galopp ombyte

Sv: galopp ombyte

Det kan faktiskt vara så enkelt att stallägaren (hoppryttare?) lättar lite i sadeln och du och din dressyrtränare sitter till lite extra.
Jag tycker precis som föregående att du ska fråga.

Träna på att fatta hö. vä,hö.....
Sen måste du vara noggrann med var du har skänklarna innan o i bytet.
Ha en bra enrgi i galoppen. Få in nya ytterbogen innan o ändå vara lätt där. Kan bero på att du galopperar PÅ för dåligt.
Hoppryttare använder sig ofta av en vridning av hela kroppen o nästan stjälper den över i bytet. Du måste få den vaken o lydig för mindre hjälper. Peta gärna med spöet vid nya ytterskänkeln- den som ger bytesimpulsen.

Ett annat tips är att gå tillbaka till enkla byten. Alltså bryta av och fatta ny. Viktigt: avbrott i form och balans, ett par travsteg i form och balans och fattning i form och balans. När detta fungerar är du mogen att börja med bytena!

Ett annat tips är att gå tillbaka till enkla byten. Alltså bryta av och fatta ny. Viktigt: avbrott i form och balans, ett par travsteg i form och balans och fattning i form och balans. När detta fungerar är du mogen att börja med bytena!

korrekta enkla byten rids galopp - skritt 3-5 steg - galopp och inget annat.

för att det finns risk att hästen tar ett travsteg emellan o gör då ett orent byte. Det är bättre att fatta ny galopp med ett par skrittsteg emellan o till slut inga.

Nu gav jag ett träningstips och inte vad som står i regelboken. Fungerar mkt bra om hästen är i form och balans.

men det du beskrev i ditt träningstips är inte ett enkelt byte utan "byte av galopp genom övergång till trav 3-5 steg" eller vad det nu kallades i gamla ft-programmen
:p

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka