Z

Zommergluckchen

Min favvohäst på ridskolan har jättestora gallor på bakbenen.. de är inte svullna eller varma.

Vad kan jag göra för att han ska bli av med gallorna?? varför får han dem??

När har han gallorna? När han kommer in eller har stått inne? Fråga personalen om du kan få linda benen..

Han har nästan alltid gallor... jag brukar linimentera ibland, och då krymper dom, men dom försvinner aldrig helt...

Hm?
Var sitter dessa gallor? Det finns många leder och senskidor på ett bakben och alla kan inte dras över en och samma kam.

Om gallorna t ex sitter i haslederna, sk genomgående hasledsgalla, är de med största sannolikhet ofarliga och kommer att förbli där de är. Sitter gallorna i kotsenskidan så kan de bero på överansträngning eller vara foderrelaterade. Om gallorna sitter i kotleden kan man misstänka att hästen har en ledinflammation här och bör i sådana fall undersökas och eventuellt behandlas av veterinär.

En galla är i de flesta fall ett varningstecken - leden är "irriterad" och svarar med att öa sin produktion av ledvätska. Orsaken kan vara de jag nämnt ovan eller något annat, en lös benbit, en infektion... mm.

Du kan inte behandla bort en galla eftersom gallan bara är symptomet. Hitta den bakomliggande orsaken och behandla den, så kommer gallan att försvinna med tiden. Är du osäker så tala med ridläraren eller annan ansvarig och begär veterinärundersökning av hästen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka