Gallor!!hjälp

F

*fia*

har nyss fått hem ett 16årigt sto, som jag ska utbilda.
har vart jätte fin i benen men för 3 dagar sen så känd ejag att hon börjat få gallor, inte ändrat något på foderstaten, lr motionen, inte flyttat hage osv.

drog genast ner på kraftfodret, ingen skillnad nu på 3 dagar.

nu e hon gallig i alla benen, men ömmar inte å e inte hallt, provade att linda natt å låta henne ha de i hagen men ingen skillnad, kylde ner benen på me linement ingen skillnad.,

nu har jag gjort allt jag lärt mej, fattar inte. de som ingick i min utbildning.

måste få bukt på e här.

snälla hjälp mej, Varför har hon fått det?? något speciellt man ska tänka på??

va kan man göra för att minska dem???

Sv: Gallor!!hjälp

Inte helt konstigt att hon har gallor om hon är 16 år... ofta blir äldre hästar lite galliga, det är lixom bara att acceptera. För att om möjligt lindra symptomen kan du se till att hon får vistas ute så mkt som möjligt, så att hon kan röra på sig, det kanske inte minskar gallornas storlek men bör i alla fall hålla dem mjuka, altså mindre besvärende. Tag reda på om hon brukade ha nattlindor innan hon kom till dig, i så fall skall du fortsätta, för ben som är vana att stå lindade svullnar lätt om man slutar med detta. Annars är det just rörelse som är nyckeln; daglig motion, undvik allt för hårda underlag (skritta bara om du måste rida där det är hårt) och se till att ha en bra mjuk bädd i boxen, ett stumt stallgolv kan förvärra gallorna.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 236
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?