Sv: Galopp ombyten!!
Med min gamling arbetade jag mest med bytena i exakt samma övningar som vi red även i skritt och trav. Isolerade jag själva bytet för mycket så blev det oftast alldeles för dramatiskt och "för stor grej" av alltihop. Ett byte är ju egentligen inget annat än en omställning - fungerar omställningarna i skritt och trav i alla möjliga övningar?
Min favvoövning (som alltid känns det som) är svag öppna - från öppnan in i en diagonalsluta fram till en ny tänkt linje där vi flyttade över till "förvänd sluta" (samma galopp fortfarande), och så från den förvända slutan byte till andra sidans öppna genom att sitta om - där kom bytet alltså. En variant på trappstegsövning helt enkelt.
Jag tycker alla varianter på "trappstegs"-övningar hjälper att dels avdramatisera bytet - och dels ha en tanke, plan och riktlinje även efter bytet så hästen inte "behöver" ge sej iväg.
Se till exempel övning från Kyra-clinic här för enkla byten, den tycker jag såg fiffig ut;
http://www.hippson.se/5983 (också en sorts "trappsteg")
Någon ung häst har jag ej utbildat dit. Har mest lattjat runt med lånade hästar eller den gamle då
. Halvblodsmärren bytte över bommar helst på åttvolter, men det var hoppbyten och inget annat.
Tycker inte byten är något som måste läras in?
Som sagt - det är helt enkelt omställning från ena sidans böjning till andra, och arbetet med bytenas kvalitet börjar redan när man sitter upp på unga hästen och börjar rida den till höger och till vänster