Gallor i ett ben

Shaggy

Trådstartare
Novan har lyckats göra något, jag vet inte vad så hon har fått gallor i senskidorna på hf. Hon har ofta gallor där om hon rört sig för lite men nu är det värre i hf och det går ner mycket långsammare där.
Jag märkte av problemet i torsdags kväll. Hon hade då enbart gallan på hf (värst på utsidan) och var helt ren och fin i vf. Hon var inte vad jag skulle kalla varm i benet utan bara lite lite varmare än det andra. Själva kotleden var utan svullnad och hon visade ingen smärta om man klämde på benet. Möjligen var knät något svullet men det var isåfall det lilla. Ridning kändes inte aktuellt utan det blev en promenad på ungefär 2,5 km. Vid hemkomst såg benent bättre ut men var fortfarande lite lite tjockt längst ner ovanför leden.
På fredag så såg hon fin ut i benet och jag trodde då att hästen hade stått och belastat snett hela torsdagen så jag sadlade och red (puckvarning). Jag märkte ingen hälta och hon var possitiv och framåt. Ridturen blev inte särskilt lång som tur var,
Lördag var hon återigen gallig i hf :crazy:. Kort promenad som hon var mycket ovillig till och gallan gick återigen ner. Statusen var likadan som på torsdagen för övrigt.
Igår var hon jämnt gallig. Efter promenad på ungefär 1 km har gallan på vf nästan försvunnit och på hf blivit mjukare men är alltså större än på vf. På kvällen gick jag 3-4 km med henne hästen var återigen frammåt och possitiv. Vid hemkomst var hon bara litelite tjock i hf.
Vad beror sådant här på?
Hon har varit negativ till att jobba på slutet, framförallt v galopp som är hennes bra galopp :confused: ) så hon har fått 1 vecka ridledigt= promenader varje dag + att hon släpptes i ridhuset i onsdags.
Mina tankar är
1. Hon vrickade sig i onsdags men då borde hon väl blivit halt,
2. Hon har varit ovillig till ridningen pga ont i benen men då borde hon väl också varit halt,
3. Det är något vajsing med senan (tror egentligen inte).

Sv: Gallor i ett ben

Min häst brukar bli lite smått gallig i båda bakbenen spec. om han gått på mjukt underlag, men är alltid mer gallig i det ena. Talade med en veterinär och frågade om det kunde bero på att han var vit på det benet, hon svarade att ja hästar är oftast känsligare i vita ben än icke vita.
Vet inte hur gallig din häst var men jag har lärt mig att så länge gallorna inte är hårda eller inte går ned vid rörelse så ska det inte vara ngn fara, de blir ju trots allt halta om de har ont..men jag vet inte, kan inte bedöma om ja inte sett,känt på hästen..:crazy:
Vet inte om detta är till ngn hjälp...

Min häst vrickade sig - helt odramatiskt. Efter tre dagar något svullen och aningen halt. Ultraljudade efter ett par veckor. Visade lindrigare gaffelbandsskada som sen oturligt utvecklades till en kronisk senskidegalla. Så ta det på allvar och kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite är mitt råd. Så det inte utvecklas på samma negativa sätt som på min häst.

Det är hennes svarta ben som är problemet nu. Hon brukar som sagt vara gallig men då lika i båda benen.
Varför skulle en galla som går ner vid rörelse vara farligare än en som blir kvar? Jag ser det som att en galla som går ner vid rörelse beror på att hästen rört sig för lite och därigenom fått sämre cirkulation i benen.

Det där lät ju inte alls bra :crazy:. Vid tidigare vrickning så vilade jag hästen en vecka sedan var hon fit for fight igen, kollades aldrig upp alls. Den gången var hon märkbart svullen i kotleden och dessutom lätt halt.
Om det var något problem med senan borde hon inte vara varm eller ha ont i benet då? Värmeskillnaden i benen är mindre än när hästen av någon anledning belastat det ena benent mer än det andra tex då den vilat ett bakben.
Glömde skriva i ursprungsinlägget att venerna är mer fyllda på hf än på vf när de andra symptomen har funnits. När gallorna gått ner ser venerna likadana ut på båda benen.

Shaggy skrev:
Det är hennes svarta ben som är problemet nu. Hon brukar som sagt vara gallig men då lika i båda benen.
Varför skulle en galla som går ner vid rörelse vara farligare än en som blir kvar? Jag ser det som att en galla som går ner vid rörelse beror på att hästen rört sig för lite och därigenom fått sämre cirkulation i benen.

Håller med. Jag har lärt mig att en galla som minskar vid rörelse är mindre allvarlig än om den ökar, eller är oförändrad.

Igår var det samma som tidigare den enda skillnaden var att gallan gick ner fortare.
Jag hoppas på att det håller på att bli bättre nu, men vilan fortsätter några dagar till ;).

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: fridaxi
·
Hästvård hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon...
Svar
13
· Visningar
994
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama