galopp problem

T

TotallyLost

min häst blir emellan åt tung i galoppen. Alltså hängig i handen. Ngn som har tips på vad man ska/kan göra?

Sv: galopp problem

men så fort jag tar tag lite i honom så hänger han sig ännu mer :crazy:

bommar,
små hinder ställda som en klocka, typ 12, 3,6,9, då får häst o ryttare jobba på rytm.balans och hästen blir tvungen att sätta in bakbenen, som ryttare ska du här tänka på att använda säte o ben! skitjobbigt och skitnyttigt!!

Håller med övriga!Jobba mkt med övergångar och halvhalter.Rid igenom varje övergång ordentligt med säte och skänkel-och ja,det är jobbigt i början innan pållen blir starkare och mer självbärande ;) lycka till!

min häst blir emellan åt tung i galoppen. Alltså hängig i handen. Ngn som har tips på vad man ska/kan göra?

jag skulle ge efter mycket mer på tyglarna och rida mer med säte och ordentligt frammåt så att hästen får hitta sin balans helt själv.
serpentiner och volter är ju bra för att träna bärigheten och därigenom låta hästen bli tvungen att hitta formen själv och inte lägga sig på handen. Mindre tygel och mer ridning är mitt motto :idea: :bump:

Övergångar skritt-galopp i massor, både rättvänd och förvänd galopp. Var noga med att göra övergångarna för säte och skänkel, INTE handen.

Jobba med lite öppna i galoppen. Bara några språng i början. Då får hästen sätta under sig inre bak mera och blir starkare och mera bärig i galoppen.

jag skulle ge efter mycket mer på tyglarna och rida mer med säte och ordentligt frammåt så att hästen får hitta sin balans helt själv.
serpentiner och volter är ju bra för att träna bärigheten och därigenom låta hästen bli tvungen att hitta formen själv och inte lägga sig på handen. Mindre tygel och mer ridning är mitt motto :idea: :bump:

Vilket inte alltid är en jättebra idé om hästen inte orkar hålla sin balans...
Håller helt med dig om att man ska sträva efter mindre tygel och mer balans, men hellre korta bitar i galopp än att tappa iväg hästen om den inte orkar bära sig.

Vilket inte alltid är en jättebra idé om hästen inte orkar hålla sin balans...
Håller helt med dig om att man ska sträva efter mindre tygel och mer balans, men hellre korta bitar i galopp än att tappa iväg hästen om den inte orkar bära sig.

Jag förutsatte/antog att man själv vet vad sin häst orkar och hur mycket man tränar den.
mvh/sophie.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10