H

Helan

Om en unghäst 3½ år har gallor i ena kotan och inte den andra, kan det fortfarande vara foderrelaterat? (just ökat kraftfodret pga mer ridning)
Om en häst är överansträngd, kan den då bli det i enbart ena kotan ( i detta fall bak) eller är det mer normalt att det blir påverkan i båda. Han är dock mer utåttåad på detta ben. (har ökat ridningen något, men fortfarande inte så pass mycket att han borde bli överansträngd)
Kan ett snett bäcken orsaka överansträngning på ett ben bara? Brukar inte det kunna påverka diagonalt i så fall.
Andra orsaker till gallor i endast ena kotan: vrickning? Lös benbit?
Ska boka tid på klinik, ville bara ha lite hjälp att tänka ut något logiskt innan jag får noja.:crazy:

Sv: Gallor

Alltså... Njet, galla i en kotled bör man höja på ögonbrynen åt. Hade det varit fram hade jag gissat på en inflammation rakt av. Inflammation i kotlederna bak är dock inte lika vanligt. Då beror det lite på omständigheterna. Har hästen även gallor i kotsenskidorna hade jag nog avvaktat om inga andra symptom tillstöter. Om kotsenskidorna är rena är det knappast foderrelaterat. Då hade jag gett hästen vila ett par veckor och sett om gallan minskat. Om inte - kontakta vet.

Hästen vilar nu så ingen fara.
Kotsenskidorna, hmm
Gallorna sitter inte direkt innanför den första ytliga böjsenan där de normalt brukar sitta utan innanför nästa djupa böjsenan mot griffelbenet till. 17 också, om jag hade haft en bra exteriörbild att kolla på kunde jag ju tala om precis var...

Senast ändrad av en moderator:

Kotleden sitter strax nedanför griffelbenshuvudena (eller heter det spetsen, känns lite upponer?); följ griffelbenen (inte gaffelbanden!) med fingrarna så hamnar man per automatik i en lite grop som är = kotledens fickor. Sitter gallan där? Är det den enda gallan på hela benet?

Kotleden sitter strax nedanför griffelbenshuvudena (eller heter det spetsen, känns lite upponer?); följ griffelbenen (inte gaffelbanden!) med fingrarna så hamnar man per automatik i en lite grop som är = kotledens fickor. Sitter gallan där? Är det den enda gallan på hela benet?

Japp, där sitter den. Känns på både ut och insida. Inga andra gallor på benet.
Stått lindad i natt med resultatet att gallan blivit lite mindre.
Hotade igår med farbror doktorn, kan det vara därför:angel:
Har dock bokat klinik till den 16 okt. Om inte för att jag ska slippa vara nojjig och tro att det är nåt mysko på G.

säger bara en sak, köp back on track det hjälper!!!!

BoT är visserligen bra, men när man har en sådan här galla bör man låta en veterinär kolla upp det. BoT botar inte ledinflammationer.

BoT är väl bra som en understödjande och förebyggande behandling, men på denna häst bör man väl ändå kolla upp vad som orsakar den ensidiga gallan i kotleden på endast ett ben innan man börjar m BoT är min uppfattning.

hur ser gallorna ut efter att du ridit ?

Större:cry:

Och till er andra, jag har redan BoT på honom. Om man ska lita på Ridsport så spelar det inte så stor roll om man använder det eller vanliga tjocka paddar, men gallorna är iaf lite mindre på morgnarna när jag tar av dem.

Nu har vi varit på klinik och gjort böjprov, longerat och röntgat.

Han är ojämn bak på longervolten, släpar ytter tå i båda varven. Därav gallan i bakkotan på höger. Ska behandlas med Kenacort utvärtes (salva) i 10 dagar.
Han är omusklad bak och ska skrittas med viktmanschetter för att lära sig lyfta på benen och få mer muskler i bakkärran. Samt kortas in i tårna.

Han var också (helt ovetandes från min sida) 1 grad halt på höger framkota vid böjprov, annars var han ren högt och lågt i de andra benen, däremot stel i bakbenen vid hög böjning.
Röntgen visade egentligen inget mer speciellt än vad vi visste tidigare. Han är inte helt ok i nån led alls, men det har han med sig från födseln (mkt sjuk och nappflaskad).

Prognosen för framtiden ser ändå ljus ut, rida som vanligt men inte tävla eller pressa (vilket vi inte hade gjort iaf.)

Och nu ikväll efter att ha gått i hagen under eftermiddagen efter klinikbesöket så är gallan som allting från början handlade om BORTA. Finns inte ens en liten aning om att den har varit där.
Jäkla simulant. Eller fick han gallan för att jag skulle bli orolig och boka kliniktid för att han visste att han behövde hjälp med annat?
Eller beror det på att jag sen 2 dagar tillbaka dragit ner på fodret igensamt tagit bort betforen...
Nåja, nu har vi ju iaf haft en helservice på hästen.

Min ponny är 5år, jag fick veta för några veckor sen att han hade kotledsinflamation på båda fram.
Han är behandlaad en gång i vänster sen behövdes det ej mer, han är behandlad i höger 2gånger (man brukar alltid behandla två vad jag fick höra) men ska inte behandlas något mer.
Varje natt har han Back on track paddar fram, han ä väldigt varm och fin i benen av detta anser jag, vilket han behöver.

Det jag oroar mig för är att han har små (väldigt små) gallor på båda kotorna fram, jag undrar om det kan vara så att han inte är bra eller att han står väldigt mycket, eller fodret?
Han går i liten liten sjukhage inte alls stor mellan 9 och 18, han rör sig inte alls mkt där,sen inne under natten, vad jag hört kan dom få gallor av att vara stille mycket, men ska börja promenera honom nu också, vad tror ni kan detta vara orsaken?

Han får 2kghö morgon + lite krafft/havre vitaminer.
2 kg hö på lunch.
Samt 3 kg hö på kvällen + lite krafft lucern och mineraler.
Kan ibland få lite mer hö också.

Vad tror ni?
Mvhemelie

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka