Gallig i hasen(mitt på knölen)

Zandrah

Trådstartare
Nån som vet vad det kan bero på, och vad man kan göra åt det??? Mitt 3åriga sto som jag nyss fått har gallor mitt på själva hasknölen utåt så att säga...de är rätt mjuka...ena hasen vet jag hon hade galla i redan som ettåring, men nu har hon i båda!
Hon har bliitt enormt hårt tränad som 2 åring men nu stått sen i september,,,,,
Vad kan man göra åt gallorna?? Kan de vålla problem?
Nån som har erfarenhet av detta?Såg de va nån mer fråga om detta, men mina gallor sitter som sagt inte på samma ställe............. :confused:

Hmm..jaadu...vad är piphas? Är lite dåligt insatt i det där me hasgallor... :o
Hon har iaf "gallor" mitt på knölarna så att säga, och de sitter bara där, inte runt knölarna utan bara mitt på,,,,
Hur påverkas de av piphas? Kan man göra nåt åt det?
:confused:.....har ju inte börjat köra efter "vilan" än...så jag vet inte hur hennes aktion ser ut heller....

Piphas beror på en vätskeansamling, som i sin tur förmodligen kan komma från en krosskada i vävnaden. Det påverkar inte hästen i någon form, mer än utseendemässigt.

Det viktiga är att hästen har en mjuk bädd att ligga på, så att hasen får ett bra stöd när hästen ligger ner. Man kan också lägga på något linimment, på en häst som hade detta användes något som heter Pharma Strong och fungerade utmärkt.

I vissa fall kan man få detta att gå tillbaka, men är vävnaden så skadad att den inte kan läka ordentligt kan hästen få ha kvar denna knöl för resten av sitt liv.

Jag har sett detta innan. Men då var det bara på den ena hasen. Många ggr beror det på överansträngning, men orskarena kan vara andra. ( exempelvis yttre slag eller stötar) Hästar kan bli såna när de har åkt tramsport, men det brukar ju lägga sig efter ngr dagar. Jag tror att man ska akta sig lite för att använda liniment då linimentet skapar en inflammation för att läka fortare innifrån.

Mitt tips är att du kan ringa och rådfråga med veterinär då jag anser att det är av stor vikt vad ´man ska göra för att behandla eller förebygga.
Ofta kan de ju ge dig bra tips till att börja med via telefon.

Ha de!

Överansträngning skadar inte vävnaden på det sätt som krävs för piphas, däremot yttre våld i form av spark eller att hästen har legat på ett hårt underlag tex.

Det liniment man då bör använda, är sådana som hjälper mot just vätskeansamling i vävnad och skadad/krossad vävnad. Pharma Strong är ett sådandt vet jag, det finns säkert fler.

Det kan nog stämma. Jag har inte hört talas om Pharma strong innan då jag tack och lov inte har behövt nyttja liniment särskilt ofta. Har vid de tillfällena använt mig av andra preparat.
Så det kan ju vara ett ganska säkert tips.( Pharma Strong) :idea:

Läste lite om piphas...och det låter som att det skulle vara det hon har....Att hon blivit överansträngd det vet jag ju, men hon är även en sån häst som slår mkt i väggarna...kanske kan ha uppkommit av det, om hasen träffat väggarna...sen vet jag oxå att hon haft lite strö där hon var förut eftersom även hovarna bak var nedslitna (hon hade gått utan skor) och det blir dom på sidorna om hästen ligger mkt i en box där det är lite strö.....Så det KAN ju vara förklaringen...
Ska prova det där linimentet verkligen! Men då kan jag iaf utgå från att det inte är något "farligt", utan mer skönhetsfel då.....det känns iaf skönt :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 363
Senast: Madick
·
Hästvård Hej på er! Mitt 5-åriga hbl sto har en galla i hasen på VB. Den dök upp för ca 10 dagar sedan och visade sig först som en ca...
Svar
15
· Visningar
6 200
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar