Galopp fattning?

L

lovelylace

Hur fattar ni galopp egentligen...jag har alltid fatt lara mig att gora en halvhalt, och sedan flytta yttre skankeln nagot bakom sadelgjorden och den innre skankeln nagot framfor sadelgjorden och latta nagot pa innerhanden...jag har sjalv en unghast sa jag tenderar till nagot overtydliga hjalper, men red en kompis hast for instruktor och hon sa att man INTE skulle flytta den innre skankeln alls, och bara latta pa innre sittben, samt att inte latta pa nagon hand alls...hasten skulle fran borjan lara sig att fatta galopp for endast ytterskankeln for att sen underlatta att lara in byten..
Hur gor ni? och hur lar ni in galopp hjalperna?

Sv: Galopp fattning?

Bara fattning nu så vrider jag bara om mig i höften och tänker galopp.
Med min förra så var det lite tydligare hjälper som gäller.

Gör en liten halvhalt, sitter om/vrider höften/sittbenen, kramar om med vaderna lite lätt. Ytterskänkeln lägger jag lite längre bak än i normalläget, men innerskänkeln håller jag kvar på rätt plats. Använder inte tyglarna/händerna.

sa for hoger galopp vrider om sa att hoger hoft ar lite framfor vanster sa at saga.....?

det har med att lagga innerskankeln framfor kanske ar lite forlegat?

Ja precis, målet (för mig) är att fatta galopp genom sittbenen, inte skänklarna, men det är samma princip, fast det är tydligare om man lägger på skänkeln.

Jag rider på ridskola, hästarna är ju skolade på i princip samma sätt där. Sedan finns det säkert hästar som är lärda på andra sätt.

Men det jag gör är att göra en halvhalt, ta stöd i yttertygeln och lägga till innerskänkeln. Det brukar räcka.
Ridskolekusar behöver lite skänkel, att bara rida med säte räcker ofta inte.

Risken med att dra tillbaka ytterskänkeln är att hästen drar in bakbenen innanför spåret, så det undviker jag.

När min häst (20-årigt halvblodssto kan tilläggas) hade svårt att fatta rätt galopp gjorde jag enligt din beskrivning; halvhalt, flytta lite på något sätt och fatta ur det.
Nu när hon musklat på sig och fattar rätt galopp 9 av 10 gånger gör jag en halvhalt, flyttar fram innerskänkeln litegrann och oftast ställer lite extra inåt. Att jag ställer lite inåt kommer från tiden när vi flyttade innan fattning. Nu har jag den lite mer som "följehjälp" till hästen ifall hon blir osäker på vilken galopp jag menar.

Det fungerar prima för min häst.

M-oaa

*KL*

Har ju en ridtravare så måste vara lite tydligare.

Börjar med halvhalt, sedan kramar jag på yttertygeln och släpper efter lite i innertygeln innan jag lixom vrider mej lite i höften och skjuter fram innerskänkeln, lägger ytterskänkeln något bakom normalläge.

ja jag brukade fatta mer for innerskankeln, men har i england verar dom inte gilla det sa mycket utan vill hellre ha galoppfattningen for ytterskankeln...
tack for all svar...ska jobba mot att bara fatta med sate..:D

Tråd-kapning kanske... men jag fick hört något nån gång om att man skulle vänta in rätt moment i traven innan man fattade.
Men jag kommer inte ihåg vilket???

// M som inte rider så bra....

Rätt moment och rätt moment.. Det kanske har och göra med att man gör en halvhalt och förbereder hästen att göra? Det är det ja kan tänka mig att det betyder.

M-oaa

ja jag brukade fatta mer for innerskankeln, men har i england verar dom inte gilla det sa mycket utan vill hellre ha galoppfattningen for ytterskankeln...
tack for all svar...ska jobba mot att bara fatta med sate..:D

Samma sak i Frankrike: där fattade man enbart för ytterskänkel, ingen innerskänkel.
När jag började lära mig rida skulle man lägga bak ytterskänkeln och föra fram inner. Nu får man höra att det bara är inner som fattar (om man enbart pratar skänkel)
Tränare här i Sverige har sagt mig att ytterskänkeln är för galoppombyten.

Olika uppfattningar, olika länder, olika tider.

Själv fattar jag med HELA kroppen: huvud, axel, höft o ben och detta av den enkla anledningen att om jag inte sitter exakt rätt, fattar fullblodet "fel" galopp :)

Jag gör lite olika beroende på häst, men grundinställningen för mig är att hästen ska fatta för inre skänkeln. I en bra fattning räcker det med att föra fram inre sittbenet. Om jag behöver så förstärker jag även med inre underskänkeln lite och eftersom inre sittbenet är längre fram så blir även skänkelhjälpen något längre fram. Jag vill inte fatta galopp för ytterskänkeln. (risk-galopp på dubbla spår)
Jag kan precis innan fattning kontrollera med ytterskänkeln att yttre bak är med ordentligt om det behövs.
Lättar i inre tygeln i fattningen. Det i kombination med inre sittben längre fram visar och gör det lättare för hästen att ta för sig med inre bakbenet. (lämnar plats)

Just galoppfattningar finns oändligt många olika sätt att göra och så länge man får bra fattningar så är det ett bra sätt tycker jag. Det ska passa både häst och ryttare.
Jag menar, vill man att hästen ska fatta galopp när man drar den i ena örat så kan man ju lära den det också:D

Nej, nu tror jag att jag kom på vad "rätt moment i traven" betyder! Tyckte att jag hört det förut, så jag kollade upp det i Kyras dressyrbok. För att citera henne:

När man vill få en bra fattning från skritt eller trav, så kan hästen bara göra det då det bakben till vars sida man vill fatta är i luften. Om jag t.ex. vill fatta höger galopp kan hästen endast fatta galoppen i det ögonblick då vänster bakben är i marken och höger är i luften.

M-oaa

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 366
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 158
Senast: Sel
·
Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 889
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden