Gallertvist om en centimeter

elle12

Trådstartare
Följande kan man läsa i Helsingborgs dagblad http://hd.se/helsingborg/2007/03/20/gallertvist-om-en-centimeter/ "En centimeter har blivit en stor tvistefråga mellan stuteriägare Sara Hedberg och miljökontorets djurskyddsinspektör. Med länsstyrelsens byggnadskonsulent på flanken."

Tyvärr är det sådana händelser som gör att djurskyddsinspektörerna får dåligt rykte, speciellt när länsstyrelsen där man kan överklaga ett kommunalt beslut har godkänt det en gång samt att gallermåtten är allmänna råd och inte lag.

Men det kanske är bättring på väg?

Text från Naturvetaren http://www.naturvetareforbundet.se/...99E69ACDA61D51DCC125729E003BDB7F?OpenDocument
Ansvarskommittén har i ett slutbetänkande slagit fast fast att offentlig tillsyn är ett statligt ansvar. Den får inte variera i bedömning, kvalitet eller resurser beroende på var i landet den bedrivs. Ansvarskommittén skriver också att det finns en jävsproblematik när kommunen utövar tillsyn på egna verksamheter eller på verksamheter som konkurrerar med kommunen. De föreslår bland annat därför att länsstyrelserna ska få ett samlat ansvar för tillsynen inom länet. Ansvarskommittén tror att tillsyn kommer att få en ökad betydelse, bland annat med anledning av att EU:s krav på att medlemsländerna följer EG-rätten ökar inom flera områden. Uppföljning och utvärdering av regelefterlevnaden är en annan uppgift som bedöms bli viktigare för att den statliga styrningen ska kunna fungera framöver.

Sv: Gallertvist om en centimeter

J..vla idioter. Har de inte något annat viktigare att intressera sig för.

Skrämmande!
Det är tydligt att hon inte hittade något annat att anmärka på så hon drog till med detta. Vad är det för ett djurskydd?
Ska dom inte kolla om hästarna är välskötta och mår bra? Potentiella skaderisker finns överallt, det är omöjligt att lagstifta bort sånt.

Så sorgligt! Finns hästar som står i minimala hagar med lera upp tillknäna och kasst foder utan minsta skötsel men vilka är det det klagas på? Jo folk som tar hand om hästarna på bästa sätt, månar om dom och sköter dem till punkt och pricka. Snacka om att inte kunna prioritera!:mad:

Exakt! Dessa små hagar som hästarna knappt kan vända sig i, eller det faktum att vissa använder taggtråd i hagarna, är inte det mer farligt än en jävla centimeter?! Suck. Det är sjukt.

Verkligen olyckligt att länsstyrelsen i sin förprövning (som jag antar att det rör sig om?) inte uppmärksammade detta. De har ju dessutom möjligheten att remittera till miljökontoret om de vill... Förstår verkligen att djurägaren inte vill byta ut sina svindyra galler.

Men det riktigt intressanta är ju hur djurskyddsinspektören ska hantera alla de måttbestämmelser som finns. Om jag som inspektör godkänner en avvikelse på tex 5 centimeter i takhöjd, hur ska jag kunna motivera för en djurägaren som har avvikelser på 6 cm att inte deras stall är ok? Någonstans måste man ju dra gränsen... Det är ju sagt att om allt annat är bra kan man acceptera "mindre avvikelser", men man kan fråga sig vad det egentligen innebär...

Nu är det ju faktiskt så att inspektören kan bara ställa krav utifrån den lagstiftning coh de regler som finns, inte efter sitt eget tycke och smak. Finns det inga bestämmleser som förbjuder taggtråd, kan inte inspektören göra annat än att rekommendera djurägaren att byta taggtråden mot eltråd.

Din kritik kanske är riktad mot lagstiftaren? :idea:

Verkligen olyckligt att länsstyrelsen i sin förprövning (som jag antar att det rör sig om?) inte uppmärksammade detta. De har ju dessutom möjligheten att remittera till miljökontoret om de vill... Förstår verkligen att djurägaren inte vill byta ut sina svindyra galler.

Men det riktigt intressanta är ju hur djurskyddsinspektören ska hantera alla de måttbestämmelser som finns. Om jag som inspektör godkänner en avvikelse på tex 5 centimeter i takhöjd, hur ska jag kunna motivera för en djurägaren som har avvikelser på 6 cm att inte deras stall är ok? Någonstans måste man ju dra gränsen... Det är ju sagt att om allt annat är bra kan man acceptera "mindre avvikelser", men man kan fråga sig vad det egentligen innebär...

Det intressanta är hur en inspektör hanterar det som är råd och inte krav enligt föreskrifter. Hur motiverar en enskild inspektör att kräva att djurägaren skall följa något som inte är ett krav?

ja, det var riktat till lagstiftaren :) inspektörerna gör ju bara sitt jobb =)

Ja, det var förprövning, allt var OK enligt den.

Nej, det är inte så lätt att definiera "mindre avvikelse", det är väl därför DSM inte har preciserat det närmre...

Liksom TomasN tycker jag att det ska bli intressant att se hur man kan få allmänna råd till att bli lag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka