Galopp intresserad och behöver hjälp!!!

L

Love_Galopp_Lotus

Jag är en tjej på 12 år som är 147 eller 148 lång jag väger 35 kilo och älskar galopp. Jag vill gärna börja kan nån hjälpa mig med saker som man ska veta. Jag äger inte en shettis utan en jag känner gör det hon är för stor för honom och jag rider honom. Jag vill gärna börja galopp med honom för han är snabb bara lite för överviktigt och bråkig. Han står på Lond ett föredetta arabstuteri. Om nån vet var det är skulle jag bli tacksam. Jag rider runt där på grusvägarna och tränar honom. Men det är bara på raksträckar och han vet inte hur man svänder i sån snabb galopp. Och hur är det med tävlings dressen man har på sig? Hur vet man vilken färg som är upptagen och vilken som inte är det?? och vad är en övergjord och
irländsk-Martingal? Jag behöver hjälp med det mesta..

Sv: Galopp intresserad och behöver hjälp!!!

En irländskmartingal är en kraftig läder (kan ju vara i plast eller nylon också) rem med två metall ringar i varje ända som träs på tyglarna, en tygel igenom varje ring så att ”martingallen” löpet mellan tyglarna under halsen på hästen. Skulle det hända något så håller martingallen tyglarna på plats så att de inte kommer över hästens huvud.

En överjord är en robust jord som du lägger ovanpå sadeln, lite som en täckjord, fast kraftigare och stabilare. Ta en titt på bilder av lopp med fullblodshästar (oftast lättare att se detaljerna på dessa bilder) på tyglarna ser du då en läder rem som binder samman tyglarna och ovanpå sadeln ser du en extra jord som löper runt både sadel och häst.. =)

Lycka till!

Tack så mycket nu vet jag det. Är det nått hästen ska vänja sig vid?? Vad använder man egentligen för nån sadel i löp??

De flesta börjar sin karriär inom ponnygalopp med en helt vanlig ridsadel, men fastnar de för sporten så köper de en galoppsadel. Jag sätter in en bild dör jag lagt lite fina ringar runt den irländska martingallen och överjorden, har fått flera frågor rörande detta förut!

Lycka till!

PS. Jag har köpt nya stövlar nu… :crazy: Ds.

test.jpg

Oki tack men hur är det med tävlingdressen och det? Kan man ha vilken färg och möster man vill eller man måste vell kolla om nån har ljust dne färgen eller mönstret först va??

Inom ponnygaloppen tror jag att du anger vid startanmälan vilken färg ryttaren har på tröjan. Inom den "stora" galoppen är det lite krångligare där ansöker hästägaren om inregistrering av hästägarfärger.

Du borde ta kontakt med ponnygaloppklubbarna, jag vet inte vart du har närmast, Malmö, Stockholm eller Göteborg. Du kan säkert vara med på deras träningar!

Är inte du för gammal för att tävla A-ponny? Hade för mig att man vid 12 års ålder "måste" övergå till B-ponny eller större...? Kanske var inom travet...

Gisburne skrev:
Är inte du för gammal för att tävla A-ponny? Hade för mig att man vid 12 års ålder "måste" övergå till B-ponny eller större...? Kanske var inom travet...

"på min tid" tror jag att det var 12 år för hoppning och 13 år för dressyr och galopp... Galoppen regleras med vikt och dressyren regleras efter ekipagets utseende och derför har man låtit åldern vara höjd med ett år så att små ryttare skall kunna rida sina ponnyer ett år extra. Har dock ingen aning om hur det är nu…

Nu är det 13 på allt.

det är väll 14 år för dressyr, 13 år för hoppning eller? Om dom inte har ändrat de det senaste året.

Ingen galopp banan finns nära mig den närmaste ligger vell i götebord och jag bor vid vänern i karlstad kan man säga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 842
Senast: Verdandi
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 898
Ridning Hej! Jag rider en kallblodstravare på 16 år, och det börjar bli riktigt fint i skritt och trav nu. När jag började rida henne gick det...
Svar
16
· Visningar
2 696
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 450
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar