Galopp ombyten!!

A

aqua

Hur har ni gått till väga för att lära in galopp ombyterna på eran häst?
Hur brukar ni göra för att undervika att hästen ökar tempot efter bytet?
Hur utför ni ett byta på en färdig skolad häst?
:confused: :confused: :confused: :confused:

har tråkigt på jobbet så då sitter man och funderar på sådan här!!!:)

Sv: Galopp ombyten!!

aqua skrev:
Hur brukar ni göra för att undervika att hästen ökar tempot efter bytet?

Var i god balans före bytet - byta genom att släppa fram nya galoppsidan och själv sitta om i den nya balansen.

Min häst har extremt känslig balans så det är svårare att få honom att bli kvar i rätt galopp än att byta.:D

jag har inte lärt in bytena själv

Om man ser på AR så börjar man med att lära in sluta - förvänd sluta - sluta - förvänd sluta i skritt, sedan trav och till sist galopp = byten.

Givetvis lär man in dem så att de först är grova (i skritt och trav) för att sedan bli så att man endast sitter om innan man gör det i galoppen.
Red en häst en gång som hade lärt sig bytena på det sättet. Det enda jag gjorde (bokstavligen) var att titta på hennes öron växelvis så bytte hon i vart annat språng. Är något av det häftigaste jag upplevt!

Med min gamling arbetade jag mest med bytena i exakt samma övningar som vi red även i skritt och trav. Isolerade jag själva bytet för mycket så blev det oftast alldeles för dramatiskt och "för stor grej" av alltihop. Ett byte är ju egentligen inget annat än en omställning - fungerar omställningarna i skritt och trav i alla möjliga övningar?

Min favvoövning (som alltid känns det som) är svag öppna - från öppnan in i en diagonalsluta fram till en ny tänkt linje där vi flyttade över till "förvänd sluta" (samma galopp fortfarande), och så från den förvända slutan byte till andra sidans öppna genom att sitta om - där kom bytet alltså. En variant på trappstegsövning helt enkelt.

Jag tycker alla varianter på "trappstegs"-övningar hjälper att dels avdramatisera bytet - och dels ha en tanke, plan och riktlinje även efter bytet så hästen inte "behöver" ge sej iväg.
Se till exempel övning från Kyra-clinic här för enkla byten, den tycker jag såg fiffig ut;
http://www.hippson.se/5983 (också en sorts "trappsteg")

Någon ung häst har jag ej utbildat dit. Har mest lattjat runt med lånade hästar eller den gamle då ;). Halvblodsmärren bytte över bommar helst på åttvolter, men det var hoppbyten och inget annat.

Tycker inte byten är något som måste läras in?
Som sagt - det är helt enkelt omställning från ena sidans böjning till andra, och arbetet med bytenas kvalitet börjar redan när man sitter upp på unga hästen och börjar rida den till höger och till vänster :D

jag lägger bara vikten åt det önskade bytet, förtydligar genom att lägga på en skänkel (men ibland behöver jag inte ens det)

Jag kan bara svara på den första frågan.
Min tränare sa i december att nästa gång skall vi börja med galoppombyten. Visst, fine tänkte jag som inte ens kan få fram en vettig galopp. Så jag började med byten för min tränare för 3 veckor sedan. Efter lektionerna sa h*n hade att visste att galoppen skulle bli mycket bättre om jag fick ngt annat att fokusera på.

Vad jag kommer ihåg av lektionen gjorde vi följande:

Om vi håller oss i höger varv:
1.Vände snett igenom, fattade vänster galopp för höger skänkel precis när jag vänt in. Dvs hästen kvar i svag höger böjning. Red mot mitten-bokstaven (40m ridhus). Forsatte sedan in på stora volten vid kort sidan, bröt av till trav genom att tänka skänkelvikning. Gjorde detta ngr gånger i båda varven.

2.Nästa steg var att rida samma väg som innan men fatta galoppen strax innan väggen, också detta "felböjd". Åter igen bryta av till trav enl samma princip som ovan. (vet inte hur mycket avbrottet har med inlärning av bytet att göra. Avbrottet till trav blir i allafall utan att du behöver bromsa med tygeln)

3.Sen vänder man halvt igenom i trav, rider diagonal sluta mot spåret, fattar galopp strax innan väggen. Eftersom man andvänder i detta fall v skänkel i slutan och fattar galoppen med h skänkel så blir ju hjälperna som ett galoppombyte.

DEtta var förberedningen av bytet så både häst coh ryttare vet vad som komma skall.

och själva bytes övningarna:

fattar galopp, rider samma väg som i övning 1 och 2 ovan. Några steg innan väggen ökar jag galoppen ngt, strax innan spåret kramar jag i tygel lägger om skänklarna och ber om ett byte. (Eftersom båda jag och häst är helt grön på byten så kan jag inte gå närmare in på själva byteshjälpen). Byter nu hästen, fine... Berömer, bryter av som beskrivet tidigare. Byter den inte, ridvidare och försök igen. Byter den till kors, öka galoppen och be om rätt galopp. Vad du än gör BRYT INTE AV.

Och sista övning. Rid i galopp samma väg som i övning 3, halvt igenom i diagonalsluta i galopp. Gör som övningen innan, öka innan bytet, krama på tygeln och be om ett byte.

Min häst har börjat fatta vad som gäller med byter ofta till kors och sedan till rätt efter några språng. Byter oftare rent nu än vad han gjore i början. Det som är det bästa är att galoppkvalieten har blivit fantastiskt mycket bättre.

För mig är det självklart att det mste läras in.
Det är inte många hästar som gör det med automatik vid ändrad riktning o inte för hjälperna.
Iallafall inte om man lärt den att inte byta vid förvänd.
Man bör lägga bytet på ett speciellt ställe, då lär sig hästen :här kommer det att hända ngt.
Anledningen till att man har infört Enkla byten är för att man förbereder hästen för att byta i språnget. Att bryta av till trav är sämre då den kan hitta en konstig metod för att byta.

Kyras metod kan vara svår om man inte behärskar Sluta.
Att i det enkla bytet istället tänka (ej attackera hästen så att den flyr) framåt och ändra sina hjälper på 1 och på steg 2 trycka till med den nya hjälpen, kan fungera.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 010
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar