Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Jag skulle inte ha på något värmande om hästen har en galla eller förstoring i en sena. Det kan gå illa.
Hjälper till med en ponny som fått liknande svullnader/galla som försvinner och återkommer, visade sig vara en blödning mellan senorna.
Tog ett x antal månader att få bra, och den var inte ens halt när skadan var som värst. Men det hade kunnat gå riktigt illa.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

+ ridtravare, tack för svar. Alltid nyttigt att läsa andras tankar och åsikter, och erfarenheter.

Halvt kl*

Stallägaren meddelade nyss att hon var helt fin och jämn i alla benen. Nu gäller det bara att hon är bra efter att jag ridit oxå.. Annars blir det troligtvis en tripp till farbror doktor. :)
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Om det gör någon skillnad så kan jag säga att hon har röta på den hoven, och så öppnade vi en ny hösilagebal samma morgon. Tänkte om det kunde vara någon kombination av nånting.. Jag vet inte.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Har nu pratat med 3 kliniker, och alla tycker att jag ska vara lugn och rida på som vanligt. Blossar det upp igen kan det vara läge att åka in för en undersökning. Men så länge hon inte var halt eller gallan blev hård tyckte de inte att det var någon fara. Ena kliniken tyckte att om den blev lite gallig igen så skulle jag kyla och/eller bandagera för att få igång cirkulationen.

Så det känns lite lugnande. :)
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Om hästen inte är halt- skritta hästen 1 v eller två o KYL!!! var lite varsam- kan vara en begynnande skada.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Jag tycker att du verkar intala dej att det inte är något. Nådåså. Då kommer du att agera därefter.

I ditt läge hade jag blivit mycket orolig över en galla som ökar efter ridning. Det ska vara tvärtom för att jag inte skulle vara orolig. Har hästen stått inne, det är varmare, har den ev haft en tidigare svullnad i det benet så att vävnaden är uttänjd sen dess och det syns mera där, och så vidare. Det är en sak.
Galla som ökar efter ridning är inte bra. Oavsett vad andra säger. Jag skulle vara mycket noga med att ta det väldigt lugnt och vaka som en hök vad som händer. Hände det igen skulle jag åka in direkt.

Såg film på din travare på annat forum. Den är väldigt fin. Du rider den trevligt. Men den har synbart mycket svårt i ena galoppen. Det skulle jag vilja ha en förklaring på om jag var du. Vilket ben var gallan i?
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Jag säger samma. Något som uppkommer plötsligt och på bara ett ben formligen skriker början på något. I backspegeln ser man ju ofta precis hur saker och ting utvecklas.

Själv är jag den som åker till klinik direkt, och hittills har jag aldrig åkt i onödan. De har alltid hittat något, och i mer än hälften av fallen har jag fått höra att det var tur att jag åkte in så tidigt, hade vi vilat och/eller fortsatt rida hade det varit betydligt sämre prognos.

Generellt tycker jag folk väntar för länge (till hästen är rejält halt istället för vid första indikation) med att söka vård, vilket ju inte förbättrar någonting.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Hejsan!

Min häst var också ytterst lite varm och svullen i ett ben (hf) efter ridning, och det var så lite att det knappt märktes. Jag red på somvanligt och tävlade till och med i hoppning. Varje gång efter jag hade ridit var han varm och svullen. Efter tre veckor bestämde jag mig för att åka in, för något var ju fel eftersom svullnaden alltid kom efter ridning. Innan ridning var han alltid kall och jättefin.

Det visade sig att hästen hade kotledsinflammation och dessutom urkalkat och pålagringar på kotsenbenet. Han visade aldrig någon hälta och gick faktiskt bättre än någonsin i både hoppning och dressyr. Nu är han behandlad i kotan (kotsenbenet var inget att bry sig om i nuläget, eventuellt kommer det bli värre om några år, men hästen är 21 så han kommer förmodligen dö av något annat innan kotsenbenet börjar spöka), och ska vila i tre veckor. Jag har fruktansvärd ångest över att jag red fast än jag trode att det var något... men alla andra sa ju att det förmodligen inte var något och att jag borde rida på som vanligt och då valde jag att lyssna på dem istället för min egen känlsa.

När jag åkte in till kliniken röntgade, ultraljudad, böjde och longerade vi. Jag tyckte det var lika bra att få allting kollat (bara UL och röntgen på hf) när jag ändå var där.

Mitt tips: Åk in och kolla för säkerhetsskull. Visst, du kommer bli ett par tusen fattigare men du kommer slippa oroa dig och kunna sova gott om nätterna oavsett om din häst är frisk eller inte :) . Det värsta är ju att gå runt och oroa sig och inte veta.

Lycka till!
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Måste bara tillägga: Det kan vara jättemycket fel på hästen utan att den är halt. Specielt vid senskador visar hästen nästan aldrig hälta. Så att skritta en vecka och kyla hjälper nog inte mot någonting. Åk in och kolla så att du inte gör samma sak som mig och rider på fast du misstänker att det är något. Hästar är ju så snälla och gör som dom blir tillsagda även om dom har ont.

Berätta gärna hur det går =)
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

kl

Hon har varit felfri i alla ben sen det "hände". Har hoppat idag och hon var hur fin som helst efteråt.

Den som frågade om förklaring till vänstergaloppen så har jag massvis av förklaringar, men känner inte att jag behöver förklara mig här.

Jag känner mig väldigt lugn nu eftersom allt är i sin ordning och mest troligt bara en engångsföreteelse. Vet. som jag var in till och gjorde en undersökning hos för 3 mån sen tyckte även hon att det inte var någon fara och att jag skulle rida på så länge hon inte var halt eller att det blossade upp igen.

Men tack för alla svar! Tråden kan avslutas nu då den inte längre är aktuell.
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Det hände den 7/3 o nu har du hoppat.....:crazy:

Tror inte att det var så Vet. menade, men lycka till nu....
 
Sv: Gallig i ETT ben EFTER ridning??

Tycker nog också att hoppa 3 rundor är att ta i med tanke på gallincidenten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp