Sv: Galliano ökade i värde med 350 procent
Tur du kunde rädda din gamla häst!
Min första ridlärare råkade ut för något liknande. Han köpte en häst billigt och utbildade. Hästen var något så gudasnäll, ett nätt litet halvblod, perfekt som "damhäst". Ridläraren hade gärna behållit hästen själv när han utbildat den och använt den på ridskolan, men hästen var bara 4 år, och han hade inte plats för en häst som inte kunde "försörja" sig.
Så han sålde hästen. Det tog ett par månader, sedan fick han telefonsamtal att hästen var "dum i huvudet". Köparen berättade att de var otroliga mängder folk som måste hjälpa till först att sadla, sedan att hålla hästen så köparen kunde sitta upp. Det var alltså på nivån 3-4 personer att hålla hästen vid sadling, och några till för att kunna sitta upp! Ridningen var motsvarande cirkus.
Ridläraren åkte dit, sadlade hästen, red ut en sväng i skogen, hästen lika skitsnäll som innan han sålde!
Han köpte tillbaka hästen, sålde den till en tjej som vad jag vet hade hästen tills den dog av ålderdom över tjugo år gammal! Hästen gick också då och då på ridskola.
Så jag vidhåller, allt för många hästar är så lätta och trevliga som säljaren säger, det är köparen som krånglar till det!