gallvägskramper?

_FiA_

Trådstartare
Jag har sedan klockan 4 varit uppe ur sängen och gått runt med magsmärta.Jag känner igen smärtan och det är med största sannolikhet gallvägskramper, Jag hade massa gallsten förut och har därför opererat bort gallan. Dock har jag haft ett anfall per år ungefär där gallgångarna krampar trots att jag inte har någon blåsa kvar.

Jag spydde för någon timme sedan för att jag var så illamående.
Alla tidigare gånger jag haft gallvägskramper har det slutat med ambulans och spruta med smärtstillande.
Jag har riktigt ont nu också men inte ambulans-ont. Om det inte stegrar upp mer än så här, hur länge kommer jag ha ont tror ni? jag har som sagt aldrig fått känna att det går över av sig själv utan det har alltid slutat med en spruta. Är det här någon jag ändå borde åka in för, eller kan jag stanna hemma om det inte blir värre?

Jag har diklofenak hemma, dock tål jag ingenting med morfin i eller morfinliknande, vilket diklo är... men jag vet att det är det jag fått intravenöst förut. Det som händer är att jag blir väldigt illamående och spyr. men nu spyr jag ju ändå.. så kanske inte spelar någon roll..

Nu kommer ni säkert skriva ring sjukvårdsupplysningen... men jag har gjort det flera gånger förut och det enda dom vågar säga är, åk in.
 
Diklofenak är inte morfinliknade (vilket dock inte betyder att du tål det). Det finns kramplösande medicin som borde hjälpa mot gallvägskramperna, men de är på recept... Kan du prova diklofenak tillsammans med omeprazol?

Fast jag tycker att om man har så ont så ska man ta sig till läkare - kan du inte ta dig till VC i alla fall? Så du kan få mediciner utskrivna som du har hemma när du behöver dem?
 
Diklofenak är inte morfinliknade (vilket dock inte betyder att du tål det). Det finns kramplösande medicin som borde hjälpa mot gallvägskramperna, men de är på recept... Kan du prova diklofenak tillsammans med omeprazol?

Fast jag tycker att om man har så ont så ska man ta sig till läkare - kan du inte ta dig till VC i alla fall? Så du kan få mediciner utskrivna som du har hemma när du behöver dem?

okej har fått höra att det är det, men det kanske inte stämmer då. Diklofenaken jag har är den jag har fått utskriven efter dom anfall jag haft, den ska vara just kramplösande förstod jag det som. Har i alla fall tagit en supp diklofenak nyss. =/
 
Nej det stämmer inte.
Själv får jag just gallvägskramper av morfin och "morfinliknande", diklofenak hjälper mot kramperna men det finns andra mediciner t.ex. papaverin (är inte helt säker på om just den är tänkt mot gallvägskramper dock), som jag inte får några biverkningar av alls. (Diklofenak får jag fruktansvärt ont i magen av om jag tar det med en enstaka gånger).

Tycker ändå att du borde ha mediciner som lindrar hemma att ta även om det är sällan du får anfall. Det går ju att ordna på VC vid något icke-akut tillfälle.
 
Ja men det är alltså diklofenaken jag fått utskriven just för mina gallkramper. Det är också det dom ger mig om jag åker in, intravenöst. Spasmofen har dom inte ens nämnt? Läser på fass att det innehåller morfin och det tål jag inte. SPyr som en gris i många timmar.
 
hur lång tid tar det för supp diklofenak att verka? tog den för 50 minuter sedan och känner ingen bättring
 
Jag åkte in till akuten. Dom tog prover och ekg ? och var nog där totalt 7 timmar med all väntan. Dem kunde inte smärtlindra mig mer än jag redan gjort själv eftersom jag inte tål morfin. Jag fick spasmofen utskrivet, men det är morfinliknande... och hon sa att jag får ta dom på egen risk. Jag kanske tar dom om det blir total panik med smärta någon gång.

Hon sa även att hon tyckte det var väldigt skumt att jag skulle ha gallvägskramper när jag inte har någon galla? Hon hade knappt hört talas om det. Men det kan man väl? det har jag läst mig till. Mina levervärden var lite höjda, precis som dom alltid är när jag haft sådana där kramper. sen när jag återkommer någon vecka senare och tar nya prov är dom normala? Hon hade ingen teori vad det beror på, har ni någon?
 
Jag har gallsten och tar på svärmors råd (hon är farmaceut) alltid två alvedon och en 50 mg diklofenak när jag känner att det är på gång. Då lägger sig det värsta och jag fungerar ungefär normalt.

Alvedon och diklofenak kompletterar varandra fint.
 
Diklofenak är som flera redan sagt inte ett dugg morfinliknande. Det ges väldigt sällan intravenöst, möjligen har du fått det intramuskulärt.

En kan absolut ha gallsmärta även utan gallblåsa, det kallas då gallvägsdyskinesi. I bland hittar vad som utlöser det, ibland inte.
 
Intramuskiulärt menar jag naturligtvis , skrev fel :)

Ja jag har för mig att andra läkare sagt det till mig, och jag har även googlat och att det inte är helt ovanligt efter galloperation? Undrar då varför den här läkaren var så skeptiskt till det? Om levervärden är höjda just då när man haft anfallet tyder inte det på att levern kan vara påverkad av gallvägskramp? Jag varken röker, dricker eller är överviktig
 
Jag åkte in till akuten. Dom tog prover och ekg ? och var nog där totalt 7 timmar med all väntan. Dem kunde inte smärtlindra mig mer än jag redan gjort själv eftersom jag inte tål morfin. Jag fick spasmofen utskrivet, men det är morfinliknande... och hon sa att jag får ta dom på egen risk. Jag kanske tar dom om det blir total panik med smärta någon gång.

Hon sa även att hon tyckte det var väldigt skumt att jag skulle ha gallvägskramper när jag inte har någon galla? Hon hade knappt hört talas om det. Men det kan man väl? det har jag läst mig till. Mina levervärden var lite höjda, precis som dom alltid är när jag haft sådana där kramper. sen när jag återkommer någon vecka senare och tar nya prov är dom normala? Hon hade ingen teori vad det beror på, har ni någon?
Du har exakt samma som jag haft i 7års tid, har dom hittat nått på dig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 997
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 463
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp