Gallor på 6årigt sto

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag har nu uträtt bakbenen på mitt 6åriga sto. Vi har inte haft det lätt med inflammationer gallor mm. I alla ben! Nu är hon i alla fall så gott som friskförklarad efter besöket idag. Veterinär ultraljudade bakbenen som varit galliga. Ena mer än det andra. Dessa gallor uppkom efter en livlig natt i hagen då hon stampat snett eller liknande, hältan och värmen försvan men gallorna bet sig fast. Nu sa veterinär att hon förmodligen kommer ha dessa gallor resten av livet!? Att jag kan träna henne normalt men ska lägga värme efter träning, och de perioder jag tränar hårt använda compagel eller liknande? Helst ville hon att jag ska lägga värme på nätterna med.

Vad tycker ni? Är det fullt normalt? Hon är pigg och framåt i ridningen och verkar inte lida av det.

När hon ultraljudade gallorna sa hon att dom var "bra gallor" alltså ren vätska typ.

Sv: Gallor på 6årigt sto

Det beror på vad du ska använda hästen till. Är det en "vanlig" hobbyhäst så är det nog ingen fara och lyd veterinärens råd. Är du osäker kan du alltid be en annan vet. titta på hästen och höra vad den har att säga.

Men tävla på högre nivå skulle jag inte tro är aktuellt för den här hästen, om den redan nu har haft väldiga problem .. och om gallorna troligtvis inte går bort heller.

Gallor är ingen fara att de stannar kvar, finns gott om hästar som dras med gallor som fyllt sig i samband med skador. Gallor i sig är inget farligt alls det svåra med sådana är bara att se om de drar på sig en ny skada iom att man tappar det enkla sättet att se om de fyller sig.
Just bakben har en förmåga att har gallorna en gång kommit så stannar de gärna kvar även när hästen är frisk. Samma sak gäller tex om en slemsäck en gång fyller sig så får man dras med det också i de flesta fall, det skapas ett utrymme där de har fyllt sig och kroppen tycker att det är jättebra att fylla på med ny vätska där även långt efter själva orsaken att den dök upp från början är borta.
Gallor är inget som på något sätt påverkar hållbarheten de är bara ett skönhetsfel när orsaken väl är borta.

Oskadliga gallor bör vara mjuka o gå ner vid arbete.

Hårda konstanta gallor eller de som inte är rena senskidegallor gillar jag inte.

De behöver inte alls vara kvar hela livet.
Jag har en 20-åring som haft gallor till o från, men är numera torr i benen trots ganska hårt arbete.

Ja de försvinner ofta så småningom succesivt över många år, inte ovanligt att de efter många år plötsligt blir av med dem igen. Samma när det gäller slemsäckar hade en som pangade en sådan och fyllde sig provade att tömma den några gånger men det bara kom tillbaka var bara att inse att vi fick dras med den envisa bulan plötsligt en dag säkert 5-6 år senare så stod jag och höll på med henne då slog det mig men slemsäcksbulan är ju borta fråga mig inte när exakt den försvann det är rätt skalt att man blir så van vid att se något så man tänker inte ens på att det är där och lika lite när det försvinner. Den har i alla fall inte återkommit igen sen dess men satt där säkert i 5 år innan den försvann.

Det beror helt på var de sitter om de går ner vid arbete eller inte finns många placeringar som inte gör det och de är fortfarande ingenting att bry sig om så länge man naturligtvis vet varför de uppkommit och att orsaken är utläkt.

Hasledsgallor tex är något de nästintill alltid får dras med hela livet om de en gång fått dem de går lite upp och ner i storlek men sällan att de försvinner helt igen och de får dem tyvärr väldigt lätt behöver inte ens ha varit en allvarlig skada från början.

"det skapas ett utrymme där de har fyllt sig och kroppen tycker att det är jättebra att fylla på med ny vätska där även långt efter själva orsaken att den dök upp från början är borta."

"Exakt" detta sade veterinären till mig.

Denna svullnad har varit kikad på av tre olika veterinärer.Varav den tredje ultraljudade och sa att det var "ren vätska", det ena benet var lite "irriterat" men hon tyckte det var så lite att det går ned om jag håller efter hela tiden själv. De andra veterinärerna gjorde böjprov och kände igenom benet, där i samband med skadan som gav dessa gallor, och dom tyckte inte det var någon större fara heller. Nu har jag köpt back on track som jag bara knäpper på med kardborre för att slippa linda på och av vareviga gång.

Jag har insett för länge sedan att detta inte blir en tävlingshäst. Köpte henne ohanterad som 5åring, och har själv ridit in henne. Hon har haft för långa tår så har en bakåt bruten tåaxel som fixas nu av hovis med. Men hon är en fin häst med gott psyke i övrigt så kommer att ta föl på henne i vår och hoppas på den individen!

Hur mycket träning tror ni mitt sto fixar? Jag kommer att ha privatlektioner en gång i veckan, utöver det rider jag mest längre turer i skogen med häst och hund. Ibland är jag lite på banan. Håller även på att köra in henne. Hon skrittas i stort sett varje dag kortare turer, förutom de dagar hon tränas.

Hon går normalt sätt ute dygneet runt i flock. Nu under den blöta perioden har jag henne inne på natten.

"det skapas ett utrymme där de har fyllt sig och kroppen tycker att det är jättebra att fylla på med ny vätska där även långt efter själva orsaken att den dök upp från början är borta."

"Exakt" detta sade veterinären till mig.

Denna svullnad har varit kikad på av tre olika veterinärer.Varav den tredje ultraljudade och sa att det var "ren vätska", det ena benet var lite "irriterat" men hon tyckte det var så lite att det går ned om jag håller efter hela tiden själv. De andra veterinärerna gjorde böjprov och kände igenom benet, där i samband med skadan som gav dessa gallor, och dom tyckte inte det var någon större fara heller. Nu har jag köpt back on track som jag bara knäpper på med kardborre för att slippa linda på och av vareviga gång.

Jag har insett för länge sedan att detta inte blir en tävlingshäst. Köpte henne ohanterad som 5åring, och har själv ridit in henne. Hon har haft för långa tår så har en bakåt bruten tåaxel som fixas nu av hovis med. Men hon är en fin häst med gott psyke i övrigt så kommer att ta föl på henne i vår och hoppas på den individen!

Hur mycket träning tror ni mitt sto fixar? Jag kommer att ha privatlektioner en gång i veckan, utöver det rider jag mest längre turer i skogen med häst och hund. Ibland är jag lite på banan. Håller även på att köra in henne. Hon skrittas i stort sett varje dag kortare turer, förutom de dagar hon tränas.

Hon går normalt sätt ute dygneet runt i flock. Nu under den blöta perioden har jag henne inne på natten.

Den typen av ridning tror jag absolut att hon håller för! :)

Min som bröt loss en flisa i spattregionen o därför inte opererades, hade en mindre ej genomgående hasgalla som nu är borta.

Ibland anser jag dock att den kan ha en aning tuppspattgång.

De gallor som sitter vid gaffelbandet kallar jag för kotledinflammationsgallor:angel:

Tål ju att nämnas att det jag kallar träning på henne mest är "inskolning och huvud" , Köpte henne som 5åring och har bara haft henne 1,5år. Hon var orörd då jag köpte henne så är under inridning. Men lätt träning för andra blir hård träning för henne då hon inte gjort så mycket annat under sitt liv än att gå i flock. Så självklart har vi en lätt ingångsättning, både för tack vare benen och för HELA hästkroppen och knoppen :) Just nu skrittas hon bara varje dag. Ska börja rida inför tränare i januari. Så hon sätts igång sakta men säkert, hoppas att hon håller! Sen ska hon bli mamma och då blir det mycket vila igen.

Svar på axel : Hon har haft kotledsinflammation tidigare, både fram och bak men det har hon inte längre.
Nu var det "endast en galla" som vet inte tyckte var någon fara efter som den var "ren"

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 005
Senast: Jamtland
·
K
Hästvård Min häst har fått en inflammation i Hasleden eller en "falsk galla". Har varit på klinik och röntgat och gjort ultraljud. De hittade...
Svar
2
· Visningar
8 726
Senast: gylle
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
M
Hästvård jag har en 5 åring häst som jag tävlar hoppning med. I maj det här året så gick vi omkull på en träning och efter det så påvisade hon...
Svar
3
· Visningar
2 447
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka