Galopp på rakt spår på töm

Sv: Galopp på rakt spår på töm

Lite offtopic kanske, men vad är körtömkörning vs ridtömkörning? Jag både kör med vagn och rider dressyr på min häst och målet med båda (och även tömkörning) är ju egentligen samma sak. Skillnaden består ju mest i att i det ena fallet sitter jag bakom och i det andra sitter jag på hästen.

Jag har varit på en del träningar med Anders Eriksson och jag har tränat för min tränare som bla är upplärd av Yngve Viebke. Det är flera saker som skiljer dessa åt. Bla ledande tygeltag, sättet man gör tömkörningen på, galopparbetet (bla byten), osv. Ser man dessa två utföras brevid varandra så syns skillnaderna tydligt. Så här över nätet är det inte helt enkelt att beskriva.

Jag tycker att hästarna blir mycket mer lösgjorda och "genomridna" i ridtömkörningen.

Igentligen är det inte så konstigt då ridtömkörningen har sin botten i ridningen och körtömkörningen har sin botten i körningen. Man kan ju inte säga att ridning och körning är samma sak även om båda innebär förflyttning med häst.

Mvh

Tora

Det är ju klart att köra och rida inte är samma sak, men målet är ju det samma, om man då pratar "dressyrridning" och dressyrkörning". Nu ska jag inte stjäla tråden mer..:)

Ja tack för att du tar dig tid såklart:)

Har faktiskt hittat en tränare. På ridskolan på min hemmaklubb som jag haft rätt bra kontakt med. Hon är egentligen mest hoppintresserad så aldrig tänkt tanken på henne men hon ska tydligen vara rätt duktig. Ibland finns lösningen närmare än man tror.

Har en till film här. Dålig kvalité och inte så som det brukar se ut när det går som bäst, dåligt underlag osv. Men bäst att få hjälp med bristerna när dom syns antar jag.

TÖMKÖRNINGSFILM

Det är ju klart att köra och rida inte är samma sak, men målet är ju det samma, om man då pratar "dressyrridning" och dressyrkörning". Nu ska jag inte stjäla tråden mer..:)

Fast sättet att komma dit är olika. Jag kan inte heller påstå att en körhäst som bara körs uppvisar samma egenskaper som en ridhäst som bara rids.

Ridning och körning kompletterar varandra men det är inte samma sak och resultatet blir inte samma.

Mvh

Tora

Ja tack för att du tar dig tid såklart:)

Har faktiskt hittat en tränare. På ridskolan på min hemmaklubb som jag haft rätt bra kontakt med. Hon är egentligen mest hoppintresserad så aldrig tänkt tanken på henne men hon ska tydligen vara rätt duktig. Ibland finns lösningen närmare än man tror.

Har en till film här. Dålig kvalité och inte så som det brukar se ut när det går som bäst, dåligt underlag osv. Men bäst att få hjälp med bristerna när dom syns antar jag.

TÖMKÖRNINGSFILM

Det är ju svårt att säga något efter en sån lite kort bit. Så du får ha i bakhuvudet är att det enda jag kan kommentera är det som visas just där.

Tempot är inte bra. Det är mest jogging och hästen arbetar inte.

Den tömsättningen tycker inte jag är det ultimata om man inte vill träna körning. Du kan inte ta ledande tygeltag utan allt är bara förhållande.

Bättre kontakt med hästen. Tömmarna hänger mest bara där och du springer bara efter. På samma sätt som du har stöd på tygeln när du rider skall du söka stöd på ytter när du tömkör.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 119
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 061
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka