B

Born96

Har en fundering gällande gallor.
Min häst har gallor på bakbenen,han har inte ont av dom och dom blir mycket mindre när man rider. Det jag undrar är om man ska ta det lungt och bara skritta när det är som värst eller kan man rida på som vanligt.Har läst allt som går om gallor men inte hittat något svar på detta.

Sv: Gallor

Ok - bäst att inleda med att jag vet mycket LITE om gallor men min foderhäst har en stor galla på ena bakbenet som ägaren fått kollad av veterinär och som inte smärtar. Gallan var när jag lärde känna hästen stor och ganska hård i konsistensen eller vad man skall säga. Hästen stod då ganska mycket (ägaren var gravid och jag kom bara en gång i veckan). Nu har vi satt igång hästen under sommaren och gallan har blivit mycket mycket mindre (syns nästan inte i dag) men återkommer lite om det går några dagar mellan ridningen/körningen.

Man kan kanske inte dra generella slutsatser men för min häst verkar igångsättningen ha inverkat mycket positivt på gallan! Har aldrig hört att man skall rida på något särskilt sätt på grund av en galla men jag red förstås försiktigt eftersom det var fråga om igångsättning...

Oj - vet ju inte om du blir något klokare av det där förstås...:o

Använd sökfunktionen så hittar du massor om gallor. Om man ska bry sig om gallor eller inte beror på varför hästen har gallor och var. En galla är en svullnad på hästens ben oftast i en ledkapsel eller en senskida och det är alltid något onormalt. Men efter en utläkt skada kan det ibland finnas kvar ett överskott av vätska eller fibrös vävnad utan att hästens prestation påverkas. Hästen kan även få galliga kotsenskidor av dålig cirkulation eller ändringar i foderstaten. Om du söker i det här forumet efter trådar som handlar om gallor kommer du hitta mycket information om olika typer av gallor, vad de kan bero på och hur man ska veta vilka gallor man ska bry sig om. Läs detta först och har du några fler frågor så hör av dig igen.

Hej!

Det låter ju ungefär som på min lilla pålle.Dom blir större när han inte får röra på sig lika mycket som vanligt. Tackar så mycket för svaret. Känns skönt att veta att man inte är själv med problemet. :p

Min häst har alltid haft gallor, ända sen jag köpte henne och hon var bara 4 då. Har aldrig haft problem med dem. Veterinären sa att vissa hästar bara har dom och har man inga problem så ska man inte bry sig. Hon är från Holland och kanske reds hon för hårt som unghäst. Vem vet?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka