaffelbandsskadan skulle han vila, gå i liten hage och fick inte springa. 4-6 månader beräknade veterinären att det skulle ta för läkning. Men pga artosen skulle han longeras eller tömköras i en lågform endast i skritt 10-20 minuter och fick göra det varje dag. Anledningen till det är att han måste bygga ryggmuskler då har redan är tunn där (antagligen pga rörelseförhindringarna) och inte fick bli värre då han skulle få mer smärta och mer förhindringar i rörelserna då.

Nu efter två månader skulle vi undersöka gaffelbandet igen med ultraljud för att se att det går i rätt riktning. Igår åkte vi för återbesök till en annan veterinär, då denna är mycket närmare och vi tidigare åkt 20 mil enkelväg till kliniken. Denna nya veterinär har många travare som patienter och tränar även själv hästar för trav. Vi sprang, gjorde böjprov, longerade, bedövade lite och slutligen ultraljudade. Dennes utrustning var inte alls lika avanserad som de på kliniken och hon såg bara en liten förändring i gaffelbandet men han var betydligt mer halt än två månader - vilket jag också kan avgöra. Han behandlades med kortison i benet och en kur med metacam i 25 dagar för att inte få muskelvärk.

Denna veterinären tyckte dock att vila var det som gjorde honom halt och inte gaffelbandskadan. Då han blir stelare och tappar muskler av att bara stå. Hon trodde att skadorna i ländryggen berodde på att jag inte red han så hårt som han är byggd för (själv tycker jag att jag ridit honom skapligt hårt när han varit igång) då travhästar går väldigt hårt varannan dag och vilar varannan.

Trots gaffelbandsskadan tycker denne veterinär att jag ska träna galopp programet på min häst varannan dag och att även gaffelbandet kommer läka bättre då. Till en början lösgaloppera, för att inte sitta på den omusklade ryggen. Enligt anvisningar ska han galoppera 3 mintuter i vardera varv med 1-1,5 minuters vila emellan, utan fram och avskrittning. Sedan ska vi tillbaka om en månad och kolla om det blir bättre, för att jag sedan ska få rida galopp programmet uprepade gånger och uppsuttet.

Det som gör mig fundersam är hur två veterinärer kan säga så olika saker. Ena säger vila och andra säger galopp programmet? På måndag ska jag ringa till kliniken och höra vad de säger + prata med olika lärare på skolan (hästgymnasium). Jag har inte så mycket erfarenheter men jag har aldrig hört talas om att en häst med gaffelbandskada eller liknande skada ska tränas i galopp. Det verkar vara så orimligt. Samtidigt som att vilan bara gör honom sämre och endel i det hon sa verkar stämma.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta era åsikter och om ni har hört något liknande detta innan? Ska man sätta en skadad häst i galoppträning?
 
Sv: Galopp program med gaffelbandsskada?

Jag kan bara svara på hur vi gjorde med vår häst då han fick en gaffelbandsskada.
Då han fick skadan så var det ingen tvekan om att han var skadad, det var bara frågan om VAD som hade blivit skadat i benet. Han lämnade att stå på 3 ben och det skadade benet ville han inte alls sätta till marken. Det var till en början vila som gällde, stödbandage varje dag och ut i en liten sjukhage de första veckorna.
Då han började stödja på benet så var det kortare promenader som gällde, varje dag, för att han mer och mer skulle börja använda benet och jobba upp det igen. Då han gick någorlunda bra så blev det kortare travpass, bara någon minut per gång som vi ökade på mer och mer tills vi kunde börja galoppera kortare pass med honom som vi allt eftersom också ökade på. Veterinären vi hade på honom jobbade på en stor hästklinik och är en väldigt kunnig veterinär. Hon sade att lämnar dem bara att stå så kan de faktiskt bli värre och skadan läker inte som den ska. Vår blev dock ordinerad vila den första tiden eftersom skadan var så pass dålig att han inte alls ville använda benet överhuvudtaget, men så fort han började självmant att använda benet så var det promenader som gällde för honom för att jobba upp det igen. Idag är han helt återställd och rids som vanligt igen.
 
Sv: Galopp program med gaffelbandsskada?

Jag har också en häst med en gaffelbandsskada och han får skrittas hur mycket som helst men inga andra gångarter. Skadan kom i oktober. Vi ska på återbesök i februari för att se hur den läkt. Han har också behandlats med shockwave 5 gånger vilket ska kunna påskynda läkning. Han ska som sagt gå så mycket som möjligt men inga volter eller dylikt och inga andra gångarter. Det är säkert också olika beroende på var skadan sitter och olika veterinärer har olika åsikter. I ett inledande skede vilade min häst i 2 veckor i sjukhage eftersom han också hade kotledsinflammation. Nu går han i vanligt men en mindre hage.

Lycka till!
 
Sv: Galopp program med gaffelbandsskada?

Börjar vettens namn på Å?
isåfall ordinerar hon galopp programmet till varje häst, oavsett diagnos. :cool:
 
Sv: Galopp program med gaffelbandsskada?

Jag har ingen aning, men japp jag har varit där, tack och lov inte med egen häst. Här i bygden är denne ju frekvent anlitad eller var det iallafall fram tills för några år sen, och det är galopp programmet som gäller oavsett diagnos. Har sett den ordinerad på allt från hästar med svår artros båda bak, till hästar med rygg problem, till fd. senskadade hästar osv osv. Jag har mycket svårt för denna filosofi som dessutom tyvärr anammas som tränings metod på för tillfället friska hästar, av många inte så insatta hobbyryttare som tycker det är kanon att longera hästen medans den röjer runt totalt obalanserad i 20 minuter, för sen ska den ju vila nästa dag. Programmet är särskilt populärt vintertid i denna krets, när det är mörkt och jävligt ute och jobbigt att rida.
 
Senast ändrad:
Sv: Galopp program med gaffelbandsskada?

Det stämmer att hon börjar på Å och är känd för att ha galopp programmet som rehabilitering...

Pratade iafvmed kliniken idag som också tyckte att detta lät väldigt lustigt och veterinären som undersökte min häst där ska ringa i morgon:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 263
Senast: Ida94
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp