Gallup/åsikter om mängden torv i en torvbox utan bädd,med betonggolv??

W

Wishful

Alltså, har bytt stall och i nya stallet har de inte bädd i boxarna utan bara lös torv, vilket ju förstås inte är lika mjukt och sviktande som bädd. Hur tjockt lager torv tycker ni (av erfarenhet) att det bör vara för att vara lämpligt för normal 500kg häst, alltså så de kan rulla sig o lägga sig o resa sig utan att betongen kommer fram o haserna skavas upp osv.
Är det enligt er frågan om ca 5cm, 10cm, 15cm, 20cm, 25-30cm osv.
Alla kommentarer välkomna, vi tycks inte riktigt ha samma åsikt i stallet nämligen... Borde inte kunden alltid (oftast.. :)) ha rätt...!

Sv: Gallup/åsikter om mängden torv i en torvbox utan bädd,med betonggolv??

Kom igen, nån måste väl ha någon åsikt..?

jag ahr spån nu iofs. men om jag skulle ha haft trov så skulle jag minst velat ha 15 cm. Rätta mig gärna om det är helt åt skogen fel.

vad har du nu & vad tycker stalläganren då?

Jag öste själv in mera idag då jag tyckte det var för lite så nu är det mellan 10-15cm, helt ok nu enligt mig. Men grannhästen som är ett sort halvblod har typ 5-8cm eller nåt liknande, och det ser de flesta ut att ha och det verkar stallsägaren tycka är bra... :(

jag tycker med 15cm minst låter okej, varför vill inte stallägaren ha bädd? jag tycker att en bra skött bädd nästan är fräschare än inte bädd..

Tror att det finns rekommendationer som säger 15cm, från jordbruksverket men är inte säker... det kör vi på i stallet iaf och så använder vi oss av den här "mockningstekniken". Bäst resultat och mest ekonomiskt enligt oss http://www.neova.se/index.php?id=363

Jag har kanske 8-10 cm, men rätt så packat - dvs inte en chans att något betonggolv tittar fram någonstans.
Jag har inte bädd, men mockar heller inte ut det blöta förrän det "tittar fram" till ytan, vilket är ungefär en gång i veckan.
Det beror säkert på vilken typ av torv man har hur hårt det packar sig, men vår packar sig rätt rejält.

Kom igen, mera åsikter??!!

Knätestet. Vik benen och fall ner på knä. Utan att försöka bromsa/ta emot dig. Om det inte gör ont i knäna är det nog med strö, gör det ont i knäna är det för tunt lager, törs du inte ens prova är det absolut för tunt lager.

Cm angivelser är svårt, det beror på hur packat det är.

Eller en variant på det (för oss med känsliga knän;)).

Kör ner gödselgrepen (i järn) med ett bestämt hugg mot golvet. Säger det "klang", är bädden för tunn.

Ja klang säger det nog garanterat!!! Men det gör det väl alltid om man inte har bädd...?

Icke... Det har aldrig sagt "klang" i varken halm- eller torvströ för mig. Har aldrig haft bädd, mer än nu om man kan kalla det bädd när man tar bort det blöta 1-2 ggr/vecka? Knappast.

Halmen såg jag till att packa efter mockningen och torven packar sig själv väldigt effektivt (den torv vi har i alla fall).

Knätestet. Vik benen och fall ner på knä. Utan att försöka bromsa/ta emot dig. Om det inte gör ont i knäna är det nog med strö, gör det ont i knäna är det för tunt lager, törs du inte ens prova är det absolut för tunt lager.

Cm angivelser är svårt, det beror på hur packat det är.

Smart! Detta ska jag testa ikväll innan jag tar in hästarna!

F.ö tycker jag att en bädd bör vara 10-15 cm tjock. Fast bädden till min unghäst blir bara tjockare och tjockare. Snart slår hon huvudet i taket....:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka