Gallorna försvinner!

N

Norrberge

Min islandshäst brukar ha mkt gallor och är nästan jämt uppsvälld.

Men nu har hon nästan ingenting! :bump: Dom försvinner när det är dåligt väder och när det regnar nästan hela dagarna!
Händer det här någon annan också? :crazy:

Sv: Gallorna försvinner!

Puttar upp.
Jag tror mej minnas att jag läst det här i ngn annan tråd..

Min islandshäst brukar ha mkt gallor och är nästan jämt uppsvälld.

Men nu har hon nästan ingenting! :bump: Dom försvinner när det är dåligt väder och när det regnar nästan hela dagarna!
Händer det här någon annan också? :crazy:

Är lika för min kille. Han blir mkt finare i benen om det är kallt eller regnigt ute.

Är inte det jättekonstigt? Jag menar, vrf blir det så? Jag tkr inte det är logiskt precis! :p

Joo, lite mysko är det nog.. Har fått för mig att det beror på att benen blir kalla. Men egentligen, skulle kalla ben vara mindre galliga än varma? :confused:

Ja precis!

men det har ju iaf visat sig att dom försvinner, men jag tror knappast att det bara är våra hästar.

Har ingen annan ngn mer teori?

Det lär ju finnas fler hästar som reagerar på samma sätt..

Eller så är våra helt enkelt unika :idea::angel:

Min D-ponny är finare i benen nu när det är kallare :)
Värre är det med hovarna som blir förstörda av leran :(

Hej,
min häst reagerar likadant. Trodde hon (nästan) var ensam om det.. ;)
skönt att höra fler som har liknande "problem".

Nu får jag på mig både ringar och skor lättare när värmen börjar försvinna. Enda fördelen för mig när vi går mot kallare väder tyvärr.

min ponny är också sådan. benen är verkligen KANONFINA när det är halvkyligt och regnigt ute.
annars är hon ofta lite gallig.

Ja det stämmer. Vår ponny är finare i gallorna/benen när det är kallt eller regningt ute som idag till exempel.

Har även märkt att det blir bättre om hon går i hage med hårt underlag än i geggigt och djupt.

Vad ska man göra för att få bort gallorna? Vi lindar benen med ridbandage vid hårdare ridning samt med back on track efteråt om hon gått hårt. Kan man göra ngt mer?

Gallorna är mjuka men har gallor någonting med hälta att göra? vad tror ni? Ska man ta det i beaktning och inte rida för hårt? Kan man tävla?

Jaa, det där med att linda är knepigt, konstigt att dom försvinner när det är blött å kallt, men sen lindar man å det blir varmt... men det funkar ju!
Vilken modell av BoT använder du?

Jag tävlar ju min tjej å hon har MKT gallor, stora. men hon går igenom besiktningen iaf.. Det är ju islandshäst men jag ve itne riktigt hur det går till på andra tävlingar..

min hästs ben är också väldigt väldigt fina vid kallt väder eller vid regn..
verkar som om dom flesta hästars ben blir fina vid kallt väder..

ja har hört att de är för att blodcirkulationen minskar och då blir benen smala..sen när den sätter igång igen så blir benen tjockare..är va ja har hört.

man kyler ju för att minska blodcirkulationen..

har ja på BoT på nätterna är benen lite tjockare precis efter ja tagit av dom men sen direkt så blir benen jättesmala och fina..inte en galla.

min hästs ben är också väldigt väldigt fina vid kallt väder eller vid regn..
verkar som om dom flesta hästars ben blir fina vid kallt väder..

ja har hört att de är för att blodcirkulationen minskar och då blir benen smala..sen när den sätter igång igen så blir benen tjockare..är va ja har hört.

man kyler ju för att minska blodcirkulationen..

har ja på BoT på nätterna är benen lite tjockare precis efter ja tagit av dom men sen direkt så blir benen jättesmala och fina..inte en galla.

Vad använder du för BoTskydd då? ;)

jag har snabbandagen och dom andra vanliga paddarna..
fast ja har tagit bort karborrbanden på snabbandagen och lindar på dom istället...funkar jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 376
Senast: malumbub
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur