Galopp och havskappsegling

Bowman

Trådstartare
Är förmodligen få sporter eller sysselsättningar som går att jämföra med att rida galopphästar. Eftersom jag haft förmånen att få segla med några av världens snabbaste kappseglingsbåtar på professionel nivå känner jag att jag kan jämföra och känna likheterna. Det handlar om samma farter när det går som fortast. Det handlar fruktansvärt mycket om balans och känsla. Samt om att våga och hålla sig kall fast man känner sig nervös eller ibland är rent av rädd...
För när man sitter där på hästryggen eller på segelbåten har man inga bromsar. Det kan ta en stund att få stopp och ordna till saker om det börjar strula. Och när något händer så går det fruktansvärt fort...
Det jag känner mest är att den psykiska och fysiska pressen är samma men den varar mycket längre i kappsegling. Man kan ligga ute i flera dygn i dåligt väder och tvingas att hålla båten under kontroll hela tiden. Med ansvar för både båt och besättning. Man kan inte bara sluta segla. Hur många skulle galoppera i mörkret in i det okända timme efter timme i väder som ingen normal människa skulle ge sig ut på havet i?
Galoppen å andra sidan är stenhård på det sättet att oavsett om det är en träning eller ett löp riskerar man svåra personskador i mycket högre grad. I kappsegling handlar det i större grad om materialskador... När det gäller träning i sig handlar det om timmarna på vattnet resp. på hästryggen. Det finns saker man aldrig kan lägga in i en träning eller simulera. Det är först när man råkat ut för dessa saker som man börjar lära sig att improvisera och lösa problemen när de kommer. Ja, till och med se problemet komma och undvika det innan något händer...
Problemet med båda sporterna är att det kräver så mycket tid att bygga upp denna erfarenhet, för att kunna bli bra på det man gör. Man måste närmast hålla på dagligen för att kunna bli riktigt bra.
Sen handlar det om kontakter, hålla sig fysiskt skadefri och i trim. Samt det viktigaste av allt, få chansen och kunna ta den...
Bara några tankar av många...
Mvh. Bowman

Sv: Galopp och havskappsegling

Vet inte riktigt vad du ville men angågende det man att segla i bäckmörker. Jag har ridigt jobb en mörk vintermorgon på täby. Totalt bäcksvart var det, inga lampor var tända eller något. Det var rätt intressant faktiskt. Vi behövde inte se, hästarna gjorde det.

Vet inte riktigt vad du ville men angågende det man att segla i bäckmörker. Jag har ridigt jobb en mörk vintermorgon på täby. Totalt bäcksvart var det, inga lampor var tända eller något. Det var rätt intressant faktiskt. Vi behövde inte se, hästarna gjorde det.

Jag har också ridit ut i beckmörker i Frankrike, var svårt nog att se den hästen som var framför en... Det var enda gången man var glad över folk som rökte på hästarna för då såg man iaf när man fick möte!! Lagom spännande att cantra upp för banan som är i platåer, man visste aldrig vad som väntade när man kom över kröken, kunde vara allt från rådjur till människor eller hästar i låångsam hack!

Jag tyckar nog att rida galoppörer påminnar mera om att köra motorcykel, men alla har vi våra referensramar.

... och när man känner en psykisk press av att rida, börjar de flesta att tänka på att lägga av.

Jag tyckar nog att rida galoppörer påminnar mera om att köra motorcykel, men alla har vi våra referensramar.

... och när man känner en psykisk press av att rida, börjar de flesta att tänka på att lägga av.

Jag känner psykisk press av alla :devil: motorcyklister som far runt på vägarna här...

Om jag ska jämföra ridning med något förutom segling är det snarare att åka slalom. En mc kan du alltid stanna men en häst eller segelbåt har du inte samma kontroll över. Ett par skidor kan du visserligen stoppa men du kan inte påverka en puckelpist, den ser ut som den gör.:bump:

Hej, :-)
Som sagt på var det mest lite mina egna tankar om galopp och havskappsegling som jag luftade. Skrev det inte med någon direkt förväntan på någon respons...

När jag red för Glenn Johansson förra sommaren cantrade vi ofta i mörkret. För det var först då det var så svalt att man kunde rida. Och hästarna såg ju. Det var häftigt det måste jag verkligen hålla med om. Och känner jag Glenn rätt rider han i mörkret nu med... *ler*

När det gäller fysisk och psykisk press så handlar det mycket om vilka referensramar man har. Man hanterar det olika beroende på erfarenheter och utbildning. Både inom räddningstjänsten och inom havskappseglingen har man jobbat mycket med teambuilding och att hantera stress. Det ger ofta en högre stresströskel och förmågan att kunna vända negativ stress till något positivt under tuffa förhållanden. Man har även ofta en ödmjukare och mognare attityd vilket gör att man vågar och kan tala mer öppet om det. Om det är något jag lite känner att man saknar inom galoppen så är det den kunskap och det stöd som utbildning i stresshantering ger.

Själv har jag över tjugo år med både räddningstjänst och havskappsegling bakom mig vilket gör att jag inte känner något större behov av någon egoboost. Jag rider först och främst för att jag tycker det är kul och tanken på att lägga av den finns verkligen inte idag...

Mvh. Bowman

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 331
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar