Gäller takhöjdsregler även "väderskydd" i hagen dagtid ?

Sv: Gäller takhöjdsregler även "väderskydd" i hagen dagtid ?

Väderskyddet är en byggnad där hästar hålls = stall. I min värld finns inte den lucka i regelverket som du vill påstå att det finns. Men som sagt, ring jordbruksverket om du vill vara säker. Sedan kan man ju fråga sig varför du ställer frågan. Du vet tydligen enligt dig själv redan svaret...

Senast ändrad:

Det som står här betyder att samma regler gäller oavsett i vilken typ av byggnad hästarna hålls i, DFS 2007:6 Enligt 3 kap. 5 § gäller att takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m. Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå. Föreskriftsmotivet som berör ett vindskydd är att hästen ska kunna stå i naturlig ställning i det, och om den blir skrämd och kastar upp huvudet inte slå huvudet i taket.

Det som står här betyder att samma regler gäller oavsett i vilken typ av byggnad hästarna hålls i, DFS 2007:6 Enligt 3 kap. 5 § gäller att takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m. Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå. Föreskriftsmotivet som berör ett vindskydd är att hästen ska kunna stå i naturlig ställning i det, och om den blir skrämd och kastar upp huvudet inte slå huvudet i taket.

Det står ju klart specificeras att där hästen hålls avser box eller ligghall ingenting annat dessutom gäller takhöjdsreglerna där hästen binds upp. Finns inte en rad överhuvudtaget som styr något vindskydd eller för den delen annan plats där hästen befinner sig. Annars är alla illa ute så snart de tex lastar hästen i transport och skulle då bryta mot djurskyddslagen.

Skulle man dessutom gå efter att hästen inte får kunna slå i huvudet i taket om den slänger upp huvudet så skulle man behöva adda väldigt mkt mer utöver godkänd höjd det är bara att prova att ge medicin i munnen på en häst som inte vill så skall du se att inte ens 20 cm (om det räcker kanske tom är mer) över godkänd höjd är tillräckligt för att de inte skall slå i taket. Så skulle den reglen gälla så skulle du behöva ha minst 3 meter om det räcker i ett vindskydd.

Det blir tom lite lustigt om man skulle tolka hålls som gälla överallt för i så fall får hästen då bara hållas i box eller ligghall enligt lagen, den stackaren får alltså inte gå ut i hagen eller bli riden tex. Det står ju klart och tydligt att hästar skall hållas i box eller ligghall om man tror att lagen skulle styra all vistelse.

Väderskyddet är en byggnad där hästar hålls = stall. I min värld finns inte den lucka i regelverket som du vill påstå att det finns. Men som sagt, ring jordbruksverket om du vill vara säker. Sedan kan man ju fråga sig varför du ställer frågan. Du vet tydligen enligt dig själv redan svaret...

Nej väderskydd är ingen byggnad där hästen hålls, den hålls i box att den sedan får en extralyx i sin hage i form av extra möjlighet att söka skydd för vädret även när den inte är där den hålls = i sin box.

Jag orkade inte leta upp vad som stod i lagen exakt om det hela därför var jag lat och ställde frågan och du serverade en kopia av exakt vad lagen säger och i det du har kopierat in här finns inte något lagstöd för det svar du samtidigt gav, och som jag också skrev såvida det inte nämns någon annanstans än i det du skrev så finns det inget lagstöd för det du skrev.

Jo, det finns lagstöd eftersom det du beskriver är en byggnad där hästar hålls (precis som jag och Rebus redan talat om) eftersom hästarna har tillgång till byggnaden och syftet med byggnaden är att de ska kunna stå där om de vill. Vad avser hästtransporter så regleras de i regelverket som rör transport av levande djur, och då är det andra utrymmeskrav som gäller. Så, nej, det argumentet håller inte heller.

Senast ändrad:

Jo, det finns lagstöd eftersom det du beskriver är en byggnad där hästar hålls (precis som jag och Rebus redan talat om) eftersom hästarna har tillgång till byggnaden och syftet med byggnaden är att de ska kunna stå där om de vill. Vad avser hästtransporter så regleras de i regelverket som rör transport av levande djur, och då är det andra utrymmeskrav som gäller. Så, nej, det argumentet håller inte heller.

Men lagen säger inte så, det är din egen tolkning som inte har lagstöd så vida det inte är upptaget någon annanstans i den text du kopierade, är ju inte första gången lagen tolkas helt på eget sätt (ja jag vet att du har jobbat med det) och som sedan inte håller rättsligt i de fall folk har orkat gå vidare med det.

Har man haft med lagtexter att göra tidigare så är det inte svårt att se att det du säger inte har lagstöd i den text du presenterar sen får du tycka precis vad du vill men inför en domstol så hade det du säger inte hållit.

Nu skiter jag egentligen i vilket för jag kommer inte att ta hit den där boden för det kostade skjortan att flytta den så de kommer elda upp den i stället, men diskussionen är intressant för den visar klart på hur felaktigt lagen enkelt kan tolkas när somliga lägger in egna åsikter som de fått för sig att det står istället för att läsa vad det faktiskt står i lagen, finns faktiskt inga tveksamheter alls i den texten.

Men lagen säger inte så, det är din egen tolkning som inte har lagstöd så vida det inte är upptaget någon annanstans i den text du kopierade, är ju inte första gången lagen tolkas helt på eget sätt (ja jag vet att du har jobbat med det) och som sedan inte håller rättsligt i de fall folk har orkat gå vidare med det.

Har man haft med lagtexter att göra tidigare så är det inte svårt att se att det du säger inte har lagstöd i den text du presenterar sen får du tycka precis vad du vill men inför en domstol så hade det du säger inte hållit.

Nu skiter jag egentligen i vilket för jag kommer inte att ta hit den där boden för det kostade skjortan att flytta den så de kommer elda upp den i stället, men diskussionen är intressant för den visar klart på hur felaktigt lagen enkelt kan tolkas när somliga lägger in egna åsikter som de fått för sig att det står istället för att läsa vad det faktiskt står i lagen, finns faktiskt inga tveksamheter alls i den texten.
Min och jordbruksverkets och länsstyrelsernas tolkning, men som sagt. Ring och fråga jordbruksverket du så får du svar på hur tolkningen är tänkt. Att det inte skulle hålla i rätten har jag mycket svårt att tro.

Något du och många med dig glömmer bort är att föreskrifter bygger på föreskriftsmotiv som i sin tur bygger på förordningen och motiveringen till hur förordningen ska tolkas som i sin tur bygger på vad som står i lagen. Om man ska göra en tolkning av föreskrifterna så kan man alltså inte bara stirra sig blind på en paragraf i föreskrifterna.

Men det är väl som det ofta är. Myndigheterna är bra att ha så länge de håller med gemene man i sina åsikter. Håller inte myndigheterna med så är de paragrafryttare som inte kan någonting. Gäller polisen, sociala myndigheter, djurskyddsinspektörer, bygglovshandläggare, miljöhandläggare, ja de flesta som jobbar inom en myndighet.

Skulle jag vara tveksam i tolkningen av det här aktuella fallet skulle jag säga det, alternativt inte svarat alls. Jag vill nämligen inte sätta mina fd kollegor eller någon av er djurägare i skiten för någon felaktighet som skrivits på ett forum på internet. Om jag fått någon att tro att saker jag tycker är samma sak som vad som är krav enligt lagstiftningen så ber jag om ursäkt för det.

Senast ändrad:

Vi har en "förhage" till vår stora hage. Där finns två små "vindskydd" som är lägre än 2,2 m där vi brukar ha två shettisar när det är regnigt och blåsigt. Annars har vi en annan hage till dem. Men - vi fick anmärkning på att de hade för låg takhöjd, trots att det inte är ligghallar och trots att shettisarna kommer in på natten. Inspektören sa dock ungefär att hon inte brydde sig om om vi skulle råka släppa in dem där när det var regnigt trots att vi inte ändrat höjden :p Men hon sa att i och med att man höll hästarna i hagen, räknades vindskydden som "utrymme där hästar hålls" och därför gick under lägsta takhöjdregeln. Men hon kanske hade fel, inte vet jag ;)

Vi har en "förhage" till vår stora hage. Där finns två små "vindskydd" som är lägre än 2,2 m där vi brukar ha två shettisar när det är regnigt och blåsigt. Annars har vi en annan hage till dem. Men - vi fick anmärkning på att de hade för låg takhöjd, trots att det inte är ligghallar och trots att shettisarna kommer in på natten. Inspektören sa dock ungefär att hon inte brydde sig om om vi skulle råka släppa in dem där när det var regnigt trots att vi inte ändrat höjden :p Men hon sa att i och med att man höll hästarna i hagen, räknades vindskydden som "utrymme där hästar hålls" och därför gick under lägsta takhöjdregeln. Men hon kanske hade fel, inte vet jag ;)
Ja, ytterligare ett exempel på att det inte är min egenhändigt påhittade tolkning med andra ord. Till dig Fredrikan kan jag ju säga att det i vissa fall kan anses vara en mindre avvikelse. T ex. om man har en ligghall som kanske är 2 meter till sina shettisar. DET däremot är inget som är exakt reglerat i lagstiftningen och därmed blir en mer personlig bedömning från inspektörens sida.

Ja, alltså, hon sa ju att det inte var någon fara, och vi fick ju inte något åläggande eller något, men hon påpekade att det egentligen inte var OK. :) Det är lite lägre än två meter också, vet inte den exakta höjden. Lagom för en shettis iaf :p

Jag frågade en fd inspektör om det här och hon tyckte att så länge inte hästarna gör illa sig så borde det vara ok. Men hon hade ju inte lagtexten framför sig.

Det finns som sagt reglerat i föreskriften som jag hänvisade till tidigare. En måttavvikelse kan, som a1agnlju skrev, bedömas som en mindre avvikelse. En mindre avvikelse är inget bestämt mått, däremot måste följande kriterier vara uppfyllda för att man ska kunna bedöma avvikelsen som mindre: djurmiljön som helhet är mycket god ( dvs inga andra brister föreligger i djurhållningen), avvikelsen påverkar djuret väldigt lite, avvikelsen innebär inte någon ökad risk för skador, stress eller ohälsa hos djuren samt att avvikelsen inte innebär att det blir svårare att se till eller sköta djuren.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 507
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det finns en gård här i närheten som jag brukar rida förbi ibland, dock har jag inte ridit där under vintern för det har varit för...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: kol
·
V
Ekonomi & Juridik igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen. det...
Svar
19
· Visningar
3 225
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur