galna kvoter...

Mystofflan

Trådstartare
...pga av årets hö, som jag ej kan byta ut mot ngt annat.
har 2 olika partier att använda och inget av dom är bra...
Hö 1 Smrp 31g/kg, MJ 8,2/kg kvot = 3,78
Hö 2 Smrp 26g/kg, MJ 7,9/kg kvot = 3,29

Dom stora hästarna som arbetas har jag fått ihop en vettig foderstat med 6 i kvot men dom små, hjälp!

Ponny 1 har funkat bra på 58 i energi med en kvot på 6-6,5
Ponny 2 shettis som haft fångproblem går på 33 i energi med 6 i kvot

Hur jag än gör så blir ju kvoterna helt galna för dessa 2 då jag inte vill fodra över den proteingivan dom fått tidigare.

Hur "farligt" är det om energiöverskottet kommer från höet, tänker då främst på fångponnyn?
Det bästa jag kommit fram till åt den är:
Hö2 7 kg = 55,3 MJ / 182 SRP
Betfor 0,1kg = 1,12 / 5
Kli 0,1 kg = 0,96 / 10,8
Vilket ger henne den proteingivan hon alltid står på.
kvoten blir då 3,47:confused:

Någon som har ett bättre förslag?

4 kg hö äts tillsammans med andra hästar i hagen vilket inte kan ändras.

Sv: galna kvoter...

Med den foderstaten kommer du att ge din häst en reejäl proteinbrist.

Om du använder hö nr 2 och ger 2 kg lucernhack på kvällen samt 4 kg hö ute på dagen så får du 48,6 MJ / 314 Smrp, kvot 6,46

Om du ger 4 kg av hö 2 ute, 1 kg lucern samt 150 g Krafft Protein inne så får du 41,9 Mj / 258,5 Smrp, Kvot 6,17.

Ärligt talat så går det inte att få ihop en bra foderstat med de angivna värdena på det hö som du har, om hästen skall få något att tugga på inne på kvällen. Bästa alternativet på papperet är att bara tillsätta Krafft Protein, men då får ju stackars ponnyn inget att tugga på hela natten.

Om ponnyn klarar det utan att få fång så skulle jag ge lucern hackat strå på kvällen, och alltså inget vanligt hö inne.

Är du helt säker på att hon verkligen får i sig 4 kg hö ute? Det är inte så att hon äter långsammare än de andra och alltså får i sig mindre än de?

Att hon har proteinbrist tror jag inte för hon är fin i hull och päls samt pigg. Hon utför ju inget som helst arbete förutom en kvarts promenad då och då med min 4-åriga dotter.
Ska försöka få till en bild...
Ja, hon får i sig 4 kg i hagen. Vi lägger ut ca 2 kg/häst i hagen 3ggr/dag vilket gör att hon får i sig lite mindre/gång och dom större lite mer... Dom är ute mellan 06-20 så färre fodringar är inte heller aktuellt ute.
Jag funderade oxå på lusern men är lite rädd att det ska bli för tufft för hennes mage då hon är superkänslig, fick fånganfall 3 pga av ett äpple! Hon har ju varit "frisk" i 2 år nu och vill ju inte ändra på något som fungerar. Vetekli och betfor har hon fått varje dag under den här tiden samt att hon har fått 1 dl groov 125 som "skrammel i krubban" på morgonen.

Min undran är vad som kan bli fel om man bara fodrar med hö/betfor/kli upp till vanliga proteingivan och blundar för att kvoten är på tok för låg?

Proteinbrist visar sig inte på en gång. Det tar flera månader innan man ser det. Lusern är bra foder för fånghästar.

Jo, det vet jag men hon har stått på den ovan nämnda givan i 2 år, bör hon inte ha fallit ur på den tiden om hon haft proteinbrist...
Ska försöka trassla in en bild så ni för se på henne.

Min undran är fortfarande vad som kan bli fel om man bara fodrar med hö/betfor/kli upp till vanliga proteingivan och blundar för att kvoten är på tok för låg?

Tack för svar, men hon kan inte ta "skada" på annat sätt?

Få se om jag gjort rätt med bilden...
show.html

Senast ändrad:

Skada och skada, i samsta fall far du en hast som ar vralfet utan formaga att kunna bygga eller behalla muskler. Har jag forstatt det ratt, sa ger du hasten 20-25 Mj over behovet.

Jo, det vet jag men hon har stått på den ovan nämnda givan i 2 år, bör hon inte ha fallit ur på den tiden om hon haft proteinbrist...
Ska försöka trassla in en bild så ni för se på henne.

Min undran är fortfarande vad som kan bli fel om man bara fodrar med hö/betfor/kli upp till vanliga proteingivan och blundar för att kvoten är på tok för låg?

Har du haft lika dålig hö tidigare år då? Står hon på en kvot på 6 eller högre är det inte troligt att hon får proteinbrist. Står hon dääremot på en kvot under 4 so ditt hö har så kommer hon säkerligen att till våren ha tappat en hel del muskler över rygg och rumpa samt fått en stor mage. Det är så proteinbrist yttrar sig.

Jag skulle i alla lägen hellre ge lucern än betfor och vetekli till en fånghäst som behöver få upp kvoten. Speciellt med tanke på att inget av de höjer kvoten något närmvärt.

Om hon har behov av ca 33 MJ och du ger henne 55 MJ så kommer du säkerligen få en väldigt fet häst. Risken för fång ökar då markant. Speciellt om du dessutom har en låg kvot.

Nej jag har inte haft hö med så dålig kvot förr, men med sämre värden generellt.

Till saken hör ju att jag helst vill ge henne så mycket hö som möjligt och eftersom hon stått på betfor/kli och magen mår kanon vill jag fortsätta ge henne det av den anledningen inte för att ha det till att höja kvoten med.
hur jag än gör så kommer ju hon att får mer MJ än vad hon behöver.

Menar ni att hon kommer att få proteinbrist trots att hon får den mängden protein som hon alltid har fått pga av att kvoten är låg?

Eller är det så att ni tycker att jag ger henne för lite protein gennerellt?

*delvis trådkap*

Har liknande problem som TS, hö med MJ 7,7 och srp 29 :confused:

Har en arab som kommer gå på fri tillgång, blir massa energi överskott för att jag ska komma upp i rätt protein, är det skadligt? Är det bara risk för tjock häst gör det inget då han gärna får lägga på sig. Han kommer hur som helst bara genom höt få i sig mer MJ än vad han borde enligt beräkningar...

Så, som TS skrev, om man ändå fyller proteinbehovet, vad är skadligt med om energin bli en hel del över "det den bode"?

Menar ni att hon kommer att få proteinbrist trots att hon får den mängden protein som hon alltid har fått pga av att kvoten är låg?

Jag tycker nog att den frågan är ointressant.
Jag hade inte gett så mkt energi till en fånghäst. Om jag förstår det rätt så kommer du att öka energibehovet med ca 70% ?
Övervikt är en av de största riskfaktorer för fång. Speciellt om hästen redan har haft fång.
Det är svårt att få rätt på det med ett sådant hö.
Jag hade gett hästen lusern utan melass. Det är ett bra foder för fånghästars mage. Om det behövs hade jag kompletterat med ett proteinkoncentrat och kanske bytt ut en del av höet mot halm för att få ner energin men ändå ge lite att tugga på.

nu är inte jag så spec insatt i fång, men övervikt är väl en av de vanligaste anledningarna. och vad är hästens behov i MJ och SmRp? Är MJ behovet 33 ?
Du kan inte föröska få tag på något annat grovofder med sämre värden?
Kankse kan ge halm under natten för ligger ju lite lägre än ditt hö, finns väl olika halmsorter som har olika MJ innehåll tror jag. Sen får du ju kompleterea med något proteinfoder anatagligen.

Till alla.
Har nu räknat och räknat om igen, det här är det bästa jag kan åstadkomma...
3,5 kg hö
Krafft Lusern 0,5 kg
Betfor 0,1kg
Vetekli 0,1kg
Krafft Protein 0,2kg
Vilket ger 36 i Mj och 233 i Smrp kvot 6,4

Då jag ej har någon möjlighet att byta hö till henne eftersom resten av stallet fodrar med detta är det uteslutet, då måste hon i så fall gå själv i hagen...
Ska försöka övertala dom andra att fodra ett mål ute med lite mindre giva så hon inte får i sig för mycket.

Betfor och kli vill jag ha eftersom hennes mage varit kanon efter jag börjat med det för 2 år sedan.

Kraft protein ger jag till dom stora så då får det bli det till henne oxå.

Letade på Kraffts hemsida efter innehållet på deras Lusern hackat strå men kunde inte hitta det, innehåller det melass?
Något som har en aning om hur mycket 0,5 kg Krafft lusern hackat strå blir i liter? Blir det ungefär som vanligt hö?
Eller tips på annat Lusern som finns att köpa i ÖREBRO.

Hon står på spån/halmbädd men är inte intresserad av att äta sina sängkläder...

Känner mig ganska nöjd med denna foderstat.

Tack alla som tålmodigt svarat på mitt flummiga svammel!

Till alla.

Då jag ej har någon möjlighet att byta hö till henne eftersom resten av stallet fodrar med detta är det uteslutet, då måste hon i så fall gå själv i hagen...
Ska försöka övertala dom andra att fodra ett mål ute med lite mindre giva så hon inte får i sig för mycket.

Letade på Kraffts hemsida efter innehållet på deras Lusern hackat strå men kunde inte hitta det, innehåller det melass?
Något som har en aning om hur mycket 0,5 kg Krafft lusern hackat strå blir i liter? Blir det ungefär som vanligt hö?
Eller tips på annat Lusern som finns att köpa i ÖREBRO.

Hon står på spån/halmbädd men är inte intresserad av att äta sina sängkläder...

/QUOTE]

Bra att du har lyckats få ihop det!
Det är nog bra om du lyckas övertyga de andra att dra ner lite på det som de får ute.

Kraffts lusern hackat strå innehåller melass. Jag har ett svagt minne av att Krafft har en melassfri variant men vår granngården ville inte ta hem det när jag pratade med dem. Men om du har räknat på det så finns melassen med och då är det säkert OK (om inte din häst är väldigt sockerkänslig). Jag har själv två lättfödda ponnyer. Den lille äter gärna sin halm men min egen gör inte det. Jag tycker att det är bra för då vet jag att hon har fått att tugga på så det räcker.
Hackat strå tar ganska mkt plats. Men jag vet inte hur mkt det är och har inte det hemma så jag kan mäta och väga.

Jag ringde till Krafft för att höra hur mycket melass som ingick för något år sedan. Om jag minns rätt var det 20 % i det hackade stråt och 10 % i pelletsarna. Jag kan ha förväxlat det dock, så det säkraste är kanske att ringa själv.

Jag skulle vara lite orolig för den halten melass till en fånghäst, särskilt med tanke på att det kommer mer och mer bevis på sambandet mellan fång och insulinresistens. Det finns melassfri lucernhack, men jag vet inte hur lätt den är att få tag på. Det är ett meckande med foderstaten när man har lågt proteinvärde i grovfodret.

Du får kanske vänja in långsamt helt enkelt och testa om det funkar. Kanske skulle du kunna blöta ur melassen ur lucernen också om du vill.

mvh Åsa

Jag skulle vara lite orolig för den halten melass till en fånghäst, särskilt med tanke på att det kommer mer och mer bevis på sambandet mellan fång och insulinresistens. Det finns melassfri lucernhack, men jag vet inte hur lätt den är att få tag på. Det är ett meckande med foderstaten när man har lågt proteinvärde i grovfodret.

Du får kanske vänja in långsamt helt enkelt och testa om det funkar. Kanske skulle du kunna blöta ur melassen ur lucernen också om du vill.

mvh Åsa

Jag är också lite rädd (eller mer än lite) för detta med insulinresistens. Men jag undrar om det är realistiskt att blöta ur melassen från Kraffts hackat strå. Utan att ha testat alls så undrar jag om det fungerar. Jag tror att det bara blir en enda sörja av alltihop. Visserligen så ska ju sockret lösa sig i vattnet men bladen verkar vara söndersmulade eller rättare sagt finfördelade så jag undrar om det går att skilja det från sockervattnet så det blir vettigt.

Dangroents och kvarnbyfoders lucern är melassfri men finns kanske bara i pellets o inte i hack?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 603
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag har precis lånat ut min häst på foder och tänkte att jag skulle hjälpa dom med foderstaten. Fick analysen på deras hö och den har en...
Svar
18
· Visningar
1 549
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Undrar vad ni tycker? Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså. Tidigare två år...
2
Svar
22
· Visningar
3 002
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka