E

emelit

En enkelt undran:
MIn förra häst hade väldigt fina och torra ben, men kunde bli smått gallig bak om han stått inne länge. Dvs mjuuuka gallor vid kotan.
Nya hästen är likadan.
De flesta hästar jag träffat är fina och torra fram medans de kan vara lite "mjukare" och galligare bak.

Är det vanligare att bakbenen lättare blir galliga och isåfall varför?

/emelit, som nattflummar och undrar skitsaker :p

Sv: Gallor

Japp, det är det! En häst jag rider ibland har väääldigt lätt för att bli gallig just på vänster bak! Varför vet jag dock inte..

Jag tror också att det är vanligar med gallor på bakbenen. I alla fall enligt min erfarenhet.
I Ridsport stod det om en undersökning som gjorts på Wången där man hade haft ett antal testhästar där man haft hälften lindade om natten och andra hälften utan lindor. Resultatet var att hästarna med lindor fick torrare och finare ben. Så det hjälper bra med ett stallbandage om natten!

Men jag fattar inte, vad gör det om hästen har gallor och de inte är farliga?

För att det ska ha någon effekt så måste man linda jämt! gallorna är där av en anledning, oftast bara för att ledvätska samlas på ett ställe när hästen är stilla, en del hästar har mer ledvätska, vilket i vissa fall kan vara bra då det är extra smörjmedel i lederna. Lindar man benen tar man bort symtomen men inte orsaken, det är inte naturligt att hålla på och linda i onödan....

Jag har för mig att bakbenen ofta kan vara galligare än frambenen pga att bakbenen ligger längre ifrån hjärtat och därmed kan cirkulationen vara sämre där än i frambenen... Rätta mig gärna om jag har fel.

Liknande trådar

Hästvård Under vintern och när det varit kyligare ute har min häst varit väldigt torr o fin i benen. Nu när vårvärmen kom tycker jag hon känns...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: fridaxi
·
Hästvård Bakgrundsinformation: Sto, 8 år. Lite smågalligt normaltillstånd men då främst på bakbenen. Tillhör sorten som får lite tjockare ben av...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama