Galopp på häst riden i ett halvår

evis

Trådstartare
Hur gör ni andra som har hästar som är ridna ungefär halvåret? Vad jobbar ni med i galoppen?

Ja, vad kan man egentligen kräva och jobba med i galoppen på en häst som är riden ett halvår och inte galopperad mer än en månad (ute i skogen, ej galopperad på ridbana ännu)?

Han blir ute i skogen väldigt hastig och "svårpåverkad" - det går i mina ögon väääldigt fort men jag vill heller inte stoppa upp honom särskilt mycket då jag tycker det är bra att han tar galoppen övht. Dessutom märker jag att han lättare kommer till ro och balans i galoppen ifall jag lämnar honom väldigt fri och berömmer massor och "väntar ut" honom när det går så där hiskeligt fort.

Vet ej riktigt hur jag ska hantera det, jag vill gärna att han går att påverka lite till - typ tempoväxlingar fram och tillbaka, men vet inte riktigt om det är något jag "borde" kräva av honom eller om han måste få vara så här hastig och snabb ett tag till (så han kanske blir lite mer "trygg" i gångarten?). Tempoväxlingar ger sej inte naturligt just nu i alla fall - han lyssnar på rösten men förhållningar och "sitsen" är han inte särskilt mottaglig eller brydd i :crazy:

Någon vidare styrning blir det ju ej heller, men har enbart galopperat ute i skogen än så länge. Har provat på ridbana men där tar han inte fattningarna helt hundra än - det blir ett halvt språng sedan "går det inte mer" (jag väntar ut honom där, jag tror det kommer, och att det är viktigt att han får en eftergift även för det halva språnget - annars har han ganska lätt att "dö av" och inte försöka alls).

Fattningarna sitter helt enkelt inte hundra, men vet ej heller där vad jag ska kunna vänta mej eller kräva av honom (ute i skogen). Helst skulle jag vilja jobba med fattningarna ute i skogen - dvs göra en fattning, galoppera några steg, bryta av och börja om, men jag tror att han skulle bli väldigt stressad av det.

Han har inte superlätt för galoppen (det är en kbltravare) men utan ryttare kan han göra ganska balanserade fattningar och galoppera i en ganska bärig lugn galopp. Just nu är det dock svårt att jobba med galoppen avsuttet i och med underlaget.

Men som sagt;
Hur gör ni andra som har hästar som är ridna ungefär halvåret? Vad jobbar ni med i galoppen? Har ni tips på hur man kan jobba med en sån häst som min?

Sv: Galopp på häst riden i ett halvår

jag galopperar inte hästen än fast han är riden över ett halvår...tänkte börja med galoppen när skritten och traven fungerar kanon :)

Jag jobbar inte heller nåt med galoppen ännu, då han också är riden strax över ett halv år. Det vi har börjat med är att han hänger på en annan häst och galopperar ute, när vi rider ut. Men vi kommer nog att börja lite mer med galoppen nu i vår.

Jag skulle rekommendera att du rider tillsammans med någon och då ut i skogen. Inte försöker traggla på en bana.
Rid ut i skogen och när ni ska galoppera, så lägg intill skänklarna, stå i fältsits, smacka, de första gångerna och hjälper inte det så peta på honom med spöet. Ha en snäll häst framför som ledare och försöker din smita förbi så driv den bara i svansen på den andra.
Hitta en sträcka där ni kan galoppera minst fem minuter. Bry dig inte om första gångerna om den hittar rätt galopp eller inte, det kan du öva på sedan.
Jag vet att detta funkar av erfarenhet.
Lycka till!
Maila gärna ifall du vill prata mer.

Fast allt det där vet jag ju, jag vill bara veta när nästa trappsteg är dags - och vad nästa trappsteg är.

Han fattar för röstkommando blandat med "tajming" (signal/hjälp i rätt fas i steget) och det funkar för det mesta, dock bara hjälpligt (han måste få ramla isär lite i traven innan för att "orka").

Galopperar inte på ridbana, det skrev jag i grundinlägget, utan har bara galopperat ute.

Att rida tillsammans med någon "behövs" inte, galopperar gör han ju, han fattar på röstkommando och jsut nu har vi gjort precis som du beskriver - rullat på framåt i några minuter åt gången. Han kan fatta rätt galopp (hänger bara på mej och min tajming/sits), så det oroar jag mej inget för.

Till er andra - jo, men skritten och traven funkar ju kanon på den här hästen :D :p

Fast det kan ju förstås vara så att det krävs mer jobb med tempoväxlingarna osv i traven - när det funkar där börjar han kanske haja mer i galoppen också :idea:

Du skriver att han fattar för röstkommando och det är bra, men sedan skriver du att det hänger på din tajming ifall han fattar rätt galopp. Om du är osäker på din sits bör du kontakta en instruktör för att få hjälp, i övrigt om du gör helt korrekt rätt så ska hästen anpassa sig till dig.
Du skriver också att han måste få tid på sig att orka galoppera, min fråga är då hur länge har du galopperat med honom och hur länge varje gång?
För det verkar som han inte har styrkan att gå ifrån trav till galopp eller balans för den delen. Du övar upp hans styrka för galopp i skogen genom att galoppera långa sträckor. När han gör rätt så beröm honom överdrivet mycket, för då blir han positiv. Fattar han rätt galopp så beröm honom överdrivet mycket.
Det du ska koncentrera dig på är att få upp styrkan i traven och galoppen. När hästen är jämnstark i båda sidorna så kommer det inte bli några problem med vilken galopp han tar. Öva med många tempoväxlingar i skogen, men försök inte samla honom än. Huvudsaken är att han går fram och bjuder framåt. Det andra kan du ta sedan när han har blivit stark i både galopp och trav.
MEn du kommer att behöva trava minst 20-30 min i skogen innan du ens börjar galoppera och sedan galoppera om sträckor på 5 min i fyra omgångar. Klättra mycket med hästen, men se till att han har senskydd på fram då för att undvika senskador.
Vänta med att galoppera på bana tills att han har styrkan ute i skogen och gör det felfritt, då kan du på en stor äng eller bana börja lägga volter i trav, jobba på åttavolten, tempoväxlingar osv i 20-30 min och sedan kan du börja även där att galoppera 5 min åt gången i vardera varv. Viktiga är att hålla igång galoppen och att den då ska vara rätt, går han fel så bryter du av och börjar om.
Tips på banan är att du på halvraksträckorna ökar och sedan minskar innan hörnen jobbar för inner och ytter skänkel. Dvs du ställer honom åt olika håll. Det viktiga är att han går fram.
Ibland gör du halt och ibland skrittar du av för att göra volt tillbaka eller framdelsvändning. Var oerhört tydlig med hjälperna!

Hästen ska inte rulla på, även om du inte rider med samling så ska det ändå vara med kontroll och balans.
Om du sätter för låga krav så utvecklas hästen inte. Sätt inte heller för höga krav för då tröttnar hästen. Detta är precis som med elever i skolan, men framför allt var noga med att ge mycket beröm. Bättre att ge för mycket beröm än för lite.

Jag kan ju bara jmf med min N, och där handlade det rätt länge om att bara 'rulla på'. ´Hon var också het, och det tog tid innan galopp på bana gick utan att allt föll isär (om det ens blev ngn galopp).

Men jag galopperade första tiden bara ute efter väg, enkelt och lätt för henne och bara att 'rulla på'. Struntade helt i tempo och form etc.

Sen började jaga nvända mig av uppförsbackar som naturlig 'broms', så att hon skulle sätta under sig mer och sänka tempot (det gäller bara hitta en backa som är såpass barnt att den aktuella hästen tar och sansar sig). Och efter det så utnyttjade jag korta backar i skogen för att ytterligare 'visa henne' att det gick att ta ner tempot. Galopperade en hel del på skogsstigar (breda) med, där man var tvungen att ha koll var man satte fötterna med och inte bara kunde springa fort, fort.

Sen smög det sig på, sakta men säkert så blev fattningarna mer FATTNINGAR och mindre slå över/slå in i galopp, och galoppen blev bärigare och i och med detta så sänktes ju tempot och KOLLA, det gick ju att reglera hästen med ;)

Där introducerade jag galoppjobb på bana (innan hade jag dck galopperat på fält och så i stora volter).

Nu hade jag i ärlighetens namn inte någon större 'plan' på den tiden, och mindre koll än jag har idag. Idag skulle jag nog köra en variant på samma tema, där jag skulle jobba mycket med galoppen avsuttet (för precis som din så fanns det finare galopp avsuttet än vad som syntes till uppsuttet), och jag skulle ha använt bommar/småkryss på banan i ett mycket tidigare stadium för att introducera galoppen där, och - utan att själv behöva vara den so 'trasslar' - få ner tempot och öka bärigheten i galoppen.

Men i slutänden tror jag du hamnar på samma ställe, det handlar bara om tiden.

Jag hade fortsatt att rida rakt fram i skogen i galopp. Gradvis börja med lite tempoväxlingar i galoppen. Rid även i skritt över stock och sten i skogen (bommar) för att stärka bakdelen - klättra. Så småningom gå in på ridbanan, men galoppera helst mest rakt fram i några månader till.

Så en gradvis ökning över kanske ett halvår innan du kan börja kräva mer av hästen. Det är ju givetvis mycket beroende på indvid, hur lätt den har för galoppen. Även på ålder och mognad. Jag anser väl inte att en häst är mogen för galopparbete på ridbana föränn den kanske är 4,5 -5. Men som sagt det beror ju på hur hästen är byggd, dess mognad. Har en 2 åring i hagen (född januari) som ser ut som om han är redo att ridas in redan nu. Väntar dock tills sommaren.

Hälsning Maja

Carpe_Diem skrev:
Du skriver att han fattar för röstkommando och det är bra, men sedan skriver du att det hänger på din tajming ifall han fattar rätt galopp. Om du är osäker på din sits bör du kontakta en instruktör för att få hjälp, i övrigt om du gör helt korrekt rätt så ska hästen anpassa sig till dig.
Du skriver också att han måste få tid på sig att orka galoppera, min fråga är då hur länge har du galopperat med honom och hur länge varje gång?
För det verkar som han inte har styrkan att gå ifrån trav till galopp eller balans för den delen. Du övar upp hans styrka för galopp i skogen genom att galoppera långa sträckor. När han gör rätt så beröm honom överdrivet mycket, för då blir han positiv. Fattar han rätt galopp så beröm honom överdrivet mycket.
Det du ska koncentrera dig på är att få upp styrkan i traven och galoppen. När hästen är jämnstark i båda sidorna så kommer det inte bli några problem med vilken galopp han tar. Öva med många tempoväxlingar i skogen, men försök inte samla honom än. Huvudsaken är att han går fram och bjuder framåt. Det andra kan du ta sedan när han har blivit stark i både galopp och trav.
MEn du kommer att behöva trava minst 20-30 min i skogen innan du ens börjar galoppera och sedan galoppera om sträckor på 5 min i fyra omgångar. Klättra mycket med hästen, men se till att han har senskydd på fram då för att undvika senskador.
Vänta med att galoppera på bana tills att han har styrkan ute i skogen och gör det felfritt, då kan du på en stor äng eller bana börja lägga volter i trav, jobba på åttavolten, tempoväxlingar osv i 20-30 min och sedan kan du börja även där att galoppera 5 min åt gången i vardera varv. Viktiga är att hålla igång galoppen och att den då ska vara rätt, går han fel så bryter du av och börjar om.
Tips på banan är att du på halvraksträckorna ökar och sedan minskar innan hörnen jobbar för inner och ytter skänkel. Dvs du ställer honom åt olika håll. Det viktiga är att han går fram.
Ibland gör du halt och ibland skrittar du av för att göra volt tillbaka eller framdelsvändning. Var oerhört tydlig med hjälperna!

Hästen ska inte rulla på, även om du inte rider med samling så ska det ändå vara med kontroll och balans.
Om du sätter för låga krav så utvecklas hästen inte. Sätt inte heller för höga krav för då tröttnar hästen. Detta är precis som med elever i skolan, men framför allt var noga med att ge mycket beröm. Bättre att ge för mycket beröm än för lite.
Carpe_Diem.....Tack så hemskt mkt för denna utförliga instruktion...är du instruktör?
Om inte, så borde du vara det, så lätt och fatta...:rofl: :rofl: :bump:

TACK för ditt fina beröm! Det värmde mitt hjärta oerhört.
Jag har jobbat på min fars ställe i Polen som instruktör, men har ingen licens än. För att kunna bli instruktör måste man tävla i hoppning på medelsvår nivå och det har inte jag gjort och nu är jag för gammal. Däremot ska jag bli lärare.

Carpe_Diem skrev:
TACK för ditt fina beröm! Det värmde mitt hjärta oerhört.
Jag har jobbat på min fars ställe i Polen som instruktör, men har ingen licens än. För att kunna bli instruktör måste man tävla i hoppning på medelsvår nivå och det har inte jag gjort och nu är jag för gammal. Däremot ska jag bli lärare.
:mad: :mad: Sk.... och så långt upp i landet med, annars hade jag anställt dig som min privata ridlärare direkt...hör av dig om du tänkt o flytta ner åt Småland till:rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar