Galliga ben efter en gammal överansträngning?

Inte_Ung

Trådstartare
En av mina hästar var stulen och tjuven överansträngde den något fruktansvärt.
Benen var som skogaholmslimpor efteråt.
Nu så blir benen litet galliga när man rider en vanlig litet snabbare ridtur.

Jag har ingen erfarenhet av överansträngda ben så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig i det här läget.
Finns det någon som har travare, galoppörer eller rider fälttävlan där hästarna ansträngs mycket som kan hjälpa mig med goda råd?

Sv: Galliga ben efter en gammal överansträngning?

Nu har jag ingen fälttävlanshäst eller häst som går tufft utan en dressyrhäst men jag upplever samma sak som du.

Där hästen en gång varit svullen eller gallig av en eller annan anledning där reagerar den lättare än vanligt.

Det gör att det blir enklare för mig att märka om jag ansträngt honom lite väl hårt, då blir kotan vä fram och senan hö fram lite galligare än vanligt och jag kan ta det lite lugnare dagen efter.

Dressyr tar också på benen.

Det jag undrar är vad det betyder och om det alltid kommer att vara såhär?
Hästen skall säljas och det blir ju svårare med ben som inte ens klarar en vanlig ridtur utan att svullna upp.

Ajdå.
Är det så illa.

Du kanske ska kolla med en vet hur det funkar. För man behöver ju veta vad man ska säga till en evt köpare.

Men vilket elände! :(
Får jag fråga vilken häst och hur länge den var borta?

Jag ska höra med min hästägare, hon är duktig på sådant, ska se om hon kan ge tips.

Det Svarta stoet.
Inte så länge men mycket illa hanterad.

Hur länge sedan var det?
Märker ni någon skillnad efter vila?

Min hästägare hälsar och beklagar. Hon tycker att det låter som en mjukdelsskada och tycker att ni ska ta hästen till veterinär för undersökning. Annars brukar ju gallor försvinna eller gå ned under motion pga den ökade blodgenomströmningen. Att det går i motsatt riktning i detta fall tyckte hon inte alls låter bra. Men det beror också på hur länge hon har fått återhämta sig efter händelsen och om hon blir halt eller inte.

Hursomhelst håller jag med om att en utredning på klinik kanske är det bästa. Jag röstar för Ultuna, så kan jag komma förbi och hålla handen om jag är ledig.

Inte det minsta halt.
Det har gått en ganska så lång tid och det har också blivit bättre.
Ev smärta och ömhet var borta på någon vecka.
Med liniment på före och efter ridtur så blir det i princip inget.
Men liniment känns som fusk.

Men det verkar litet väderberoende också.
Och nu när det regnat och betet växt till sig hade även unghästarna litet gallor.
Jag skall försöka att mäta arbete mot gallor och prova litet olika mycket med liniment.
Annars så har jag ju inte direkt något att komma med om jag skall beställa tid för utredning.
Hon är fet nu också så de skulle nog bara peka på magen och säga - banta henne.

Så jag börjar med att banta och linimenta och hålla reda på utfallet så att jag kan beställa tid på Ulltuna.
Just nu skulle de nog inte ta emot henne då det är för diffust.

Nja, nog tar de emot om hon svullnar i benen av ansträngning allt. Men jag ser inga som helst problem med att göra som du tänkt.

Gamla mjukdelsskador och sen- och ligamentskador kan reagera sådär.

Det som ur ett försäljningsperspektiv är knepigt är just att hon reagerar på/av ansträngning, och inte tvärtom när de sväller av vila och det går ner med rörelse. Så ur ett säljperspektiv är nog en utredning mkt bra att kunna visa.

Röda herrn är ju gammal galoppör med många, många mil i benen. Som tycks hållit förvånansvärt bra. Men han har motsatta problemet, han fyller i vid vila, men det går ner av rörelse.

Kl

Har ett liknande problem, kallblodstravare som inte gjort något vettigt under sitt liv förutom de sista 2-3 åren. Han är 17 nu. Har aldrig varit halt förutom en hovböld. Men nu när han äntligen börjat gå riktigt bra i dressyren så har det hänt att han svullnat upp i bakbenen dagen efter att vi ridit för tränare. Skogaholmslimpa är väl ganska nära sanningen. Det går ner inom 2 dygn, snabbare om jag hinner ut och skritta en runda.

Vanliga ridturer ute eller dressyrpass utan tränare klarar han däremot utan att svullna. Skulle det underlätta om man skulle linda bakbenen på träningarna? Eller är liniment bättre?

Fjordingen reagerade så (på ett framben iofs) när jag hade henne.
Hon hade ju inte gjort ett knop när hon kom hem, fet som få :crazy:
På henne hjälpte det att backa lite i träningen och sen höll hon för ridskola tills de sålde henne vidare. Jag kunde direkt se på benet om medryttaren gjort som jag bad eller inte (...) Hon är frisk idag med, fyra år senare.

Så, jag håller med om planen.

Aha - dressyr!
Det var jag som red för att kolla av dotterns träning av hästen.
Och ja - jag satten den ganska mycket på rumpan.
Mycket samling för att kontrollera status.

Det är nog så att vi får backa litet där.
När dottern har ridit har det numera slutat att svullna upp.

Gamla mjukdelsskador och sen- och ligamentskador kan reagera sådär.

Men vad kan man göra åt dem?
Utredning i all ära, men kan de göra något för att hjälpa hästen också?

Jag är ju inte hjälpt av en utredning som säger "Anpassa arbetet" för det kan jag säga själv.
Senorna är fasta och fina - det är senskidorna som svullnar upp.
Ringbandet verkar vara litet påverkat också.

Tack för hjälpen alla - nu har jag en plan och det känns mycket bättre så.

Beror ju på vad det beror på vad man kan göra. I ditt fall är väl risken det är lite man kan göra.

Men ur försäljningshänseende, så är det ju en fördel med att hästen sas är utredd, och det konsterats vad det är (eller att inga fel kan hittas). Det jag menade med att det är en fördel om/när du ska sälja, och om den är lika då.

Ja precis. Men ur 'hästens hänseende' ser jag ingen anledning att du nu-nu måste utreda, om hon är pigg, glad och ohalt så.

En tanke, du linimentar sa du. Har du provat kyla istället, efter ansträngning? Annars skulle jag prova det (fast det är kanske kylliniment du använt?)

Ja den blå varianten.
Och då så försvinner gallorna om vi linimentar före och efter ridtur.
De går bort om jag lindar med paddar också.
Och det gjorde de även vid Skogaholmslimpe-varianten.

Men det känns ändå som att något inte är riktigt bra när det kommer gallor av ridning.
Alltså det har inte hänt mig förut.
Utan tidigare gallor har alltid kommit av någon typ av olycka - en spark eller så.

Nej, det är ju just att de kommer av rörelse/ansträngning som är det bökiga.

Iofs sen- & ligamentskador kan ju vara luriga, de blir ohalta låångt innan strukturerna tål någon direkt träning igen.

Var just ute i hagen och kollade.
Och nu är benen alldeles torra och fina.
Inte en tillstymmelse till svullnad någonstans.

Så det går över fort i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett arabsto på foder som jag hemskt gärna vill köpa. Vi var på hästbes. på klinik idag inför köpet. Till att börja med är...
Svar
7
· Visningar
2 390
Senast: Shisha
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 861
Senast: GreenSourz
·
R
Träning Jag har ett så underligt problem, och komplicerat. Jag är rätt gammal och tål inte vad som helst längre. Jag har ridit sgs hela livet...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: flashlight
·
Hästvård Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag. Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än...
Svar
12
· Visningar
1 411
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka