galloppombyten!

V

Vikke_H

Hejsan!
Jag har ett litet problem......
Jag rider ett halvblod som är ganska högt utbildad. Men när jag ska göra galoppombyten så ska han alltid bocka och efteråt landar han oftast i korsgalopp.
Ibland när jag rider på diagonalerna så funkar det utan att han bockar, det är mest när jag ska byta volt eller rida serpentiner i galopp som det inte går.
Han kan gå samlad galopp och tar fattningarna bra men jag vet inte hur jag ska få honom att sluta bocka...

Någon som har några tips??

Sv: galloppombyten!

Hallojsan!
Alla byter olika på sina hästar har jag märkt (eftersom vi är byggda lite olika och sitter därmed något olika om inte annat). Prova olika varianter och försök att inte trycka till för mycket! Min häst bockar om jag är övertydlig och inte bara lägger om vikten (ingen skänkel på honom där inte - då blir det för mycket!).
Sen är det ju jätteviktigt att man tar saker och ting i rätt ordning och i bra timing. Kyra har bra tips där - kolla i hennes bok. 3 stegs förberedelser....
Och sen är det bara att öva (på ett positivt sätt så klart!)

min bockar ibland i de första bytena sen slutar hon, hon kan också byta om jag ger för starka hjälper, pröva vara finare med hjälperna =)

Förmodligen ger du för grova hjälper så hästen blir störd och irriterad. Försök att ge finare hjälper, är dne mkt välutbildad räcker det säkert att flytta vikten.

Det skulle oxå kunna vara så att du försöker rida hästen i för samlad galopp in i bytet - vilket leder till att den inte orkar genomföra bytet korrekt! Att riden byten på serpentin/vid byte av volt i väldigt samlad galopp kräver jättemkt styrka hos hästen och axakt timing av ryttaren! Försök att rida mer framåt in i bytet - titta på tävlingar med lite högre klasser, bytena rids inte i vad den oerfarnde ryttaren skulle säga är "samlad" galopp (jag menar inte att du är oerfaren dock, för det vet jag inget om)

För övrigt håller jag med Princefair!

/Z.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar