Gallor och överben?

Sv: Gallor och överben?

ja fast inte hela lindan :o gaah vet inte hur jag ska förklara :o typ det varvet som går (halva bredden på lindan) under/över. så att det "låser" och hästen inte kommer åt att få upp lindan :angel:

ja fast inte hela lindan :o gaah vet inte hur jag ska förklara :o typ det varvet som går (halva bredden på lindan) under/över. så att det "låser" och hästen inte kommer åt att få upp lindan :angel:

Menar du att man ska linda liksom halva över halva? Så långt fattade jag :angel:

alltså när man "vänder" och lindar ner igen så viker man ner den bit som är ovanför där man avslutat/fäst lindan :crazy: hade jag kunnat lägga ut bilder så hade det varit så mkt. enklare :angel:

det är min son som fixar med sådant för min "begåvning" på datorn slutar vid att göra inlägg här (och han har sällan tid för sin kära mor ;) ):angel: :crazy: :o

Måste rätta dig här... Det går visst att massera bort överben, min häst är ett livande exempel, Skit att jag inte hade tagit före och efter bilder, men jag ska kolla på gamla kort så man kah få ett hun om hur det såg ut!
Iofs började jag massera innan överbenet blivit hårt, nu är det från att ha varit en halv pingisboll, efter en spark, till kanske en ärta!!

Och ska även tillägga att hästar kan få blistringsskador av ren arnica!

Och jag tycker linda gallor är helt onädigt om hästen inte har ont!

man kan inte massera bort BEN vilket ett överben är. antagligen har du masserat bort svullnaden efter sparken för ben är ben-hårt . den information jag fått om arnica linement har jag fått av veterinär.

Nej, jag håller inte med dig!
Jag har fått min information av en väldigt kompetent Equiterapeut.
Som jag har gått på kurs hos.
H*n tipsade mig om arnican och det funkade!

Min häst hade haft detta "överben" ca 6 månader innan jag började massera.

Dock kam man göra våtvarmt omslag med arnica, men då ska den vara utspädd, men ren kan det ge blistringsskador.

Massera gallorna.. ökad blodcirkulation (vid motion och massage) brukar minska dom... har även varit med om att backontrack bandage har hjälpt.. (till å med på kronisk lymfangit..)

Gallor kan bero på proteinöverskott, minskad blodcirkulation, och kan även vara resultatet av dels fången, dels att hon varit överviktig..

Massage och motion tror jag på :D

Nej, jag håller inte med dig!
Jag har fått min information av en väldigt kompetent Equiterapeut.
Som jag har gått på kurs hos.
H*n tipsade mig om arnican och det funkade!

Min häst hade haft detta "överben" ca 6 månader innan jag började massera.

Dock kam man göra våtvarmt omslag med arnica, men då ska den vara utspädd, men ren kan det ge blistringsskador.

men snälla du, ett över ben är en benpålagring....:smirk: för att få bort ben så måste det till bränning eller operativt ingrepp annars skulle man ju kunna massera bort alla möjliga skelletdefekter, som K.S och ringkotor o.s.v. det du har masserat bort är ju "svullnaden" efter sparken. dvs. den benhinne inflammation som kommer och sätter igång "processen" som ger BENPÅLAGRING sk. överben.

vad menar du med "ren" arnica ? den jag använder SKA spädas med vatten (köper på apoteket) anars använder jag arnica liniment och den späder man inte för det är redan gjort. jag har ingenstans skrivit om våt-varmt omslag. visst använder även jag det ibland (fast inte med arnica och INTE till överben)

jag har iofs. inte kontakt med någon equiterapeut, men dock en mycket kompetent häst veterinär.

Det beror ju på hur gammalt överbenet är!

Det går ju självklart inte att få bort det om det redan blivit hårt!
Men det tar faktiskt ganska lång tid, och det skadar ju inte att försöka!

Jag orkar inte tjafsa, för jag gör som jag lärt och du som du gör.
Så var allt bra med det!

Tror inte någon häst dör av vilket som.....

Jag köpte arnica i hälsokosten.

*hm* Jag är allmänt kass på det här med överben.. men jag hade själv ett efter en hästspark som har försvunnit nu. Jag är inte hundra på om min kropp brytit ner det eller om det har kapslats in.

Men överben i sig är ju en bepålagring som kommer sig av yttre våld.. Så länge det inte sitter iväg för leder/senor och dyl så är det väl ganska meningslöst att plocka bort det?

oopsa, glömde, när man masserar med arnica ska den vara outspädd, men om man ska lida, måste den spädas!

Överben är oftast inget att oroa sig för om de inte sitter på något knasigt ställe, annars är det väl mest kosmetiskt att man inte vill ha dom.

den man kan köpa på apoteket ska spädas även om man inte ska linda. har för mig att den späds 1-10 oavsett. jag tycker inte heller att man ska operera eller bränna överben så länge dom inte sitter "dumt till". väljer man att bränna så kan det dessutom bli ganska fult. blir "pälslöst". hade ett halvblod (tysk imp.) i början av -80 som va bränd för överben på båda fram (inköptes så) det va inget vidare snyggt :crazy: dessutom va det placerat så det inte hade ngn. betydelse (remonthälta)

Jag använder arnicatinktur, och den ska inte spädas vid massage, och om man ska göra omslag ska den spädas 1-20.

ok. så heter den jag använder oxå men spädes bara 1-10. ska spädas även vid massage.

Nej, jag är 100 på att det inte gällde min, nu är ju detta 10 år sedan, så det märket kanske inte ens finns kvar?
Det skulle masseras outspädd på överbenet.

Det finns ju inte bara 1 arnicatinktur, utan det finns ju med olika procent, och olika märken!

jo, men den jag har (köpte på kliniken sist) finns på apoteket, tror bara dom har en sort. den "heter" oxå arnicatinktur. en liiten brun glasflaska. har även ett liniment med arnica som jag tycker bättre om (lättare att massera in/hantera då den är lite "trögare" konsistens på.)

jag använder den på lindriga gallor vid behov, och just nu på en hasledsgalla som pålle dragit på sig under vild haglek :crazy: har snart vip-kort på kliniken :crazy: :angel:

alltså när man "vänder" och lindar ner igen så viker man ner den bit som är ovanför där man avslutat/fäst lindan :crazy: hade jag kunnat lägga ut bilder så hade det varit så mkt. enklare :angel:

det är min son som fixar med sådant för min "begåvning" på datorn slutar vid att göra inlägg här (och han har sällan tid för sin kära mor ;) ):angel: :crazy: :o

Okej, där slutade jag fatta.. :o Muta sonen, det brukar funka.. Ett par nya brallor eller nåt :angel:

Det är jäkligt svårt att förstå så här över internet..

Massera gallorna.. ökad blodcirkulation (vid motion och massage) brukar minska dom... har även varit med om att backontrack bandage har hjälpt.. (till å med på kronisk lymfangit..)

Gallor kan bero på proteinöverskott, minskad blodcirkulation, och kan även vara resultatet av dels fången, dels att hon varit överviktig..

Massage och motion tror jag på :D

Tack, det ska jag göra!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: Noranovala
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 695
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka