Galopp och ridskolor?

Bowman

Trådstartare
Hej,
På de ridskolor jag rider verkar inte galopp vara någon accepterad tävlingsform eller sysselsättning. Kunskapen om galopp verkar överhuvudtaget dålig. Är det något som är unikt bara på de ridskolor jag rider eller är det allmänt förekommande?
Jag vill träna galoppsits mm men intresset och stödet för det är obefintligt. Måste man vara tjej och vara intresserad av dressyr eller banhoppning för att bli tagen på allvar och få stöd o hjälp?

Sv: Galopp och ridskolor?

Nej, men det underlättar om du vänder dig till rätt instans sas.
Ridskolor lär inte ut galopp. Det görs på galoppbanorna.
Den i göteborg har väl lite kurser och aktiviteter om ajg inte är helt fel underättad

Hur främjar det intresset för galoppen?
Borde inte galoppen vara en del i utbildningen precis som banhoppning o dressyr?

Vi fick träna lite galoppinspererat när jag red på ridskola. Vi red utan stigbyglar och då lättridning oxå sen fick vi sätta fötterna ovanför stigbyglarna och så körde ridläraren slut på våra lårmuskler ;)

Så länge ingen efterfrågar det så kommer inte ridskolorna att vara intresserade av att erbjuda det. Undantagen är om det finns någon eldsjäl i ledningen som själv tar tag i det.

Själv red jag på Swartlings Ridskola i Stockholm och ägaren var även galopptränare så vi som var intresserade fick hänga med ut till Täby och rida galoppörer!:love:

När jag red på ridskola för 20-25 år sedan så fick vi testa jockeysits med jättehöga stigbyglar. Det var roligt.

Annars tycker jag att du ska ta kontakt med någon tränare som du kan få börja rida hos. Så länge du inte är rädd av dig kommer du att bli uppskattad.

Personligen har jag tur som har släktingar som tränar o tävlar så jag har fått en chans som många inte får. Jag har foten inne hos två tränare och har fått möjligheten att rida fullblod. Och någon rädsla har jag inte känt ännu. Men får väl se vad jag känner efter det jag störtat ordentligt... :-S Ridskolan har gett mig en bra grund men det är nog inget jag lär fortsätta med. Att skritta o trava runt i "kofösarsitts" mellan bokstäver får mig mest att känna mig instängd... ;-)
Men för dem som inte själva har några kontakter tycker jag ointresset för galoppen på ridskolorna är tråkigt. Och att kunskapen är så låg att en del ridinstruktörer tror att steeplechase inte är tillåtet i Sverige får mig bara att ifrågasätta kunskapsnivån (samma instruktör hotade att ta av stigbyglarna om jag inte satte mig ner i sadeln)... :@
Svensk galopp utvecklas väl inte bättre av ridskolors ointresse? Eller... ?

Helt rätt - men ridskolorna är privata företag som lär ut vad dom tror att deras kunder är intresserade av att betala för att lära sig.

Men om eleverna ber att få lära sig mer om galopp kanske ridskolorna också blir intresserade av att lära sig mer.

Travet har ju travskolor. kanske vore något för galoppen också? (Om det inte redan finns)

Det finns på banorna, tyvärr finns det inte lika många galoppbanor som travbanor...

Det har även funnits uppsökande verksamhet ute på ridskolorna men jag vet inte hur det fungerar nu, det är ju inte gratis och pengarna kanske gör mer nytta någon annan stans. Visst, utan ungdomar blir det problem i framtiden men dom som är riktigt intresserade hittar nog hit i alla fall.:D

Vi fick träna lite galoppinspererat när jag red på ridskola. Vi red utan stigbyglar och då lättridning oxå sen fick vi sätta fötterna ovanför stigbyglarna och så körde ridläraren slut på våra lårmuskler ;)

Dottern brukar åka på att hoppa på det viset när ridlärarn tycker att hon slarvar med sitsen:devil:

Rider du på en ridskola ansluten till Svenska Ridsportförbundet så är det väl inte så konstigt att de inte erbjuder fördjupning i galopp, då det inte är en av förbundets grenar (dressyr, banhoppning, fälttävlan, körning, distansritt och voltige). Däremot så finns det ridskolor som har olika former av prova-på verksamhet utanför dessa ramar, men då kanske det krävs ett visst intresse och tryck från föreningens medlemmar?

Sen, att testa på att rida i jockeyläder som balansövning är jättenyttigt och något som jag lät mina elever testa under mina år som ridlärare. Däremot så kan du nog inte förvänta dig att alla (eller ens särskilt många) SvRF-ridskolor har instruktörer som även är utbildade inom galopp.

Galopp är visserligen inte en gren som man kan förvänta sig att ridskolor anslutna til Svenska ridsportförbundet ska lära ut (och dit bör alla "vanliga" ridskolor vara anslutna), de flesta lär inte heller ut körning, voltige eller andra mindre grenar inom Ridsportförbundet.

Men, det finns galoppridskolor. Täby galopps ponnyklubb är nog den största (tränar på Angarn i Vallentuna norr om Stockholm). I Stockholm finns även en ny som heter Ponnystall Stockholm, men de har nog mest mindre ponnyer. Tror att det finns en ridskola/klubb i Malmö och en mer i centrala Skåne med galoppverksamhet - tror att de även har stora hästar. Eftersom det finns ponnyverksamhet även i Göteborg kanske det även finns någon ridskola där.

Jag misstänker att det är svårt att hitta ridskolor med stora hästar, hästarna ska ju även passa för annan verksamhet, det ställer (ännu) större krav på anläggning om man inte kan åka till en galoppbanan och träna och dessutom faller ju tävlingsmöjligheten i princip bort.

Om du vill rida fullblod så finns det också olika kurser på Strömsholm.

Sedan har både jag och mina barn vid enstaka tillfällen tränat galoppsits på vanliga ridskolor, men även gymkhana, voltige och andra "udda" träningar har förekommit. Är nog störst chans för sådant på mindre ridskolor som inte har så många elever i varje grupp.

Lycka till!

Mmm...
Är ju faktiskt så att ATG är med och sponsrar ridsportförbundet. Så man kan kanske förvänta sig lite större intresse. Men största problemet är att man inte kan galopp på ridskolorna. Nu när jag kommit en bit på vägen och rider på några galoppstall har de insett att jag menar allvar och frågorna börjat komma. Har gått varit på Strömsholm och anser att det de lär ut där borde man kunna på alla ridskolor. Så hög är kunskapen på Strömsholm. Men det är min personliga åsikt. När det gäller hästar så ser jag inget problem med att börja lära sig galopp med ridskolehästar. Först när man fått upp balans och teknik så skall man sitta upp på en galopphäst. Det kan lätt bli lite chockartat annars...
*ler*
Mvh. Bowman

Hej,
På de ridskolor jag rider verkar inte galopp vara någon accepterad tävlingsform eller sysselsättning. Kunskapen om galopp verkar överhuvudtaget dålig. Är det något som är unikt bara på de ridskolor jag rider eller är det allmänt förekommande?
Jag vill träna galoppsits mm men intresset och stödet för det är obefintligt. Måste man vara tjej och vara intresserad av dressyr eller banhoppning för att bli tagen på allvar och få stöd o hjälp?

Alla kan inte bli jockeys och dessutom är ju allt som inte är skolridning djurplågeri enligt väldigt många elever. Och det krävs ju hästkänsla också, och intresse, vilket kanske 1 % av alla elever besitter. Hästarna är ju bara en yttepytteliten del av anledningen att gå på ridskola. Det är därför jag inte rider på skola.

Alla kan inte bli jockeys och dessutom är ju allt som inte är skolridning djurplågeri enligt väldigt många elever. Och det krävs ju hästkänsla också, och intresse, vilket kanske 1 % av alla elever besitter. Hästarna är ju bara en yttepytteliten del av anledningen att gå på ridskola. Det är därför jag inte rider på skola.

Jag har lyckats jobba in ett intresse för galoppen på ridskolan jag jobbar på. Men tyvärr så förstörde "någon" jag gav chansen att rida väldigt mycket det jag byggt upp genom att blogga en massa negativt om ridskolan och hästarna som finns här. Jag undrar vad för slags "intresse" hon hade?
Har två galopphästar på gång här som vi skall jobba med vidare med. Men jag kommer vara rätt så nogrann med vilka som får rida dem. Och jag vet vem jag inte kommer rekomendera för någon tränare..

Jag har lyckats jobba in ett intresse för galoppen på ridskolan jag jobbar på. Men tyvärr så förstörde "någon" jag gav chansen att rida väldigt mycket det jag byggt upp genom att blogga en massa negativt om ridskolan och hästarna som finns här. Jag undrar vad för slags "intresse" hon hade?
Har två galopphästar på gång här som vi skall jobba med vidare med. Men jag kommer vara rätt så nogrann med vilka som får rida dem. Och jag vet vem jag inte kommer rekomendera för någon tränare..

Det är synd att du har den uppfattningen om mig, även om jag har förståelse för att du kanske lyssnar på de människor du känner framför någon du inte vet så mycket om..Men jag säger bara 2 saker:
1. Fråga någon av många ars djur jag haft hand om vad jag är för en. Och titta på de djur jag jag har.
2. Läs min självbiografi om den kommer ut någon gång.

Och en sak till: vad är "en massa negativt"?

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 507
Senast: Magiana
·
Övr. Grenar Mmm... Så har det återigen varit ett Göteborg Horse Show med en stor del av världseliten inom ridsporten närvarande. På mässan kunde...
Svar
17
· Visningar
5 559
Senast: Raderad medlem 111022
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 457
Senast: Speedway
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka