Galliga ben efter en gammal överansträngning?

Sv: Galliga ben efter en gammal överansträngning?

En liten förflugen tanke. Som jag fattat det så är det efter ridpasset hästen är gallig? Har du kollat 'mitt i' eller hur man ska säga? Och hur är det med nedvarvning/avskrittning?

Slog mig nämligen att fbl kan uppvisa gallighet efter ridning OM jag slarvar med avskrittningen, och han 'ställs' för tidigt. Dvs jag rider, skrittar av (fast inte så läänge som han behöver), tar in, sadlar av och donar. Då kan han vara liite gallig. Ställer jag in i box då blir han lite mer gallig, släpper jag ut efter ridningen och kollar en halvtimme senare - ingenting.

Skrittar jag av länge och nogrannt - inte gallig.

Jag tolkar/har tolkat det till samma anledning som att han fyller i nattetid i box, lite dålig cirkulation. Att han inte varvar ner tillräckligt, och så 'plötsligt' ställs still, och då byggs det på eller hur man ska säga, men om man varvar ner ordentligt innan ställs still, då är det okej.

Men han är alltså inte gallig under ridpasset eller i slutet av det, han blir det efter en kort stund på stallgången, de där ggrna jag slarvat med avskrittningen.

Aha - dressyr!
Det var jag som red för att kolla av dotterns träning av hästen.
Och ja - jag satten den ganska mycket på rumpan.
Mycket samling för att kontrollera status.

Just i mitt fall är det nog ganska klart fall, eftersom det är bara bakbenen som svullnar - inte fram alls. Och båda bak är exakt lika svullna. Men svullnaden kommer alltså åtskilliga timmar efter ridningen, alltså - rida på fm så är han gallig på kvällen och nästa morgon, sen försvinner det.

Men jag ska prova linda samt skritta av noggrannare nästa gång så ska jag se om det hjälper. För jag vet med 99% säkerhet att han inte har någon skada i bak. Och senorna är fina, det är senskidorna som fyller i.

Just i mitt fall är det nog ganska klart fall, eftersom det är bara bakbenen som svullnar - inte fram alls. Och båda bak är exakt lika svullna.
Samma på min.
Frambenen har slutat att vara svullna över huvud taget.
Utan det är bara i bak kvar.

Men svullnaden kommer alltså åtskilliga timmar efter ridningen, alltså - rida på fm så är han gallig på kvällen och nästa morgon, sen försvinner det.
Det blir värre med tiden efter ridning.

Som jag fattat det så är det efter ridpasset hästen är gallig?
Ja inte före.
Och varmt är det också.

Har du kollat 'mitt i' eller hur man ska säga?
Nej det har jag inte.
Det skall jag göra i morgon - jättebra idé!

Och hur är det med nedvarvning/avskrittning?
Skrittar säkert mer än 2km på slutet.
Leder sedan ut till hagen en liten bit bort.
Det borde räcka men jag kan prova med att gå en liten extra promenad mellan stallet och hagen.

Jag släpper ut i hagen direkt efter ridning och senast så gick jag och kollade i hagen några timmar senare och då var det värre.
Men nu så är det borta.
Dottern red i går och öste på med liniment, det verkar fungera.

Prova att ta all avskrittning avsuttet, den lilla skillnaden i vikt kanske kan spela roll, dessutom skrittar ju många hästar mer avslappnat och lugnare vid handen.

Jag tycker att det låter som om det blir bättre sakta men säkert, det känns ju bra.

Prova att ta all avskrittning avsuttet, den lilla skillnaden i vikt kanske kan spela roll,

Ja hästen är ju dessutom bara en liten ponny på 350kg. (Islandshäst för de som ej vet det)
Så vikten från ryttare spelar säkert en större roll än på en häst på 600kg.

Jag lägger till det efter att ha plockat av sadeln och bytt till gymnastiskor, jag går så illa i mina ridstövlar.

Tragiskt :( Tyvärr har jag inga strålande erfarenheter. Det jag har varit med om, är att de hästar som har råkat ut för liknande händelser förblir känsliga.

*Uppdatering*
Hästen blir bättre i benen med tiden.
Och vi tror nu att det är foderrelaterat.

Vi har haft oönskat besök om nätterna och "besöket" har olovandes både ridit och matat hästen.
Det saknas runt 2 halva fodersäckar med pellets och en halv tunna betfor och hästen är fet som en gödgris.
Tyvärr så tror jag att den ena fodersäcken hade möglat också.

Vissa saker rår man inte över själv.

(Vi misstänker att det oönskade besöket är samma persom som Tjuven.)

Otäckt det där med "Tjuven" och besöken! Hoppas ni fått rätsida på det.

Hur vanligt är det egentligen med gallor?
Jag har på senare tid upptäckt att min häst blir lite gallig i bägge frambenen, just nedanför knät. Han blir svullen men inte varm.
Detta är direkt efter ridning, och det behöver inte ens vara ansträngande, även efter lugnt markarbete har han svullnat upp ngt.

Jag håller just nu på och försöker se om det kan ha med kraftfodret att göra, men känns konstigt att han skulle ha reagerat på det med tanke på att han fått så lite, 4 dl/dag. Men har tagit bort det nu så får man se om det blir förändring, har inte blivit det än dock.
Hovslagaren har tittat på honom och han har fina vinklar och är inte lång i tårna eller dyl. rör sig fint.
Han verkar oberörd och är faktiskt piggare än han varit på hela sommaren?
Kan det ha med det att göra, att han självmant går fram mer?

Han är framtung, han är byggd sån och vid ridning så vill han gärna tappa rumpan och gå på framdelen, ngt jag såklart jobbar med och försöker få honom att jobba i bra form och bära sig själv. Och han har blivit mkt bättre på senare tid! Han har börjat hitta en trevlig form även i tölten och har dessutom börjat trampa under sig mer och fått mer aktion.

Kan det ha med det att göra? Att han har bättre aktion?
För det känns så bakvänt att han får tjocka ben fram när han jobbar bättre med bakdelen...

Masserar in liniment ibland efter ridning och svullnaden går ner efter en stund, han haltar inte och är pigg och glad, men man vill ju ändå veta varför han får gallor.

Ngn som har en tanke?

Jag har inga erfarenheter av sådan gallor.
Men kan uppdatera med att min häst nu är helt fri från gallor både före, efter och under ridning.
Och det känns mycket bra.

"Besöken" har upphört i alla fall tillfälligt.
Förälder upplystes om vårt missnöje i fallet.
Den blev dock mest arg och hävdade att vi ägnade oss åt trakasserier.
Vi gjorde sedan en satsning för att fånga "Besöket" och hade det på kornet.
Efter det så har det varit lugnt.

Okej, vad skönt att det lugnat sig iaf!

Såntdär vill man ju inte behöva oroa sig för.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett arabsto på foder som jag hemskt gärna vill köpa. Vi var på hästbes. på klinik idag inför köpet. Till att börja med är...
Svar
7
· Visningar
2 390
Senast: Shisha
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 861
Senast: GreenSourz
·
R
Träning Jag har ett så underligt problem, och komplicerat. Jag är rätt gammal och tål inte vad som helst längre. Jag har ridit sgs hela livet...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: flashlight
·
Hästvård Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag. Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än...
Svar
12
· Visningar
1 411
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka