Gullan86

Trådstartare
jag har en islandhäst på 7år som jag börjat träna mer på allvar med,
han har fått lite gallor troligen från transporteringen hem efter semestern ca 36mil i en skakig icke boggie transport så de va nog inte det allra bästa + att jag ridit rätt hårt nu det senaste...måste ta det lungnare, eller vad tycker ni? ska jag ta gallorna på allvar? varför har de uppkommit tror ni? om de inte var för transporteringen enbart?.
har era hästar gallor ibland och varför?

vad är egentligen gallor, förutom det jag vet, att det är en överproduktion av ledvätska, ett tecken på att nåt inte är som det ska?! men VARFÖR uppkommer de överhuvudtaget och VAD kan jag göra för att de ska försvinna/förebygga
rida/träna på nåt annat sätt?
är det vanligt med gallor? blir hästen halt senare eller det har ej med det att göra? ska jag ta det lungare med ridningen?
ska jag köpa någon typ av liniment? vilket i så fall och vad är bäst det är ju hur många som helst att välja mellan.

tacksam för svar:bow:

Sv: gallor???

det brukar väl inte vara någon fara med gallor?
spola kallt vatten på dem och låt hästen vila, är vad jag vet att man kan göra för att det ska bli bättre ^^

hur länge bör man låta den vila?
nej de e väl ganska vanligt endå iaf på box stående hästar(vilket min dock ej är).

men de låter ju inte sina hästar vila utan de kan ju bara sätta på ett nattbandage ju....

men VARFÖR uppkommer gallor egentligen hm..

gallor kan komma av olika anledningar.

ändring av foder,
hovslagarbyte,
överansträngd,
och vid vila,,,

min häst har gallor, när jag slutade att ge korn så minskade dom lite. sen ska jag pröva med back on track som sägs vara bra

Min Vet. brukar skoja o säga- Åk till skåne o du har inga gallor kvar- skakar bort.

Om gallan är mjuk o inte stor är det oftast ingen fara, men om den är hård eller sitter ngt lägre, galla vid gaffelbandet eller är större- då skulle jag hålla koll.
Hur har den ridits, hur ser skoningen ut, foder, avmaskats......mm mm.

Själva gallan är ju inte farlig men det är ett tecken på att något är fel , tex foderstaten, träning eller dylikt ;)

Min Vet. brukar skoja o säga- Åk till skåne o du har inga gallor kvar- skakar bort.

Om gallan är mjuk o inte stor är det oftast ingen fara, men om den är hård eller sitter ngt lägre, galla vid gaffelbandet eller är större- då skulle jag hålla koll.
Hur har den ridits, hur ser skoningen ut, foder, avmaskats......mm mm.

oj okej för det var ifrån typ skåne jag körde honom i transporten haha men det var då jag uppmärksammade gallorna så det var nog mycket transporteringens fel han stod trots allt i transport i 6 timmar med 2 vilor(vi stod stilla med bilen) han fick ej gå ur.

alltså, jag tycker gallan verkar mjuk det är mest bak och det sitter precis ovanför kotan är det normalt? är det "långt ner" för jag vet inte riktigt vart de brukar sitta.

vad betyder det om den är hård då?

vart sitter gaffelbandet?

vi åkte 36 mil ner till vår stuga för 2 veckor sedan, jag hade inte uppmärksammat några gallor då men hans skor var helt lösa när jag kom fram så det hade uppenbarligen skakat endel.
han hade väldigt långa tår då och gick i 8 veckor innan han kunde skos om, jag bantade honom i gräshage med mkt lite gräs + lät han gå några timmar ibland i gräshage + fick lite hö.
sen red jag honom nästan varje dag ganska så mkt hårdare än innan + att det var endel asfalt där jag red(skrittade dock i kanten men va ju tvugen att skritta över den ibland och asfalt har vi inte där han står i vanliga fall)

sen åkte vi en efter att ha varit 2 veckor i en skakig transport och det var när ja lastade ur som ja såg att rätt stora gallor, de satt ovaför kortan och kanske max 5cm uppåt som en svullnad lixom.

dagen efter var det bara svullet/galligt ca 2-3cm uppåt, han skoddes om då för tån var väldigt lån så det hade väl med bidragit kan jag ana.
jag red en timme på grus och efter det så spolade jag av benen med kallt vatten då syntes det väldigt väldigt lite av gallorna kanske bara 1-2cm från kotan och uppåt, fram tror ja inte de va nåt knappt bara pyttelite mjukt kanske.

så det som förändrades inom loppet av 2 veckor var:
-för långa tår + slitna skor
-foderbyte(bantades gick från i princip stor gräshage till mkt magert)
-hårdare ridning red ibland 2 gånger om dagen med(han vilade kanske ca 3-4 dagar på 2 veckor)
- transporterades 2 gånger under 2 veckor, 36 mil(72mil totalt)
-han är lite överviktig så det kanske bidrar med.
-jag red största delen av tiden tömmkörde bara en gång.
-han gick i en mindre hage än han var van vid

vad tror ni om det?

ska jag forsätta i samma takt men låta han vila lite oftare eller? eller hur ska jag gå vidare härifrån?.
han kommer ju inte transporteras så långt på mkt länge, han är nu nyskodd (med samma hovslagare som alltid)
och han går ju i en mager gräshage och jag kommer ge hö när det ser mkt dåligt ut(han måste bantas till en tävling vi tränar för i slutet av augusti men jag vill ju inte slita ut honom)
så kan jag ju markarbeta mera oxå, köra honom mer ibland. + få ner han i vikt...för jag kan väl fortsätta med detta foder?

vad kan jag mer göra köpa nån typ av liniment? om han får stå på box sen ska jag linda honom då tycker ni? vad hjälper det emot egentligen? för vad jag tycker de känns som så är det ju bara ett sätt att inte låta gallan synas utåt eller läker det bättre på nåt sätt?

efter tävlingarna ska han i höst/vinter få en 2 månaders vila utan skor iaf. det har han förtjänat.

Senast ändrad:

Tror INTE att det var pga transporten som den fick större galla.
Utan av som du själv var inne på- för långa tår framför allt.

Om senskidegallan blir stor o dessutom lite fastare bör den kylas o ev. få en skrittvecka. Blir den halt bör det behandlas.
Planera in vilodagar o skritta ofta mitt i träningspasset. Ofta räcker det med att skritta ett halvt varv.

Det är bättre att lägga in en skrittvecka här o var istället för att få en längre ofrivillig konvalescens.

av gaffelsbandsskador blir de som regel halta o tar lång tid att läka. Tror nu inte att det är aktuellt i ditt fall.
Bra att du är observant. Tycker du verkar resonera klokt:bow:

nej okej ja det var inget vidare att tävlingsträna hårt med för långa tår. jag sa till min hovslagare att titta på hästen dagarna innan vi åkte iväg men hon tyckte de kunde sitta i 2 veckor till trots att de var mkt slitna, långa hovar + att sömmen var helt nersliten så när ja kom fram va ju skorna helt lösa.
jag hade värlens jobb med att hitta en hovslagare, ingen hade tid + att ja inte ville/vågade sko om honom med en helt främmande hovslagare ja inte visste nåt om. och så ska han ha denna skoningen på tävlingen ja tränar för med o då ville ja ha de ordentligt gjort..
så ja fick till slut tag på en tjej som kunde slå på + byta ut sömmen lite så att de satt kvar ett tag till.

ska vara MKT hårdare mot min hovslagarer i fortsättningen iaf, skulle varit tuffare så att hon skott om honom INNAN vi åkte iväg.
tyvärr är det lätt o va efterklok.

men en viktig sak....ska jag köpa LINIMENT och ha på tycker du? spolar man av hästens ben först(efter träning) och har sedan på linimentet eller? kan det sitta kvar?
ska man ha kylande eller värmande liniment?

är det senskidegalla som min häst har tror du?, den är mjuk och sitter som sagt precis ovan kotan och jag såg igår att han va lite mjuk på baksidan om kotan med.

han har en ganska kraftig vinkel i vanliga fall när han är nyskodd med, alltså tån är ganska lång och hans vinkel ben-tå är rättså skarp naturligt så de e kanske viktigt för honom att inte få för långa tår då för då verkar det ju fresta på senan?

han har aldrig varit halt i hela sitt liv och han är 7 år nu riden i ca 3 år. men det är väl när man börjar komma upp ordentligt med träningen som det börjar märkas antar jag.

men går det bra att jag kyler varje gång jag ridit då i förebyggande syfte + har på nån typ av liniment? eller det är överflödigt? vet inte vad ja ska välja för nån bara.

men på vintern ska man kyla benen då med lr de funkar ju inte, jag har kallstall och han går ute på vintern.

okej jag brukar skritta mitt i passet, rider inte jättemycket på bana utan mest ut på grusvägar.

kom på en sak till....jag travade väldigt mkt nu under denna tiden(mer än tölt, skritt och galopp) och det borde ju fresta mer än de övriga gångarterna, kanske ska ta det lite lungt med traven med.

och så inte lika långa pass, eller vad tycker du, långa lugna pass eller korta intensiva?

Tack, jo är det nåt med min häst så vill jag veta ALLT så jag kan hälpa honom:)
och tack så hemskt mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper.

av dom 20 hästarna jag haft (haft dem på inridning tex) så har 4 st haft gallor.. min nuvarande häst har gallor på båda bakkotorna...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka