Gallor som ökar av ridning/rörelse?

L

Lord Owen

Vad beror gallor som ökar/kommer tillbaka vid ridning/rörelse (nu pratar vi om skritt i någon timme eller annan lättare motion) på? Som jag lärt mig så försvinner gallor vid rörelse då cirkulationen ökar men vad beror det då på när gallor ökar vid "motion"? Överansträning?

Sv: Gallor som ökar av ridning/rörelse?

En galla är en vätskeansamling av något slag i hästens ben. Kan bero på olika saker, cirkulationsstörning, ledinflammation, senskidesinflammation, en överansträngd sena, osteochondros ("lösa benbitar") för att nämna några orsaker. Var sitter gallan och hur ser den ut? Finns det värme i området? Visar hästen någon hälta eller rörelsestörning?

En galla som ökar vid arbete skulle jag vara mycket vaksam på. Det behöver inte vara det galliga benet som är problemet, ansträngingen kan också komma av att hästen vill avlasta ett annat ben.

mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
En galla är en vätskeansamling av något slag i hästens ben. Kan bero på olika saker, cirkulationsstörning, ledinflammation, senskidesinflammation, en överansträngd sena, osteochondros ("lösa benbitar") för att nämna några orsaker. Var sitter gallan och hur ser den ut? Finns det värme i området? Visar hästen någon hälta eller rörelsestörning?

En galla som ökar vid arbete skulle jag vara mycket vaksam på. Det behöver inte vara det galliga benet som är problemet, ansträngingen kan också komma av att hästen vill avlasta ett annat ben.

mvh
Lejonelle

Han fick gallor i båda bak (längst bak på sidorna på båda kotorna) förra lördagen, förmodligen för att han åt gräs i 1½ timme och det var första gången han åt gräs på hela året. :crazy: Gallorna fick han någon timme efter att han ätit gräset. Gallorna försvann inte förrän igår då han vilat hela dagen förutom att han gått en promenad 1 h samt att han fick liniment och massage på gallorna (det hjälpte nog en del), men under veckan som gick hade han också små gallor på samma ställe på frambenen. Alltså gallor på alla fyra men värst på bak. Idag morse var de alltså borta men sedan skrittade jag ut 1h och sedan var de tillbaka på bak igen. Han var varm i benen under veckan där gallorna fanns, men inte igår och idag då gallorna försvann, då var han sval igen. Jag tror inte att det är överbelastningsgallor då han bara skrittats barbacka kombinerat med korta longeringspass de senaste två veckorna. :crazy: Möjligen skulle det vara att han gått mer på böjda spår än tidigare genom longeringen men det har han gjort i flera veckor.. , han är under igångsättning sedan december.
Just det att gallorna kom några timmar efter gräset och att han ALDRIG under det år jag haft honom tidigare varit gallig och då har haft haft ledinflammationer i båda kotorna fram och en kota bak i höstas men inte ens då var han gallig. Han är inte halt, öm eller går annorlunda. Känns lika fräsch som vanligt bara det att han är gallig då så att säga. Gallorna är inte riktigt hårda men ganska stora, som en tumme ungefär.

Vad tror ni/du att detta kan bero på? Kan faktiskt gallor som kommit av det plötsliga foderbytet (gräset) hålla i sig så länge och sedan försvinna för att komma igen när man motionerar honom? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Min förra ponny fick mjuka gallor på framknäna under en villa då han hade en sparkskada. Men vid igångsättningen försvann inte gallorna som "vet" sa att dom skulle göra.
Men ponnyn kändes fortfarande fin och han gjorde bra resultat på tävlingarna.
Men efter en tid började han känas jobbig och så.
DGallorna var fortfarande kvar och senare vid ett klinik besök konstaterades Knäledsinflamation i bägge fram efter behandling försvann gallorna.

Hej - visst kan du få en proteingalla som sitter kvar litegrann. Sitter det i kotsenskidorna, är symmetriskt på båda sidorna och kopplat till nytt gott gräs som börjar komma upp så är det nog inget att bekymra sig över.
mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Hej - visst kan du få en proteingalla som sitter kvar litegrann. Sitter det i kotsenskidorna, är symmetriskt på båda sidorna och kopplat till nytt gott gräs som börjar komma upp så är det nog inget att bekymra sig över.
mvh
Lejonelle

Ja, de är exakt likadana på båda bak och likadana på båda fram fast som sagt något mindre på frambenen än på bakbenen. Jag tror att det är proteingalla just för att han ALDRIG haft gallor förut och de kom bara någon timme efter betandet.. Men nu försvann de ju i förrgår (visserligen med hjälp av liniment men ändå..). Är det verkligen normalt med proteingallor som kommer tillbaka vid rörelse? :crazy: Som jag fått lära mig ska de ju försvinna då cirkulationen ökar (och de gjorde de ju med liniment men som sagt inte med ridning). Kan det fortfarande vara prot.gallor fast de beter sig såhär? :crazy:

Kanske man bara ska promenera med honom ett par dagar så man är SÄKER på att gallorna är borta..

Fladde skrev:
Min förra ponny fick mjuka gallor på framknäna under en villa då han hade en sparkskada. Men vid igångsättningen försvann inte gallorna som "vet" sa att dom skulle göra.
Men ponnyn kändes fortfarande fin och han gjorde bra resultat på tävlingarna.
Men efter en tid började han känas jobbig och så.
DGallorna var fortfarande kvar och senare vid ett klinik besök konstaterades Knäledsinflamation i bägge fram efter behandling försvann gallorna.

Jo, men jag tycker inte han borde ha gallor på alla fyra. Det skulle ju betyda inflammationer i praktiskt taget alla ben.. :D Och de kom helt plötsligt, jag hade koll på honom praktiskt taget hela dagen då han fick dem och det enda ovanliga han gjorde var som sagt att äta gräs för färsta gången i en dumt stor mängd (mattes fel). Hoppas att det inte är som för din häst i alla fall. :crazy:

Putt Puttt

Update: Senskidegallorna på bak har minskat liiiiiiite, frambenen är torra och svala och har varit så i två dygn. Men jag börjar bli riktigt nojig för bakbenen, gallorna där försvinner vid stillstående för att sedan komma tillbaka när man borstar (!) på gallan eller går med honom. Eller ja, efter 5 minuters promenad är gallorna borta men efter 10 är de tillbaka och fortsätter vara där. :crazy: Detta är jävligt mysko. Han är varm där han har gallorna, men inte när gallorna för tillfället är borta, då är han sval men blir varm då de komemr tillbaka. Ingen hälta, ömhet eller störning än så länge.

Gah, kan det verkligen bara vara proteingallor som beter sig såhär???? Hjälp!

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga... men upplever exakt samma grej på min häst just nu som varit under igångsättning ett bra tag. Han är inte halt. Har märkt detta den senaste veckan. Förutsättningar som har ändrats under denna period är: Ökad kraftfodergiva, påbörjan av galopp.. har mest ridit i trav tidigare, mer ridning i ridhust pga extremt dåligt underlag ute..., han har även varit ganska loj/seg senaste 10 dagarna.
Funderar på om det kan bero på den djupa snön som jag red i för 2 veckor sedan. Han kanske överansträngde sig då. Det var mest skritt.. men säkert tungt för hästen.
:confused:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka