Galopp på rakt spår på töm

P

Pacific

Vet inte riktigt vilket forum detta ska ligga under, moderator får gärna flytta om det ligger fel.

Ni som tömkör, hur gör ni med galopp på rakt spår? p.g.a. skada får hästen inte jobbas på böjt spår.

Vi tömkör vår häst ungefär varannan dag. Och han jobbar på jättebra på töm men det funkar inte i annat än skritt och trav.

När man ber honom att galoppera på rakt spår börjar han först sticka iväg i slängtrav och drar sig sen direkt in på en volt och börjar då galoppera.

På volt jobbar han på jättebra i galoppen men får somsagt inte arbetas på det.

Någon som har ngt tips på hur man kan jobba i galopp på rakt spår.

Skulle jättegärna ta hjälp av en tränare men vet faktiskt inga utom en som kostar skjortan.

Sv: Galopp på rakt spår på töm

det är ju du som reglerar takten och tempot via tömen. du måste göra en förhållning/halvhalt när du ger galopp kommandot och inte låta hästen pinna iväg på eget bevåg.

samma sak ang. rakt spår/volt - det är ju din position och kontakt i tömmen som rakställer eller böjer hästen. Jag varvar böjda spår med raka i alla gångarter på töm. stärkande och balanserande och lösgörande är precis som i ridningen att fatta, galoppera en kort sträcka/ngra språng, och övergång, för att sen fatta igen. Kan varieras både från halt, skritt och trav in i galoppen och tillbaka.

Jo jag vet att jag ska bestämma men det funkar helt enkelt inte. När jag ger galoppkommandot sticker han iväg in på volt och börjar då galoppera. Om jag försöker reglera tempot och hålla honom kvar på spåret blir det helt enkelt ingen galopp.

Det bästa hade ju varit att börja arbeta i galoppen på böjt spår, men nu går ju tyvär inte det.

En sak som kanske skulle funka skulle kanske att vara ute på en väg/stig där han inte kan dra in på en volt men det vet jag faktiskt inte om jag vågar. Vill inte att det ska sluta så illa som en lös häst med tömmar runt benen.

hej hopp
Jag brukar utnyttja hagen när jag börjar tomlöra en häst, för jag vill gärna ha rakrikning innan jag böjer hästen, men kanske inte känner mej ball nog för att gå ut på vägarna direkt. en hage är lite lättare att få ut rakor på än en ridbana man hinner ju inte många steg innan man ska svänga.

här kan man ju med lätthet både lära in galopp och kolla av att den funkar innan man följer väg kanten.
lycka till att tömköra r en kul träning

Jag har haft problem med bärighet i galoppen. Fick kämpa så mycket för att få en lugn fin galopp, med energi.

Jag började helt enkelt med massa övergångar, skritt, halt, trav och ökad trav. Hon byggde upp muskler samtidigt som hon orkade behålla "powern" i traven. Först när jag kände att hon fixade och orkade bära sig genom ökningarna i traven - då började jag jobba med galoppen. Korta stunder, bara några meter till och börja med. Sen fortsätter jag med min gamla träning (övergångar, tempoväxlingar skritt - trav) för att sedan övergå till galopp. Men det tog lång tid innan vi fick galoppen att klaffa. Jag skulle hoppa över galoppen nu tills hästen är i balans i de andra gångarter.

Övergångarna ger även lydnad på hästen, vilket kan vara fördel så att hästen inte jagar in i galoppen.

:laugh:

Jo jag vet att jag ska bestämma men det funkar helt enkelt inte. När jag ger galoppkommandot sticker han iväg in på volt och börjar då galoppera. Om jag försöker reglera tempot och hålla honom kvar på spåret blir det helt enkelt ingen galopp.

Men då är det nog snarare så att du kanske inte riktigt behärskar hjälperna, samtidigt som hästen inte riktigt förstår galopp kommandot på töm?

tycker du fått bra råd av PansParis. Skippa galoppen just nu. det finns ju hur mkt annat precis som hon säger, att jobba med på raka spår på töm ändå.

vad är det för skada hästen haft?

Delvis svar till PansParis också

Men då är det nog snarare så att du kanske inte riktigt behärskar hjälperna, samtidigt som hästen inte riktigt förstår galopp kommandot på töm?

tycker du fått bra råd av PansParis. Skippa galoppen just nu. det finns ju hur mkt annat precis som hon säger, att jobba med på raka spår på töm ändå.

vad är det för skada hästen haft?

Det funkar väldigt bra om man försöker på böjt spår. Så jag tror snarare att han försöker komma undan och att det är jobbigt för honom i galoppen och att han inte vill hålla det låga tempo jag kräver av honom på rakt spår.

Vi jobbar som sagt varannan dag på töm och bärigheten i skritt och trav är det inget fel på så känns som att det börjar bli dags att börja med galopp också.

Men tipset av PansParis var jättebra att först få dom andra övergångarna att sitta klockrent och att öva mkt på kort galopp uppsuttet kan nog funka. Så kanske man kan prova igen när man stärkt honom ännu mer.

Skadan han haft är att ett sjok med brosk hade lossnat i ett bakknä p.g.a. att han gått omkull eller liknande. Han opererades för detta i oktober 07 och har nu kommit igång bra. *peppar peppar* Även en del ligamentsskador och så inne i knät.

Vad har du för tömkörningsgjord och tömsättning? Det kan ju vara svårt att hålla hästen på spåret med yttertömmen om du t ex har en liten gjord med bara 2 ringar upptill.

Vad har du för tömkörningsgjord och tömsättning? Det kan ju vara svårt att hålla hästen på spåret med yttertömmen om du t ex har en liten gjord med bara 2 ringar upptill.

väldigt sant, även tömfästningen spelar roll, en sån häst kan behöva en tydligare ram i yttertömmen även på rakt spår. jag spänner ofta på en sån häst från mittersta ringen, via bettringen upp till högsta ringen på gjorden och sen över till min hand. På inner ledande töm från mittenringen på gjorden, via bettringen till min hand, alternativt bara från bettringen till min hand.

pacific: prova att göra fattningarna precis ur hörnet så får du lite böjd spår känsla just i fattningen men kan sen direkt räta vidare på raka spåret.

Senast ändrad:

Din häst är inte stark nog men saknar även tekniken för att bära sig i galopp rakt fram i ett bestämt tempo.

Du ska hålla kvar honom på spåret (du får vara stark) och ta igenom fattningen. Upprepa hellre fattningen om han blir svag; bryter av till trav eller vill vika av från ditt spår.

Om du fokuserar på att hästen ska ligga kvar på "ditt" spår och i ditt tempo, så ger man honom klara besked för vad man begär av honom och det blir också klart för dig själv.

När han lyder, dvs fattar galopp och ligger kvar på spåret, är det upp till dig att bedömma hur mycket han orkar. Det är bättre att öva flera fattningar för då lär sig hästen bärtekniken, samt att våga använda sig av sitt förut onda ben igen.

När hästen känt att det inte gör ont längre, så blir det lätare att fatta galoppen. Tänk på hur lätt det är för hästen att fatta galopp, och att galoppera i hagen.....

Lycka till!

Har en KG-däckel och kör alltid utan inspänning. Tog en lektion förut för KG då vi fick lära oss lite o inspänningar och så men hela lektionen utspelade sig på böjt spår så nu efter operationen har vi kört utan inspänning.

Kör alltid utan inspänning bettring genom mittenringen och till hand.

Men ska kanske börja lite med inspänning för att få honom bättre inramad i början när man ska införa galoppen.

Din häst är inte stark nog men saknar även tekniken för att bära sig i galopp rakt fram i ett bestämt tempo.

Lycka till!

Det tror jag också stämmer och så blir det tydligare när man ska galoppera på töm än uppsuttet för att man inte kan rama in honom på samma sätt.

Ska följa PansParis tips att jobba masa på övergångar i skritt trav och halt i ett par veckor innan vi provar med galoppen igen och då helt enkelt inte låta honom sticka iväg.

Det låter som en förnuftigt beslut.

När du vill gå vidare:

En "inspänning" som igentligen inte är en inspänning men som gör att du dels kan ta ledande tygeltag och dels styra hästen mycket bättre är väldigt enkel (endast innertömmen):

Från mittenringen på gjorden genom bettringen och så till din hand. Du måste dock ha din innerhand så att tömmen vid bettringen bildar 90 grader. Annars får du bara en bromsande effekt och inte ställande. Du kan alltså inte gå för långt bakåt utan måste vara nästan i höjd med gjorden + att du får hålla ut din innerhand lite.

Att galoppera en häst på töm på spåret är jobbigt i början. Du måste oftast springa mycket innan hästen är så pass balanserad att du kan börja samla den lite.

Du fick ett tips om att fatta galopp efter hörnet. Jag skulle fatta galopen innan hörnet. Dels så har du lättare att hänga med hästen eftersom du har mycket kortare väg än hästen. Dels så är hästen automatiskt inramad av hörnet.

Grunden i tömkörning är lydnad. Det är oftast det som jag brukar få traggla med längst. Så fortsätt att traggla på med lydnaden så ger sig säkert det andra lite också.

Det intressanta är också vad för galoppkomando du har?

Sen är ju det absolut bästa tipset att få tag på en tränare som verkligen är duktig på tömkörning för det är en svår konst som tyvärr väldigt få behärskar ens något sånär.

Mvh

Tora

väldigt sant, även tömfästningen spelar roll, en sån häst kan behöva en tydligare ram i yttertömmen även på rakt spår. jag spänner ofta på en sån häst från mittersta ringen, via bettringen upp till högsta ringen på gjorden och sen över till min hand. På inner ledande töm från mittenringen på gjorden, via bettringen till min hand, alternativt bara från bettringen till min hand.

Så sant så. Problemet är att många sätter det i samma kategori som en graman. Vilket är väldigt tråkigt då tanken inte är att hästen skall böja på huvudet utan bara att få en tydligare ytterhand. Tror att det hänger ihop med att kunskapen när det kommer till tömkörning är väldigt dålig.

Aldrig tex att någon skulle köpa en häst och en sadel och via tips på nätet försöka lära sig att rida. När det kommer till tömkörning verkar det dock vara standard.

Vissa kanske sträcker sig så långt som att gå på en kurs då och då men det räcker ju inte långt. Precis som man tränar hoppning och dressyr en gång i veckan så måste man träna tömkörning en gång i veckan (eller regelbundet i alla fall) för att man verkligen skall kunna lära sig hur man gör. Tyvärr är duktiga tömkörningslärare svåra att hitta. Har ibland sett riktigt tråkiga exempel på tömkörning från människor som tävlar högt upp i klasserna.

Mvh

Tora

Tack för många bra tips.

Här är en film på när vi tömkör, visar inte så bra men är det enda jag har. Första gången vi travade överhuvudtaget sen operationen. D.v.s. hänt en del sen dess.
Tömkörningsfilm

Måste också försvara mig lite på att "vilja lära mig tömköra via nätet":o:angel:
Jag skulle jättegärna hitta en tränare och tömköra för regelbundet eftersom tömkörning är det som vi lägger mest tid på. Men jag vet bara en som regelbundet håller till här i närheten och han är jättedyr dessutom måste vi åka en bit dit också så det blir massa bensinkostanader på det. Han är alltså ingen jag har råd att tömköra för regelbundet

Från mittenringen på gjorden genom bettringen och så till din hand. Du måste dock ha din innerhand så att tömmen vid bettringen bildar 90 grader. Annars får du bara en bromsande effekt och inte ställande. Du kan alltså inte gå för långt bakåt utan måste vara nästan i höjd med gjorden + att du får hålla ut din innerhand lite

Verkar som ett bra tips. Men är det inte jättesvårt att hålla sig så pass när gjorden i galoppfattningen?

Min galoppfattning är säkert helt fel men det är iaf. Halvhalt sen en ganska bra kontakt med munnen och ett pussljud helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Förstår att det kan vara problem med galoppen om du fattar den när du springer så där efter hästen med så glappande tömmar.

Problemet är bara att med den tömsättningen du har där så är det svårt att jobba hästen på ett korrekt sätt om man gör något som avviker från rakt spår det minsta lilla.

Du skulle behöva korta upp tömmarna och få bättre kontakt med hästen. Den positionen som du har när du kommer så långt bakom är dessutom drivande. Står du i höjd med gjorden eller tom lite framför så är din kropp förhållande istället.

När jag fattar galopp så höjer jag min innerhand. Detta lösgör bogen och hästen faller lättare i galopp. Detta är också en förberedelse för att byta galopp då det liknar fattning för skänkel väldigt mycket. Dvs höger skänkel fram för höger galopp och tvärtom.

För att orka hänga med i början så galopperar du bara några steg. Det brukar inte vara några problem med att hänga med i hästens tempo en sån kort stund.

Jag förstår din problematik när det kommet till träning av tömkörning. Problemet är bara att det är inte så enkelt som att bara styra med tömmarna. Det är hur du håller dina händer, hur du går, var du går osv. Bara en sån enkel sak som att vända 90 grader innehåller 6 moment. Det är alltså inte bara att dra i vänstertömmen för att hästen skall svänga vänster på ett korrekt sätt.

Men lägg gärna in lite fler filmer. Det är lättare att hjälpa till då. Jag kan kanske inte förklara exakt hur du skall göra (det vore lite som att försöka förklara hur du skall rita något som inte bara består av raka linjer). Men jag kan ju i alla fall säga vad du gör för fel (låter uppmuntrande eller hur :D)

Mvh

Tora

Jag brukar inte vara riktigt så långt bakom. Den där gånger var lite speciell efterom det var första traven efter konvalecenten.

Däremot går jag väldigt mkt precis bakom hästen. Vi tömkör allra mest på skogstigar och då finns det ju inte utrymme för att gå någon annanstan.

Filmade lite igår ska försöka lägga upp det i helgen.

Ringe runt till alla körtränare jag kunde hitta igår. Finns bara en inom tio mils som håller 40 minuters lektioner som går på 600:- om jag ska åka dit.

Ingen hade någon helgkurs eller något inplanerat heller.

Snällt att du tar dig dit:bow:

Snällt att du tar dig dit:bow:

Jag antar att du menar att det är snällt att jag tar mig tid? :D

Ha inte hinderstöd när du skall tömköra över bommar. Det blir bara jättefel :D

Kolla runt bland dressyrtränarna. Det kan ge napp. Körinstruktörer har oftast en lite annan tömkörning än vad som är optimalt för en ridhäst.

Sen är det så att om du frågar Anders Eriksson så kommer han att säga att det finns ingen skillnad mellan körtömkörning och ridtömkörning (vi har haft våra diskussioner om det). Men för mig är inte körning och ridning samma sak så jag ser faktiskt inte hur tömkörning inför respektive gren kan vara samma sak. Sen är det inte sagt att man inte kan göra körtömkörning på en ridhäst. Utan jag menar bara att det inte är det optimala.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 119
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 061
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka