E

EnTjej

Hejsan... Min 6-åring har nu fått några gallor, han har nere vid kotan både fram å bak, samt på ena fram knät ungefär...
Gör man något mot gallor?
Å vad kommer du utav??
SÅÅ TACKSAM FÖR SVAR!!! :confused:

Sv: Gallor

Gallor kan uppstå av olika anledningar, t ex obalans i foderstaten, överansträngning, sjukdom, lösa benbitar, hästen växer m m. En del hästar är alltid mer eller mindre galliga utan att det behöver ha någon egentlig betydelse för hästens välbefinnande. Men gallor som plötsligt uppstår bör man uppmärksamma och försöka ta reda på orsaken till.

En häst som lätt blir gallig av hårdare träning kan man lindra symptomen på med hjälp av t ex kylande vatten/lera, liniment eller s k "keramiska" bandage ("BoT").

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 425
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
943
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar