galopp ombyte

H

Hoppryttarinan

Hej jag har en hopphäst på 7 år e Castor :rofl:
Jag har 1 problem som det skulle vara jätte kul om ni hjälpte mig med:bow:
Det är galopp ombytena som jag har problem med, när jag köpte han för 7 månader sedan så byte han perfekt men nu så hamnar han bara i kors galopp. Det funkar när han som äger stallet gör det, men inte med mig och inte heller med min dressyr tränare:crazy: Jag behöver alla tips jag kan få så tveka inte kom med tips och förslag:bump:
Tack på för hand!:bow:

Sv: galopp ombyte

jobba med att få kvalitet och bärighet i galoppen så kommer bytena att funka sen :bump:
lägg fokus på att ha ett stort register samling-ökning, och att galoppen ska vara rund och komma bakifrån, samt att hästen är väl framme för skänkeln och inte ligger på i handen - rid hundra miljoner övergångar och tempoväxlingar - varje ridpass!
och pröva bara rida byten när galoppen verkligen är bra, dålig galopp ger dåliga byten...

hur är hästen? vill den gärna gå iväg? byter bara fram? hur gör stallägaren för att bytena ska funka? använder han andra hjälper än du och din tränare?
berätta gärna mer så är det lättare att komma med tips :)

Hej igen, han rusar inte iväg i galoppen utan han gör något väldigt konstigt med benen så att han hamnar i en mycket konstig korsw galopp eller så byter han inte alls:( Stallägaren använder inga hjälpmedel. Tack för att ni kommer med förslag:bow:

Fråga din stallägare hur han gör? :) Han kan ju komma med tips eftersom det uppenbarligen funkar för honom.

Min erfarenhet säger att ett bra byta kommer bara ur en bra glopp, så fokusera på galoppen och inte på själva bytet. Öva mycket styrka och bärighet i galoppen. Se till att du kan ställa hästen åt båda hållen med bibehållen galopp. Du ska ha hästen helt rak och helt under dej i en mycket rund och bärig galopp. När allt detta fungerar perfekt kan du börja byta igen. Och till sist, bestraffa sldig hästen för att den byter fel! Lycka till!
christiansborg.jpg

Ja, EN bild säger inte hela sanningen.
Ville bara klargöra för de som inte vet hur det ska se ut.
God fortsättning på helgerna o hästeriet:)

En sak som min ridlärare gjorde med mig när jag skulle lära mig gallopbyten (är fortfarande inte så bra på det :o ) var att hon la en bom på backen.
Sen böt vi över bommen. Vet inte varför det funkade men det gjorde det. Ridskolehästen jag hade som verkligen inte ville byta annars gjorde riktigt fina byten i båda varven.
Tänkte bara ge ett litet praktiskt knep. Det funkade iaf för mig.

Sånt där är verkligen lustigt... jag har nog aldrig lyckats byta över en bom. Och jag trodde länge att jag var värdelös på att rida. Men så försökte jag mig på ett byte när jag kände att hästen var välbalanserad och lydig. Och vips, så satt det.

ja visst är det konstigt hur vissa saker funkar för vissa men inte förandra?! Ridning är så individuellt. Men jag skulle nog inte kunna göra ett byte nu (med en skolad häst) utan bom, jag har tappat så mycket sen jag skaffade mitt varmblod och började med skogsridning och nybörjar-dressyr! :cry:

haha kom å tänka på min ponny han tycker det är läskigt att byta han bockar i bytena nästa om han hamnar i kors så börjar han bocka efterår för han tycker det är obehagligt.

Hur man hanterar problmemet berror ju helt och hålelt på _vad_ som händer.
Korsgalopp säger du - förmodligen så byter den fram men inte bak pga att du försätter den ur balans

Kan tro att den är för samlad där o inte orkar att byta med bak samtidigt.
Du som har så vackra hästar o vill göra lite pr för dem, kan väl lägga in ett med rent byte.

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka