galopp fattning

T

TOTTE-77

lite pinsam fråga....men jag rider enbart i skog o mark, har aldrig gått på någon ridskola,har börjat att rida lite med min granne nu o hon har en paddock som jag gärna fick komma o rida/träna i.
jag har varit där över ett par gånger nu men hennes dotter(13år) sa åt mig att jag hade fel galopp o jag tyckte det var väldigt pinsamt.
undrar nu vilken skänkel ska vara fram o bak när man galopperar i en paddock?....(känner min väldigt dum)

Sv: galopp fattning

Vrid fram innerhöft en aning, så kommer ytterskänkeln automatiskt längre bak.
Inte behöver du känna dig dum :)

Sv: galopp fattning

Ytter skänkel något tillbaka (ramar in), inner skänkel på plats (ej framåt). Impulsen till galopp ges med bäckenet (inner sittben svingas framåt-nedåt) eventuellt understödd med en lätt impuls med inner skänkel.

Börja inte med innerskänkel fram, det blir en ovana som är supersvår att få bort...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar