R
Rigolette
I torsdags fick jag hem min foderponny, ett russto på 12 år. Hon sprutades höger kota fram för ett tag sedan. Ehm, hon är nu friskförklarad och ska sättas igång så fort hon får dojjer på fossingarna igen De jag upptäckte i torsdags då vi hämtat henne är att hon är något gallig på höger kotled bak, har kollat henne varje dag och hon ser likadan ut. Dock är det inte på något utav dom andra benen. Hon har stått i ca 1 månad och bara käkat gräs .. inget grov lr krafftfoder. För att hon ska sättas igång igen började hennes ägare att utfodra henne med 1-2 dl betfor om dagen. Fick order nu om att utfodra henne med 2 dl betfor och 4 kg hö om dagen.
Har läst lite om det här med gallor, att dom kunde uppkomma vid överansträning, ändrad foderstat, skada. Kan det ha å göra med att hon nästan nyss (i veckan) fått börja äta betfor och hö ?
Hon har ju bytt stall med, så en del race (flykter) och sparkar har det ju blivit emellan hagkompisarna (hon står med 3 ponnyston). Ingen skada skedd på någon av stona :P Min foderponny skulle egentligen ta det lungt i en vecka och sedan sättas igång. Tror ni det kan ha något med gallan att göra ? Deras små "krigsrace" i hagen ?
Vad kan man göra för att dämpa gallan ? Läste även att man kunde röra på dom och kyla gallan med vatten ?
Jag känner mig lite överbeskyddande .. man kanske är så med första hästen .. ?
Har läst lite om det här med gallor, att dom kunde uppkomma vid överansträning, ändrad foderstat, skada. Kan det ha å göra med att hon nästan nyss (i veckan) fått börja äta betfor och hö ?
Hon har ju bytt stall med, så en del race (flykter) och sparkar har det ju blivit emellan hagkompisarna (hon står med 3 ponnyston). Ingen skada skedd på någon av stona :P Min foderponny skulle egentligen ta det lungt i en vecka och sedan sättas igång. Tror ni det kan ha något med gallan att göra ? Deras små "krigsrace" i hagen ?
Vad kan man göra för att dämpa gallan ? Läste även att man kunde röra på dom och kyla gallan med vatten ?
Jag känner mig lite överbeskyddande .. man kanske är så med första hästen .. ?