Galloppfattning för inre eller yttre skänkel ??

T

todde

För vilken skänkel fattar ni gallopp ? Tills här om dagen var det självklart ! För inre ! Men en tränare har liksom vändt upp o ner på det !:confused: Hon sa yttre !
Jag provade och fatta med yttre o ta mig sjutton det blev rätt, nu var det unghästen ! Provade sedan på min äldre häst och där gick det inte så bra...hon var motvillig.. . Det blev fel gallopp. Läste i en ridhandbokdär där det stod " oerfaren häst fattar för inre och erfaren för yttre :confused: alltså tvärtom för mina hästar.
Kanske någon erfaren bukefalist kan reda ut detta till mig !!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galloppfattning för inre eller yttre skänkel ??

Det finns väl lika många sätt att rida på som det finns hästmänniskor.
Det "vanligaste" skulle jag tro är att fatta galopp med ytterskänkeln något tillbakadragen.
Sen vet jag att man kan använda både inner och ytterskänkel, innerskänkeln litet litet framför nomalt skänkelläge och ytterskänkeln något tillbakadragen, men jag har personligen aldrig fattat galopp bara med innerskänkeln.

Fanns en lång tråd om det inne på akademisk ridkonst forumet, sök så hittar då, det var en intressant diskussion kom jag ihåg.
Jag själv fattar alltid för inner, med yttern liiiiite tillbakadragen, men det försvinner med utbildning sen i princip och senare så fattar jag genom att flytta fram höften lite och rider inte med underskänkarna.

På dem flesta ridskolor (alla jag besökt iaf) lär man sig att fatta galopp genom att ta fram inner och bak ytterskänkel.

Jag fattar med hjälp av rösten.
I övrigt samma som i en "sluta" men med ett "pussljud"

Oftast räcker det att fatta galopp för höfterna, om inte så fattar jag för inner men byter för ytter.

Är det inte så att hoppryttare fattar galopp för ytter -och dressyrryttare för inner skänkel. Jag tror att anledningen är att i dressyren vill man absolut inte råka ut för att hästen i galoppfattningen också flyttar in bakdelen, vilket kan bli effekten av att man fattar för ytter skänkel.

*kl*

Har helt ärligt aldrig hört att man kan fatta galopp för inner. :o
Men kommer ihåg att man fick lära sig på ridskolan att ta fram innerbenet och bak ytter för att fatta galopp.
Själv fattar jag alltid för ytter, eller med sätet/höfterna. Ska jag vara övertydlig ställer jag hästen utåt, öppnar upp insidan, vrider höfterna och lägger till ytterskänkeln en bit bak.

Jag fattar för inner höft/skänkel. Min häst är utbildad av dressyrryttare med tanke på att han skulle lära sig byten i serier en dag (nu blev det inte så, men ändå).
Vad jag förstått (som rider på betydligt lägre nivå), så är det svårt att hinna med att flytta ytterskänkeln så långt när man ska byta i varje, så därför lär man hästen att fatta galopp för inner höft och byter med den samt vikt. (Kan ha fel, har bara fått detta muntligt förklarat någon gång).

Har i övrigt inte träffat på någon häst som inte förstår min galoppskänkel för innerskänkeln, gäller både hästar med hopp- och dressyrinriktning. Kanske någon enstaka ridskolehäst där jag även fått lägga till ytterskänkeln, men då mest som framåtdrivande, inte tillbakadragen. Jag har dock bara ridit "engelskt" skolade hästar, vet ej om det är annorlunda i akademisk ridning, western, islandshäst osv.

Ser att det finns många uppfattningar om detta.....
känner faktiskt att det fungera på min unghäst att fatta för yttre !!

För vilken skänkel fattar ni gallopp ? Tills här om dagen var det självklart ! För inre ! Men en tränare har liksom vändt upp o ner på det !:confused: Hon sa yttre !
Jag provade och fatta med yttre o ta mig sjutton det blev rätt, nu var det unghästen ! Provade sedan på min äldre häst och där gick det inte så bra...hon var motvillig.. . Det blev fel gallopp. Läste i en ridhandbokdär där det stod " oerfaren häst fattar för inre och erfaren för yttre :confused: alltså tvärtom för mina hästar.

Det beror väl på vad man lär hästen. Jag fattar för inre enbart, men har ibland ridit hästar som är lärda att fatta galopp för ytterskänkeln, och då gör jag det istället. Det jag har hört som argument är att om man lär hästen att fatta för ytterskänkeln är det lättare att få till raka byteserier sen, men jag bekymrar mig inte så mycket om det, jag tvivlar på att jag nånsin kommer upp på den nivån att det är ett problem om bytesserierna är spikraka eller inte. :p

jag skjuter fram innerhöft pyttelite just efter en halvhalt och min nya stjärna lyssnar på det:love:
majeld

Jag fattar för ytter skänkel. Samtidigt släpper jag fram höften och ger frihet åt innersidans ben att ta för sig i galoppen.

För mig är det mest logiskt att fatta för ytter skänkel. Om man tittar på hur hästar rör sig så börjar ytter bakben rörelsen i galoppen. Alltså känns det mest logiskt att det är yttersidans bakben man vill påverka. Dvs. fatta galoppen för ytter skänkel. Som jag ser det så hämmar man rörelsen om man fattar för innerskänkeln, man lämnar inte plats så hästen kan ta för sig ordentligt i den nya gångarten.

så ser jag det iaf!

min pålle som är under utbildning/omskolning så får jag vara tydlig med galoppfattningarna. halvhalt o sedan för jag bak ytterskänkeln ngt samtidigt som jag för fram inner höft. har kommit på att om jag bara tar fram inner så sjukter jag mig själv över på fel sittben.. men tanken är att jag längre fram ska kunna fatta galopp bara via innerhöft. :) ytterskänkeln ska finnas där som inramning o stöd.

Det här med att fatta galopp med höfterna är en sak som är helt nytt. Jag har fått lära mig att ta tillbaka den ena skänkeln lite och fram den andra. Så gör jag än idag.
Jag har precis tagit upp ridningen på ridskola igen efter flera års uppehåll och då menar jag flera.....kul är det men många nya termer för mig som har ridit privat på lite hobbynivå och lite inridning av ponnies. Men den ridningen man gjort privat är en helt annan ridning än den på ridskola.
Något jag helt tappat är skänkelvikningen och vet knappt vilken skänkel som är yttre och inre skänkel. Snacka ej om galoppombyten eller omvänd galopp..serpentinbågar...ojoj...min ridlärare sa även nåt om långa ben...hm...bakdelsvändning...suck....det ända som jag känner att jag verkligen kan och behärskar är hoppningen. Men och andra sidan har det alltid varit något jag älskat...dressyr är inget för mig om man säger så...fast visst det är en viktig del i ridningen.

Vet någon här var man kan hitta lite tips på nätet..känns pinsamt och fråga min lärare för är ju dock ändå ingen nybörjare tycker jag bara lite ringrostig.

Hjälp mig någon!!!!:confused:

På unghästar brukar jag fatta med båda skänklarna, alltså ytter bak och inner lite fram. Tycker det är lätt att de trillar innåt och kanske fattar fel galopp om man bara använder ytter. Bara inner har de svårare att förstå.

Min äldre häst fattar för innerskänkeln, fast mest bara sitsen. Byter också för inner mest. Då kan man hålla nya innerbogen på plats lättare på henne som är rätt vinglig.

Men som sagt, det finns nog lika många olika sätt som det finns ryttare och hästar :D

jag rider endast på ytterskänkel/höft för min western-tränare,
han förklarar det som att man med ytter skänkel en aning bak "skickar fram" hästen i rätt benföljd, och på detta sättet blir det enklast möjligast att undvika missuppfattningar.
På unghästar kan man också lägga fram inner skänkel,men aldrig så den ligger an, utan mera som en pekpinne att "denna bog ska först, och rakt fram ska vi" (därtill också lyfta fram/upp inner hand en aning) ungefär, när galoppfattningar sitter så ska man sedan sträva efter att endast använda sig av höfter eftersom det är "fulridning" att överdriva hjälper om det inte är nödvändigt.

Om detta sedan är rätt ska jag inte uttala mig om, men jag hade nött gamla ridskolefattningen på min travare i tre år utan vidare resultat, när vi sedan började med bara ytterskänkel och lyfta fram innerhand så var det som om hästen aldrig gjort annat:banana:

Hästen fattar galopp när ryttaren sätter sig i "galopp-position", vilket bla innebär att den inre höften förs lite fram/sträcks. Om detta sker när du fattar för inre eller yttre skänkel är något du själv måste känna efter. Sedan finns det ju äldre hästar som lärt sig att fatta för "skänkel" och inte bryr sig om vikten/sätet, men yngre hästar har ju oftast inte lärt sig att sålla signalerna från ryttaren än.

Många gånger räcker det med att ändra takten i sitsen för att fatta galopp, testa, det är kul när man kommer på det!

Kolla på eliten. När de gör galoppombyten ser man hur skänklarna svingar fram och tillbaka.

Själv har jag lärt mig att fatta för innerskänkeln. Allt sånt här går i mode, så vissa ridlärare har lärt sig en sak och andra något annat.

Är man för stark i ytterskänkeln kan lätt bakdelen hamna innanför och har man en häst som har lätt för att ramla in med baken i galoppen är det inte så bra att fatta galopp så. Då ska man nog hellre fatta galopp i en öppna. Så man får anpassa det där lite efter hästen också.

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 886
Senast: Em-Jay
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: acrazyone
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 675
Senast: bigganl
·
Träning Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade...
2
Svar
38
· Visningar
4 342
Senast: walkyria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II