Gallor av korn

Nickelodion

Trådstartare
Det är så här att mitt fullblod är extremt hetsig nu när han har sin vinter vila,:smirk: så då brukar jag ge honom korn och dra ner på pelletsen (Krafft Grund) men nu har jag sett att han blir gallig i bakbenen över natten.
Jag vet att dom kan få gallor av just korn. Men ska jag fortsätta ge honom korn? Gallorna är inte så stora, och dom har alltid gått ner när jag tar in honom. Dessutom så blir han spinkig som ett staket om jag inte ger honom ordenligt med mat på vintern...
Varför får hästar gallor av just korn, egentligen? :confused:

Sv: Gallor av korn

Vila, men då kanske du kan ge ordentligt med bra grovfoder?? Och ta bort kraftfodret.

Vet ingen häst som behöver kraftfoder i vila, kanske något tillskott bara beroende på grovfodrets kvalitet (kvot protein&energi, kvot mineraler).

Gallor, beror inte enbart på fodret, stillastående i box (över natten)är inte bra. Försök med skritturer morgon och kväll, samt stallbandage.

Annars hör jag hört att korn inte är det optimala fodret för hästar, efersom det har ett så högt stärkelseinnehåll som kan ge störningar i grovtarmen, samt att det innehåller aminosyror av lägre kvalitet, tex mindre lysin.

Någon annan som vet? :)

Grejen är den att han går ner i vikt om jag bara ger honom grovfoder, har ganska bra hö (köper av en bonde här i närheten) och han får redan ca 15kg hö om dagen. Och jag har ingen möjlighet att ge honom fri tillgång för vi har hästar som inte kan få de.
Just nu ger jag honom 1kg korn och 1/2 kg grund så det är ju inte så mycket. Men ska prova att ta bort kornet och se hur han blir.

Varför inte byta till Krafft Groov (gamla) istället när han vilar?

Min häst fick korn av förra ägaren och var alltid lite gallig, och eftersom hon är en piggelin men svår att hålla i hull så ger jag henne groov istället. Hon funkar mycket bättre på det.....och inga gallor längre!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 919
Senast: Voeux
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama