B

BebbeBaby

jag köpte en ny häst i början på juni. märkte att han hade ganska mjuka gallor på kotsenskidan båda bak efter ett tag, men tänkte mest att det säkert berodde på betet. men nu så har gallorna gått upp & ner hela tiden i ca 3 månaders tid & jag måste fundera ut på vad det kan bero på!!!? för att det kan väl inte bero på gräset nu, eller!!??? hästen är 4 år gammal, så det är lite märkligt egentligen att en så ung häst har detta. men han har något veka kotor bak, kan det ha någon betydelse??? för att han rids inte direkt mycket, ca 3-4 dagar i veckan & växlande arbete, mest skritt & trav ute i skogen, sedan leds han mycket för hand eller tömkörs dom andra dagarna. så att han borde inte vara överansträngd!!! men vad kan det bero på??? någon som har några funderingar!!??? detta slog mej väldigt hårt idag att det inte kan vara bra att han som är så ung har gallor upp & ner hela tiden!!!!??

vore mycket tacksam för svar!!!! :bow:

Sv: gallor.

Det är inte lätt med gallor.
Jag har en nu 6-åring som har haft gallor bak till och från.
Enl. ATG ska det inte vara någon fara för han är aldrig halt och de kan lika gärna vara helt borta nästa dag.

Gallor kan ju komma från protein men likaså av mask.
Men kontakta vet. om du är orolig.

nä, det är inte lätt. men man blir ju fundersam över vad det kan bero på. för att det är likadant på denna hästen, gallorna går upp & ner på bakbenen. så jag tänkte att jag måste ju kolla upp det, så att det inte är något. men han haltar ju inte det minsta av dom eller har ont på något sätt, dom bara finns där & stör mej. :mad:

vet att dom kan komma av protein & mask, men det är mindre troligt i detta 'fallet'.

En del hästar har mer gallor än andra hästar, har ett halvblod som alltid varit gallig i haserna, kotsenskidorna mm. Hon är genomkollad och röntgad så många gånger att hon säkert lyser i mörker, det finns inget fel, hästen är kärnfriskt. Det bara är så, en veterinär sa att det bara var bra med lite extra smörjmedel i lederna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25